عصر خودرو

یک‌ کارشناس بازار سرمایه :

کامودیتی‌ها رونق را به بازار سرمایه آوردند

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ رونق کامودیتی‌ها مهم‌ترین عاملی است که طی هفته‌های گذشته موجب رشد شاخص در بازار سرمایه شده است.

کامودیتی‌ها رونق را به بازار سرمایه آوردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد آنلاین ، عباس ضیایی نیری در خصوص  رونق شاخص بورس طی هفته‌های گذشته گفت: رونق کامودیتی‌ها یا همان مواد پایه و معدنی در بازارهای بین‌المللی را می توان از دلایل سقف‌شکنی و سیر صعودی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر دانست، همچنین کارنامه و اخبار مثبت گروه‌های بورسی و فراهم شدن بستری مناسب در بازار سرمایه برای ورود به رونق و رسیدن قیمت سهام به تعادل واقعی و همچنین دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سودهای بانکی از جمله عوامل تاثیر گذاری بودند که زمینه رونق بورس و جهش شاخص را در هفته‌های اخیر فراهم کرده است.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی آرتا یاران ایرانیان افزود: به لطف این معادلات و برنامه‌ریزی دقیق کارگزاران و تاثیر گذارانِ در بورس، بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، معاملاتی پر رونق و موفق را تجربه کرده است و رکود به‌ وجود آمده در ماه‌های منتهی به سال گذشته و چند ماهه نخست امسال را به خوبی جبران و حالت سکون شاخص را شکسته و رکوردهای جدید و قابل اطمینان‌ و مثبتی را به ثبت برساند.

    وی با تاکید بر اینکه سیر صعودی و منطقی این بازار دور از انتظار نیست، افزود: در روزهای پیش‌رو می‌توان  شاهد حضور فعالان قدرتمند‌تری در بازار سرمایه باشیم، همچنین رونق بازار سرمایه در روزهای اخیر به سطحی از رشد رسیده که انتظار شکسته شدن رکورد شاخص بورس که در چهار سال پیش رقم خورد، وجود دارد و دور از دسترس بازار نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است، به دلیل رکود ماه‌های گذشته در بازار سرمایه برخی از سهامداران از این بازار ناامید شده و تمایلی به حضور در این بازار را نداشتند اما اکنون با رونق قابل توجهی که برای بازار سرمایه ایجاد شده باید منتظر بازگشت سرمایه‌گذاران و نقدینگی جدید به این بازار باشیم.

    ضیایی نیری به دیگر عوامل اثر گذار در رشد شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: رشد قیمت مواد معدنی و کامودیتی‌ها در بازارهای بزرگ‌ بین المللی نیز از دیگر عوامل اثر گذار رشد بازار سرمایه بوده است.

    این فعال بازار سرمایه معتقد است،  بورس کشور یک بورس کامودیتی محور است به همین‌ دلیل هرگونه تغییرات صعودی یا نزولی قیمت این مواد، تاثیر مستقیم و جدی را بر تالار شیشه‌ای خواهد گذاشت، همچنین شرایط مناسب گروه‌های پالایشگاهی و محصولات صنعت نفت هم تاثیر بالقوه‌ای در این رشد خواهند داشت چرا که این شرکت‌ها، گزارش‌های روشنی را منتشر می‌کنند که موجب آن می‌شود که علامت‌های مثبت و شفافی به بازار سرمایه منتقل گردد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی آرتا یاران ایرانیان در ادامه به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت هر چند هنوز اثرات این اقدام به طور کامل ظاهر نشده اما، تمامی این عوامل موجب شده انرژی تازه‌ای به بازار سرمایه تزریق شود و زمینه ترقی و رونق معاملات فراهم شود.

    به باور ضیایی نیری؛ تاثیرگذاری سهام شرکت‌های بزرگ و قدرتمند بر شاخص موجب شده  آن‌طور که باید تاثیرگذاری شرکت‌های کوچک و خرد ملموس نباشد که باید به این مسئله که شاخص هموزون است توجه ویژه داشت.

    برچسب ها