عصر خودرو

قیمت واقعی و عادلانه از مزایای عرضه شیر در بورس کالاست

عصر بازار- مسوولان وزارت جهاد در تلاشند با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا ، این محصولات به قیمت‌ واقعی رسیده و تولیدکنندگان دغدغه نوسان کاذب قیمت را نداشته باشند.

قیمت واقعی و عادلانه از مزایای عرضه شیر در بورس کالاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، بازار محصولات کشاورزی به سبب توسعه نیافتگی اقتصادی، ساختار سنتی و ناکارآمد بازار با محدودیت‌های متعددی روبرو است این در حالی است که با توجه به مشکلات بازار عرضه محصولات کشاورزی، بورس کالا به عنوان یک بازار جدید می‌تواند درصدد رفع مشکلات برآید، چراکه به سبب شفافیت، خبری از نوسان کاذب قیمت محصولات نیست.

    براین اساس مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در صدد هستند تا با عرضه محصولات مختلف کشاورزی در بورس کالا به قیمت های واقعی دست یابند تا دیگر تولیدکنندگان دغدغه نوسان کاذب قیمت را نداشته باشند.در این میان با وجود گذشت چند سال از اعلام نرخ مصوب شیرخام و تن ندادن کارخانه های لبنی به این امر، عرضه شیرخام در بورس کالا مطرح شد تا عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ها باشد.

    در این میان احمد مقدسی رییس انجمن صنفی گاوداران درباه عرضه شیرخام در بورس کالا اظهار کرد: با توجه به فساد پذیر بودن شیر باید راهکارهای مختلفی جهت عرضه به کار گرفته شود.

    وی با اشاره به اینکه عرضه محصولات در بورس کالا شفافیت قیمت را به همراه دارد، افزود: با وجود فروش نقدی متناسب با تقاضا محصول در بورس کالا عرضه می شود.

    مقدسی در پاسخ به این سوال که عرضه شیر در بورس کالا افزایش قیمت را به همراه دارد یا خیر، بیان کرد: علی رغم گذشت سه سال از اعلام نرخ مصوب شیرخام، کارخانه ها تن به اجرای این امر نمی دهند و با عرضه محصول در بورس کالا انتظار می رود که نرخ شیرخام واقعی شود.

    رییس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با وجود رونق صادرات و افزایش نرخ لبنیات به ویژه کره و شیرخشک در بازارهای جهانی، کارخانه‌ها حاضر به اجرای نرخ مصوب شیرخام نیستند، در حالیکه با کاهش نرخ جهانی بلافاصله آن را در نرخ خرید شیر از دامداران اعمال می‌کنند.

    وی با اشاره به مزیت عرضه شیر در بورس کالا بیان کرد: اطلاع قبلی دامداران از میزان عرضه و قیمت شیرخام یکی از مزیت های مهم این طرح به شمار می رود.

    مقدسی با بیان اینکه تعاون روستایی حلقه مناسبی برای فرآیند عرضه شیر در بورس کالا است، افزود: سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر پس از انعقاد قرارداد با کارخانه ها می تواند شیرخشک صادراتی را در بورس کالا عرضه کند.

    گلایه های دامداران پایان می یابد

    رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: بورس کالا بهترین محل برای تعیین قیمت عادلانه محصولات مختلف کشاورزی است.

    وی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام در بورس کالا تابع عرضه و تقاضاست، افزود: شیرخام تولیدی به تناسب تقاضای واحدهای لبنی در بورس کالا عرضه می شود که این امر می‌تواند به اختلاف دامداران و کارخانه ها بر سر قیمت خرید شیرخام پایان دهد .

    باکری با بیان اینکه کارشناسان بورس براساس عوامل مختلف اقدام به کشف قیمت می‌کنند، گفت: پیش بینی می شود که نرخ شیرخام به رقم واقعی و دلخواه دامدار برسد.

    دبیر انجمن صنایع لبنی ادامه داد: قیمت شیرخام به تناسب نیاز کارخانه ها تعیین می شود اما نمی توان اظهار نظری راجع به این نرخ داشت، چراکه قیمت ها تابع عرضه و تقاضا است.

    این مقام مسوول در خاتمه گفت: با توجه به گلایه‌های دامداران از نرخ پایین شیرخام ، پیشنهاد عرضه شیر در بورس کالا به سازمان حمایت داده شد و حال باید منتظر ماند تا مکانیسم های عرضه محصول فراهم شود.

    برچسب ها