عصر خودرو

راه‌آهن چابهار در انتظار امضای ۱.۵ میلیارد دلاری هند

عصر بازار- پس از نهایی شدن دو توافق اقتصادی میان ایران و سرمایه‌گذاران هندی که به سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در بندر چابهار منجر شد حالا دو طرف به دنبال آن هستند که با گسترش همکاری‌ها این بار طرف هندی را به راه‌آهن چابهار نیز وارد کنند.

راه‌آهن چابهار در انتظار امضای ۱.۵ میلیارد دلاری هند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیاست کلان ایران در اتصال بنادر بزرگ و استراتژیکش به شبکه ریلی مرکزی و مرزهای زمینی و خارجی باعث شده در طول سال‌های گذشته برنامه‌ریزی قابل توجهی برای رساندن ریل به آب‌های اقتصادی ایران صورت گیرد و در این زمینه پس از بندر شهید رجایی، بندر چابهار با توجه به اهمیت قابل توجهی که دارد نیاز جدی به اتصال به شبکه ریلی خواهد داشت.

    در کنار نیاز جدی به استفاده از ظرفیت‌های ریل در جابجایی محموله‌های اقتصادی به داخل کشور با توجه به اینکه چابهار کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج‌فارس و دریای عمان و همچنین هند به افغانستان به شمار می‌رود برای کشورهای خارجی نیز اهمیت زیادی دارد.

    به دنبال این ارزیابی‌ها ایران از سال‌ها پیش طرح اتصال چابهار به شبکه ریلی زاهدان را در دستور کار قرار داده که سپس می‌تواند با ادامه پیدا کردن به مرز زمینی ایران با ترکمنستان و افغانستان متصل شود.

    هر چند سال‌های نسبتا طولانی از آغاز فاز اجرایی راه‌آهن چابهار می‌گذرد اما با توجه به عظمت این پروژه و نیاز جدی به منابع مالی هنوز این طرح به مرحله افتتاح نزدیک نشده و از این رو ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی برای سرعت دادن به این پروژه است سرمایه‌گذاری که به نظر می‌رسد باز هم از طرف هندوستان تامین خواهد شد.

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرده که یک شرکت هندی آماده سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری در راه‌آهن بندر چابهار است و طرح خود را نیز در این زمینه به ایران ارائه کرده است. ایران نیز پس از ابلاغ برخی تغییرات مانند لزوم سرمایه‌گذاری یک جا در پروژه اعلام کرده آمادگی آن را دارد که بررسی‌های بیشتر را در این زمینه انجام دهد.

    به گفته وی، در حال حاضر این شرکت هندی نیاز به دریافت مجوز لازم از دولت دهلی‌نو دارد و در صورتی که موافقت‌های لازم صورت گیرد در سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور هندوستان و ملاقات با وزرای راه‌آهن و تجارت این کشور تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ساخت همچنین گفته با وجود آنکه تاکنون 420 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به این پروژه وارد شده اما هنوز منابع کافی نیست و به نظر می‌رسد تامین مالی از طریق سرمایه‌گذارهای خارجی گزینه‌ای مطلوب در این زمینه خواهد بود.

    پس از اجرایی شدن برجام ایران توانست پس از سال‌های نسبتا طولانی مذاکره با هند سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه جذب کند و حالا به نظر می‌رسد پس از نهایی شدن مراحلی مهم از فاز توسعه بندر چابهار این بار نوبت آن رسیده که با سرمایه‌گذاری هندی راه‌آهن این بندر نیز پس از سال‌های طولانی نیمه تمام مانده‌اند با سرعت بیشتری تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

    برچسب ها