عصر خودرو

افزایش همکاری‌های بانکی ایران و ترکیه در آستانه سفر اردوغان

عصر بازار- مدیرکل بین الملل بانک مرکزی از افزایش همکاری های بانکی ایران و ترکیه در آستانه سفر اردوغان رییس جمهور این کشور به ایران خبر داد.

افزایش همکاری‌های بانکی ایران و ترکیه در آستانه سفر اردوغان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، حسین یعقوبی درباره دستاوردهای سفر اخیر هیات بانک مرکزی به ترکیه و شرکت در اجلاس روسای کل بانک های مرکزی و مقامات پولی کشورهای عضو «سازمان همکاری های اسلامی»، گفت: در این سمینار بحث بهره گیری از ابزارهای مالی به صورت محتوایی مورد بررسی قرار گرفت و گفت و گوهای زیادی در این خصوص انجام شد.
    وی با اشاره به برگزاری جلسات حاشیه ای توسط ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با روسای بانک مرکزی برخی از کشورها، اظهار داشت: سیف دیداری با رئیس کل بانک مرکزی پاکستان انجام داد که در این دیدار درباره افزایش همکاری ها در شبکه بانکی تاکید شد.

    بهره گیری از ارز های محلی توسط ایران و پاکستان در مبادلات، بزودی

    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی ادامه داد: در این دیدار قرار شد ایران و پاکستان از ارزهای محلی برای مبادلات تجاری دو کشور استفاده کنند که البته این امر به زودی عملیاتی می شود.

    یعقوبی افزود: همچنین سیف در این سفر دیداری با رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و معاون نخست وزیر این کشور انجام داد و درخواست های ایران را در این جلسات ارائه کرد.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: سیف در این جلسات گلایه هایی را نسبت به ارائه خدمات بانکی ترکیه به ایرانیان ابراز و خاطرنشان کرد که بعد از برجام هرچند اتفاقات خوبی بین بانک های ایرانی و بسیاری از کشورها رخ داده  اما میزان همکاری بانک های ترکیه با بانک های ایرانی هنوز در سطح مطلوبی قرار نگرفته است.

    وی با بیان اینکه سیف در این دیدار خواستار افزایش همکاری بانک های دوکشور ترکیه و ایران شد، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این دیدار گفت هرچند هم اکنون چند کارگزاری بانک های ترکیه با ایران همکاری دارند اما بهتر است که دو تا سه بانک دیگر برای همکاری با بانک های ایران ترغیب و تشویق شوند.

    مدیرکل بین الملل بانک مرکزی از سفر هیاتی از بانک مرکزی و نمایندگانی از 5 بانک منتخب دولتی و خصوصی به ترکیه در اواخر هفته گذشته خبر داد و اظهار داشت: این هیات طی دو روز کاری برنامه ریزی هایی را برای افزایش همکاری های بانکی دو کشور انجام دادند.

    یعقوبی افزود: براین اساس با مقامات بانک های زراعت (بزرگترین بانک ترکیه) و واکیف این کشور ملاقات هایی انجام شد و نهایتا بانک زراعت قبول کرد 2 حساب لیر و یورو برای بانک مرکزی و بانک های کشور افتتاح کند.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین بانک واکیف نیز در حال انجام بررسی هایی برای همکاری با بانک های ایرانی است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران قرارداد بانکی بین دو کشور به امضا برسد یا خیر؟ گفت: قرار است یادداشت تفاهمی نیز در جریان این سفر به امضای مقامات دو کشور برسد.

    یادآور می شود، زراعت بانک ترکیه که از قرن نوزدهم فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده است دارای 22 شعبه خارجی در کشورهای مختلف و یک دفتر نمایندگی در تهران است.

    برچسب ها