عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت مطرح کرد؛

رشد۳۵هزاربشکه ای تولید در آزادگان جنوبی

عصر بازار- غرب کارون که طی سال‏های اخیر، یکی از محورهای اصلی توسعه و تولید در شرکت ملی نفت ایران بوده، همچنان قرار است حامل خبرهای خوشی برای صنعت نفت باشد.

رشد۳۵هزاربشکه ای تولید در آزادگان جنوبی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، آبان ماه پارسال بود که با حضور رئیس‎جمهوری، سه طرح توسعه‎ای در غرب کارون به بهره‎برداری رسید تا تلاش‎های کارکنان صنعت نفت در این منطقه به ثمر بنشیند و ظرفیت تولید روزانه 270 هزار بشکه نفت در میادین مشترک یادآوران، یاران و آزادگان ایجاد شود؛ میادینی که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تنها حدود 70 هزار بشکه در روز نفت تولید می‎کردند. 23 آبان‎ماه پارسال با افتتاح رسمی فاز نخست توسعه میدان یادآوران، تولید روزانه بیش از 115 هزار بشکه نفت و با افتتاح فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی، تولید روزانه بیش از 75 هزار بشکه نفت از این میدان‎ها محقق و طرح توسعه میدان یاران شمالی هم با ایجاد ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی شد.

    در ادامه این روند پرشتاب، افزون بر آنکه توسعه میادین غرب کارون به ویژه آزادگان جنوبی به عنوان یکی از محوری‎ترین میادین‎ در جریان مذاکرات توسعه‎ای بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت‎های داخلی و خارجی مطرح بود، فرایند توسعه این میدان با اتکا به منابع و توانمندی‎های داخلی با جدیت ادامه یافت تا جایی که ظرفیت تولید این میدان که طی تمام سال‎های گذشته از 50 هزار بشکه در روز تجاوز نکرده بود، اوایل امسال به حدود 80 هزار بشکه در روز رسید.

    نورالدین شهنازی‎زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره روند فعالیت‎ها در این میدان مشترک در گفت‌وگو با وزارت نفت می‎گوید: تولید آزادگان جنوبی پارسال حدود 45 هزار بشکه در روز بود که این رقم با اجرای 2 طرح افزایش تولید، به بیش از 80 هزار بشکه در روز رسیده است.

    افزایش تولید روزانه آزادگان جنوبی به 140 هزار بشکه تا پایان سال

    شهنازی‎زاده، از برنامه‎ریزی برای اجرای 2 مرحله دیگر افزایش تولید آزادگان جنوبی تا پایان امسال خبر می‎دهد: در یک مرحله، 25 هزار بشکه و در مرحله دیگر، 40 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه این میدان افزوده می‎شود و به این ترتیب انتظار داریم ظرفیت تولید روزانه نفت آزادگان جنوبی تا پایان امسال از 140 هزار بشکه عبور کند.

    وی با بیان این‎که قرارداد توسعه میدان آزادگان حتما تا پایان سال امضا می‎شود، به سفر نمایندگان شرکت‎های خارجی به ایران و بازدید آنان از این طرح اشاره می‎کند و می گوید: نمایندگان 14 شرکت در 2 روز متوالی، از زیرساخت‎های موجود در منطقه غرب کارون بازدید کردند و در جریان میزان پیشرفت کار در میدان آزادگان قرار گرفتند. آنان در جلسه جمع‎بندی که پس از این بازدید برگزار شد، اتفاق نظر داشتند که بازدید مفید بوده و دید بهتری نسبت به فرایندهای کاری در این میدان پیدا کرده‎اند.

    به گفته مدیرعامل متن، پس از بازدید، به شرکت‎های متقاضی توسعه آزادگان فرصت داده شد که شرکای خود را انتخاب کنند و در قالب کنسرسیوم، پیشنهادات فنی‎شان را برای توسعه میدان ارائه دهند.

    شمارش معکوس برای برداشت نفت از یاران جنوبی

    شهنازی‎زاده، افزون بر آزادگان، از میدان یاران هم به عنوان دیگر میدان مشترکی نام می‎برد که قرارداد توسعه آن امسال امضا می‎شود.

    توافقنامه اصولی (HOA) میدان یاران، 13 مهرماه پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا امضا شد. شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا (ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از شرکت‎های ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) است؛ شرکتی که توسعه یاران شمالی را نیز عهده‎دار بود و طرح توسعه این میدان را در قالب قرارداد بیع متقابل با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی کرد. حال قرار است یاران شمالی و یاران جنوبی به طور یکپارچه و در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، با همکاری این شرکت ایرانی توسعه یابد.

    مدیرعامل شرکت متن، همکاری نفت و گاز پرشیا را در توسعه میدان یاران قطعی عنوان می‎کند و می‎گوید: تولید زودهنگام نفت در یاران جنوبی تا پایان مهرماه امسال آغاز می‎شود و این احتمال وجود دارد که ادامه فرایند توسعه یاران جنوبی و همچنین امکان سنجی و تداوم توسعه یاران شمالی در قالب قرارداد جدید دنبال شود.

    وی همچنین از تامین 20 دستگاه تلمبه درون‎چاهی برای استفاده در طرح یاران شمالی خبر می‎دهد که از محل سقف کپکس قرارداد بیع متقابل طرح، تامین اعتبار شده است.

    طرح توسعه میدان یاران جنوبی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده متن، پس از آغاز تولید زودهنگام به میزان 10 هزار بشکه در روز، فعالیت‎های توسعه‎ای برای افزایش این میزان تولید به 25 هزار بشکه در روز تا پایان سال ادامه می‎یابد.

    شهنازی‎زاده ابراز امیدواری می‎کند که پس از آزادگان، تکلیف میدان یادآوران نیز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی مشخص شود؛ میدانی عظیم و مشترک در غرب کارون که اکنون 115 هزار بشکه نفت در روز تولید می‎کند.

    تلمبه‎خانه‎های غرب کارون و امیدیه در آستانه بهره‎برداری

    شهنازی‎زاده در باره آذر می‏گوید؛ میدانی با پیچیدگی‎هایی منحصربه فرد که روزانه 30 هزار بشکه نفت تولید می‎کند و افزایش تولید آن تا 100 هزار بشکه در برنامه قرار دارد.

    به گفته وی، ادامه فرایند توسعه این میدان با مدل جدید قراردادهای نفتی با مشارکت اویک و شریک روسی‎اش قطعی شده است.

    همچنین نتایج مطالعات ارائه شده از در باره چنگوله از سوی گازپروم، PTTEP تایلند و DNO نروژ در این میدان در دست بررسی است. به بندکرخه و روند مطلوب پیشرفت مذاکرات با OMV اتریش هم اشاره کرده و درباره طرح احداث تلمبه‎خانه غرب کارون هم ابراز امیدواری می‎کند، این تلمبه‎خانه و تلمبه‎خانه امیدیه تا پایان مهرماه امسال در سرویس قرار گیرند و نفت خام تولیدی غرب کارون به تفکیک سبک و سنگین از طریق این تلمبه‎خانه‎ها به مبادی مصرف و صادرات ارسال شود.

    به گفته این مدیر نفتی، تحقق اهداف توسعه‎ای غرب کارون و افزایش برداشت از میادین این منطقه به بیش از یک میلیون بشکه در سال‎های آینده، به حدود 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و امید است اجرای قراردادهای جدید نفتی در تامین این میزان سرمایه نقشی محوری ایفا کند.

    برچسب ها