عصر خودرو

جمعیت فعال کشور چیست؟

عصر بازار- جمعیت فعال متشکل از زنان و مردان ترکیب یافته که نیروی آماده‌ای را برای تولید کالاها و خدمات تشکیل می‌دهند. دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛ جمعیت فعال کشور به چه معنا است؟

جمعیت فعال کشور چیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، فعالیت(Activity)، یا به طور دقیق‌تر فعالیت‌ اقتصادی به کارها و اشتغالاتی گفته می‌شود که به تولید کالاها و خدمات سودمند و مؤثر در حیات اقتصادی جامعه مربوط هستند.

    جمعیت فعال(Active)، بنا به تعریف کنفرانس بین‌المللی آمارشناسان، از افرادی(متشکل از زنان و مردان) ترکیب یافته که نیروی آماده‌ای را برای تولید کالاها و خدمات تشکیل می‌دهند.
    بنابر تعریف، جمعیت فعال افرادی را در برمی‌گیرد که از لحاظ اقتصادی دارای فعالیت سودمند هستند و به تولید ثروت و خدمات اقتصادی می‌پردازند.

    انواع جمعیت فعال

    جمعیت فعال را به دو صورت مورد مطالعه قرار می‌دهند.

    1- جمعیت فعال بالقوه؛ افرادی از جمعیت کشور است که در سن قانونی کار یعنی میان 15 تا 64 سال قرار دارند. این جمعیت به صورت بالقوه می‌توانند فعالیت کنند؛

    2- جمعیت فعال بالفعل؛ جمعیتی است که یا به عنوان فرد شاغل در زمان مورد بحث فعالیت دارد و یا به مثابه فرد بیکار در جستجوی کار، برای یافتن کار فعالیت می‌‌کند؛ بنابراین جمعیت شاغل به علاوه جمعیت بی‌کار در جستجوی کار را جمعیت فعال بالفعل می‌گویند.

    تفکیک جمعیت فعال از جمعیت غیر فعال امری بسیار دشوار و تعریف آن از کشوری به کشور دیگر متغیر است؛ به عنوان مثال در کشور ایتالیا زنان خانه‌دار جزء جمعیت فعال محسوب می‌شوند.

    در بیشتر کشورهای جهان سوم کودکان زیر 15 سال و حتی کمتر از 10 سال در بخش‌های مختلف اقتصادی بکار گرفته می‌شوند که این امر مقایسه آمار مربوط به جمعیت فعال را در سطح جهانی با اشکال مواجه می‌نماید.

    برچسب ها