عصر خودرو

تالارهای منطقه‌ای بورس و مخارج بسیار برای هیچ

عصر بازار- تالارهایی که زمانی برای توسعه فرهنگ سهامداری ایجاد شده بودند اکنون به نماد تجملاتی و غیر ضروری تبدیل شده‌اند که به جز افزایش بار هزینه از جیب سهامدار برای شرکت سهامی عام بورس و سازمان خود انتظام بورس اوراق بهادار بهره‌ای ندارد.

تالارهای منطقه‌ای بورس و مخارج بسیار برای هیچ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، تالارهای 22 گانه منطقه‌ای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در شهرهای مختلف کشور در حالی به دغدغه کارگزاران و نهاد ناظر تبدیل شده که با توسعه شرکت‌های کارگزاری امکان برخورداری از تالار اختصاصی معاملات برای مشتریان این شرکت‌ها فراهم شده است.

    تالارهای اختصاصی شرکت‌های کارگزاری علاوه بر امکان ارایه خدمات مختلف به مشتریان زمینه‌ای مناسب برای آموزش و فرهنگ‌سازی را در این تالار ها فراهم کرده و به این ترتیب نیاز به مکانی به عنوان تالار منطقه‌ای بورس را از الویت امروز بازار سرمایه خارج کرده است. تالارهایی که زمانی برای توسعه بازار سرمایه و فرهنگ سهامداری ایجاد شده بودند اکنون به نماد تجملاتی و غیر ضروری تبدیل شده‌اند که جز ایجاد هزینه و استهلاک برای شرکت سهامی عام بورس اوراق بهادار و سازمان خود انتظام بورس اوراق بهادار بهره‌ای ندارند.

    نمادهایی که با الکترونیکی شدن بسترهای بازار سرمایه ،حضور فیزیکی در تالارهای معاملات را کم‌رنگ‌تر کرده و آن را فقط به یک سرمایه غیرمولد برای ناظران بازار سهام تبدیل کرده است.

    در این ارتباط دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در اواخر مرداد ماه امسال و در پاسخ به استعلام شرکت بورس اوراق بهادار برای تغییرات زیر بنایی در تالار منطقه‌ای کرج عنوان کرده :« نظر به اینکه قرارداد اجاره تالار منطقه‌ای استان البرز در حال اتمام است شرکت بورس اوراق بهادار از این کانون استعلام نموده که تالار منطقه‌ای آن استان حفظ و قرارداد را تمدید نماید یا اینکه نحوه خدمات رسانی بورس را از شکل فعلی آن یعنی تالار به صورت دفاتر شرکت‌های کارگزاری تغییر دهد.»

    به گفته روح الله میرصانعی مطابق با بررسی های این کانون برچیده شدن تالار منطقه‌ای استان البرز و فعالیت کارگزاران در آن استان در قالب دفاتر و شعبه مزایا و معایبی را به همراه دارد.

    بر اساس نظر کانون کارگزاران برچده شدن تالارهای منطقه‌ای بورس بیش از آنکه برای بازار سرمایه معایبی در بر داشته باشد از مزیت برخوردار است. این کانون با برشمردن دو ایراد در مقابل 4 مزیت را برای برچیده شدن تالار های منطقه‌ای برشمرده است.

    توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و آموزش سرمایه گذاران و تسهیل دسترسی کارگزاران به سیستم معاملات از جمله معایب دو گانه حذف تالار منطقه ای بورس عنوان شده است.

    در مقابل اما مزیت‌های 4 گانه‌ای عنوان شده است. از جمله اینکه حذف تالار می‌تواند باعث توزیع دفاتر و شعب کارگزاری در نقاط مختلف شهر کرج یا استان البرز شود بنابراین دسترسی سرمایه گذاران را به بازار سرمایه تسهیل می کند.

    حذف تالار منطقه ای بورس باعث حذف هزینه های اجاره ،نگهداری و پرسنلی تالار برای شرکت بورس که کارگزاران حدود 35 درصد سهام آن را دارند می‌شود. یعنی حذف تالار منطقه ای باعث حذف هزینه اجاره تالار برای کارگزاران می شود.

    طبق هماهنگی های انجام شده با بورس، در صورت حذف تالار فرصت مناسب برای انتقال ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران به دفاتر آنها داده می شود و صدور مجوز شعبه و ایستگاه معاملاتی بدون رعایت تشریفات مرسوم توسط بورس انجام خواهد شد.

    میر صانعی درادامه نامه خود عنوان کرده که به نظر می رسد با توجه به دفاتر متعدد کارگزاران و وجود 7 تالار اختصاصی در آن استان، امکان اعطای دسترسی برخط به مشتریان و عدم حذف ایستگاه های معاملاتی برای کارگزاران یا به عبارتی انتقال آنها به دفاتر کارگزاران ، حذف تالار منطقه ای استان البرز منطقی به نظرمی رسد.

     با توجه به برتری مزیت‌ها بر معایب حذف تالارهای منطقه‌ای از سوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار می توان نتیجه گرفت که اصرار بر وجود تالار های منطقه ای و یا حتی خرج تراشی از جیب ارکان سازمان بورس به بهانه توسعه آنها چیزی جز تحمیل بار هزینه از جیب کارگزارها و عموم سهامداران بازار سرمایه نیست.

    برچسب ها