عصر خودرو

تبدیل روسیه به «ابرقدرت انرژی» تا پایان امسال با رویکرد جدید در ایران و دیگر کشورها

عصر بازار- روسیه نقش مهمی در بازارهای نفتی ایران، عراق و ونزوئلا و کلا بازارهای آشفته بازی می‌کند و مسکو برنامه‌ریزی کرده که روی آشفتگی‌ بازار نفت سرمایه‌گذاری کند و احتمالا سال ۲۰۱۷ را به عنوان یک ابرقدرت انرژی سرآمد به پایان می‌برد.

تبدیل روسیه به «ابرقدرت انرژی» تا پایان امسال با رویکرد جدید در ایران و دیگر کشورها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، «روس‌نِفت»، شرکت نفت روسی، نقش مهمی در بازارهای نفتی ایران، عراق و ونزوئلا بازی می‌کند.

    بازارهای سرمایه آربی‌سی طی گزارشی به بررسی عملکرد مسکو در بازارهای آشفته نفتی پرداخته و نوشته است، «روسیه می‌تواند از موقعیت خود در این بازار نفت با توجه به بحران‌های ژئوپلتیکی اخیر بهره‌برداری کند و تا پایان سال به عنوان یک «ابرقدرت انرژی» مطرح شود.»

    روسیه، عضو کمیته «رصد اثرات کاهش مازاد نفت بر متوسط 5 ساله ذخایر نفت خام در سطح جهان» است و بزرگ‌ترین شرکت‌کننده در میان تولیدکنندگان نفت است که عضو سازمان کشورها صادرکننده نفت، اوپک، نیست.

    تلاش‌های اوپک کمک کرد تا قیمت نفت برنت بیشتر کاهش نیابد و در حدود 50 دلار در بشکه بماند و این اقدام از اقتصادهای تولیدکنندگان نفت که از سقوط قیمت نفت در سال گذشته به شدت آسیب دیده بودند، حمایت کرد. با توجه به ثبات قیمت نفت در بالای 50 دلار در هر بشکه، دولت روسیه روز جمعه اعلام کرد این کشور برآورد خود از کسری بودجه‌اش را 5 درصد کاهش داده است.

    بر اساس این گزارش، به علت پیچیدگی‌های امنیتی و اقتصادی برای برخی از تولیدکنندگان بزرگ نفت، روسیه صبر می‌کند تا بیشتر پیشرفت کند.

    در عراق هفته گذشته، همه‌پرسی استقلال در شمال کردستان، سبب شد تا قیمت‌ها بالا برود؛ زیرا این همه‌پرسی برای صدها هزار بشکه نفتی که از این منطقه خارج می‌شود، تهدید به شمار می‌رود. در ادامه این گزارش آمده است روس‌نِفت، بزرگ‌ترین خریدار نفت کردستان عراق است و از قرارداد‌های سهم بری از تولید در داخل این منطقه برخوردار است. هرچند ترکیه تهدید کرده است که فعالیت‌های صادراتی کردستان را متوقف می‌کند، اما روس‌نفت به عنوان یک واسط قدرت منطقه‌ای برای نفت محسوب می‌شود.

    در ایران، تهدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای بر هم زدن توافق هسته‌ای سال 2015، می‌تواند تهران را بر آن دارد که از توافق خارج شود. این اقدام می‌تواند به میل اروپایی‌ها برای مشارکت در ایران صدمه بزند و دوباره، روس‌نفت نیز پیشنهادهایی برای ورود به بخش نفت ایران ارائه داده است. این شرکت هم‌اکنون بخش چشمگیری از نفت ایران را می‌خرد.

    به نوشته این گزارش، پریشان‌ترین وضعیت را ونزوئلا در میان تولیدکنندگان نفت دارد. نیکلاس مادارو، رئیس‌جمهور این کشور با مخالفت‌های داخلی مواجه و با تحریم‌های اقتصادی سخت‌تری مواجه شده است. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته در هفته‌های اخیر یک تحریم نفتی برای تغییر رفتار مادارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینجا نیز با توجه به اینکه روس‌نفت بر روی نفت ونزوئلا به عنوان بزرگ‌ترین منبع نفت غیر روسی حساب کرده است، این شرکت در مرکز موضوع قرار دارد.

    به نوشته این گزارش، «به نظر می‌رسد، روسیه برنامه‌ریزی کرده است که روی این آشفتگی سرمایه‌گذاری کند و به عنوان شریک مقدم و ممتاز کشورهای نفتی با مشکل مواجه ظهور کرده است.» ممکن است مسکو سال 2017 را به عنوان یک ابرقدرت انرژی سرآمد به پایان ببرد.

    برچسب ها