عصر خودرو

مشاور سردبیر اکونومیست:

می‌توان به آینده برجام خوشبین بود

عصر بازار- امروز در حاشیه اجلاس زوریخ، مشاور سردبیر اکونومیست در گفتگویی به موضوعات آینده اقتصادی ایران و مشکلات ارتباطات بین المللی پرداخت.

می‌توان به آینده برجام خوشبین بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اتاق تهران، به گفته او، وضعیت اقتصاد ایران به اندازه انتظارات بهتر نشده ولی بهبود قابل توجه است.

    *نظر شما درباره وضعیت اقتصاد ایران چیست؟
    تا حدودی بهبود پیدا کرده است. البته به قدری که از توافق هسته ای انتظار می رفت، بهبود پیدا کرده‌است. به محض اینکه توافق به امضا رسید، ایران با هجوم سرمایه های خارجی مواجه شد چرا که گویی دیوارها فرو ریخته بود اما اکنون ظاهراً مسائل مطابق با آنچه انتظار می رفت پیش نرفته است. دلیل اصلی نیز به بانک های غربی مربوط می شود که از خزانه امریکا هراس دارند. این ترس مانع فعالیت آن ها می شود. در واقع آن ها از تحریم امریکا می ترسند. حتی اگر آن ها به لحاظ قانونی نیز مانعی نداشته باشند اما ممکن است به لحاظ اعتباری به خطر بیفتند. به صورت کلی اقتصاد ایران بهبود پیدا کرده است. نرخ تورم در این کشور پایین آمده است. به نظر من شرایط کلی، مثبت است.

    *نگاه واقع بینانه شما به آینده اقتصاد ایران چگونه است؟
    تا حدود زیادی به آینده برجام بستگی دارد. این مسئله نیز به اطمینان حاصل کردن از دونالد ترامپ بستگی دارد. به نظرم من می توان به آینده برجام خوشبین بود. تا زمانی که برجام در جریان باشد، می توان به آینده ای روبه جلو امید داشت. البته من نسبت به امریکا زیاد خوشبین نیستم. مثلاً این روزها شاهد افزایش صادرات و روابط تجاری با اروپایی ها هستیم. این نشانه بسیار خوبی است که به آینده اقتصاد ایران کمک می کند. به نظر من شرایط و فضای کاری برای سرمایه گذاران خارجی بهبود پیدا کرده است. این ها قدم هایی بزرگ روبه جلو به شمار می آید. به نظر اگر به اقتصاد نگاه کنید، شرایط بهتر است. مشکل بزرگ این است که آیا دولت ترامپ همکاری می کند یا خیر. علاوه بر آن جریان ها سوریه و عربستان سعودی نیز اهمیت دارند. کسب و کار همیشه به این مسائل بستگی دارد. باید با این شرایط زندگی کنیم.

    برچسب ها