عصر خودرو

افزایش چشمگیر تولید فولاد ایران

عصر بازار- صنعت فولاد یکی از بخش‌های مهم و موثر اقتصاد کلان در ایران است. بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد ایران در ۸ ماهه ۲۰۱۷ نشانگر افزایش ۱۵.۷ درصدی است در حالی که تولید فولاد جهان در این مدت رشد ۴.۹ درصدی را تجربه کرده است.

افزایش چشمگیر تولید فولاد ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در کنار رونق تولید صنایع، تکیه بر توانمندی های داخلی و پرداخت تسهیلات به صنعت، نمایانگر تحقق و عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی است. این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است.

    ** توسعه تولید و صادرات غیرنفتی
    توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید براساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه تدوین شود. یکی از مهم‌ترین بند‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر تولید صادرات‌ محور تاکید دارد.
    تجربیات بعد از انقلاب نشان می‌دهد که اقتصاد وقتی رونق و شکوفایی را تجربه خواهد کرد که تولید بر صادرات متکی باشد. از طرف دیگر برون‌گرایی همراه با درون‌نگری که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.
    صنعت فولاد یکی از بخش‌های مهم و موثر در اقتصاد کلان در ایران است. این تاثیر و اهمیت بیشتر به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی و ضریب بالای اشتغال‌زایی است. به همین دلیل دولت‌ها در سیاست‌گذاری و برنامه‌های اجرایی باید نگاه ویژه‌ای به این صنعت مادر داشته باشند. همچنین بررسی روند تجارت جهانی فولاد، نشان‌دهنده جایگاه ویژه و اثرگذار این صنعت در ساختار اقتصادی کشورها به منظور دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
    در سند چشم‌انداز کشور در افق 1404، تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد خام هدف‌گذاری شده است. در حال حاضر ظرفیت سالانه تولید فولاد در کشور نزدیک به 30 میلیون تن بوده که با توجه به شرایط رکود، تنها 60 درصد این ظرفیت در مدار بهره‌برداری است.
    همچنین بالغ بر 20 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد خام از رهگذر طرح‌های توسعه در دست اجرا در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید. با وجود هدف‌گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز 1404، مجوزهای متعددی بدون رعایت مزیت‌های مکانی و الزامات یکپارچگی در زنجیره تا حدود 90 میلیون تن صادر شده است.
    این رونق تولید منجر به افزایش صادرات این محصول می شود. انجمن جهانی آهن و فولاد در جدیدترین گزارش خود از رشد 15.7 درصدی تولید فولاد ایران در 8 ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. براساس این گزارش تولید فولاد ایران که در ماه‌های ژانویه تا اوت 2016 بالغ بر 11 هزار و 621 میلیون تن اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به 13 هزار و 447 میلیون تن افزایش یافته است.
    افزایش 15.7 درصدی تولید فولاد ایران در 8 ماهه 2017 در حالی است که تولید فولاد جهان نیز در این مدت با رشد 4.9 درصدی مواجه شده و به 1121 میلیون تن رسیده است. تولید فولاد منطقه خاورمیانه نیز در 8 ماهه نخست 2017 با رشد 9.5 درصدی مواجه شده و به 20.79 میلیون تن رسیده است.

    ** جذب سرمایه گذاری خارجی
    اولویت‌های بیست و یک گانه سرمایه‌گذاران خارجی برای تحقق جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی در نقشه‌راه معدن تدوین شد. بر اساس قانون برنامه ششم، دولت برای حوزه معدن نیاز به جذب 30 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد تا بتواند در این برنامه تحول لازم را در بخش معدن به وجود آورد و این محور مهم اقتصادی در توسعه کشور را به جایگاه خود بازگرداند.
    این در حالی است که وظیفه تدوین نقشه‌راه معدن در دولت دوازدهم بر عهده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گذاشته شده و این سازمان با تدوین پیش‌نویسی از نقشه‌راه وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه و توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی، برنامه‌های پیشنهادی خود را به منظور اجرا در 4 سال آینده گردآوری کرده است.
    به گفته «امیر صباغ» مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو برای تحقق اهداف بخش معدن در برنامه ششم توسعه، نیازمند رشد سالانه 15 درصد سرمایه‌گذاری هستیم. با توجه به رشد متوسط اقتصادی 8 درصدی برنامه ششم، نیازمند 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در اقتصاد هستیم و هزینه تکمیل طرح‌های جامع، 50 میلیارد دلار است.
    وی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری برنامه ششم توسعه در زنجیره بخش معدن، 15 میلیارد و 300 میلیون دلار است. برای تحقق اهداف بخش معدن، نیاز به 20 تا 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه و زیرساخت است.

    ** اعطای تسهیلات در جهت رونق تولید
    پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، از پیش نیازهای رونق تولید است. در همین زمینه دولت برای کمک به اکتشاف و فرآوری معادن کوچک، تسهیلات با نرخ 4 درصد اعطا خواهد کرد.
    مهدی کرباسیان در نشست هم‌اندیشی پیش‌نویش نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: از سال 93 تاکنون 250 هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی صورت گرفته که 63 هزار کیلومترمربع در استان سیستان و بلوچستان است.
    وی اضافه کرد: شرکت‌های خارجی که به ایران می‌آیند بیشترین اولویت‌شان همکاری با ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی است ضمن اینکه از ظرفیت‌های فراوان داخلی نیز برخورداریم و باید از این فرصت تاریخی استفاده کنیم.

    **تقویت تولید ملی و خوداتکایی
    یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. بر این اساس در 6 ماهه اول امسال بیش از 4 میلیون و 280 هزار تن کنسانتره خشک سنگ‌آهن در مجتمع معدنی چادرملو تولید شده است. «هادی بشیر راد»، رئیس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر گفت: طی این مدت، یک میلیون و500 هزار تن گندله در مجتمع صنعتی چادرملو تولید شده که علاوه بر تامین واحدهای فولادی چادرملو به دیگر واحدهای فولادسازی کشور تحویل شده است.
    در کارخانه فولاد چادرملو که تولید آن از امسال آغاز شده بیش از 100 هزارتن شمش فولاد خام تولید شده که بخشی از آن به کارخانه نورد فولاد سرمد ابرکوه انتقال یافته است. این شرکت امسال موفق شد با بهره‌برداری از دو واحد فولادی خود در اردکان و ابرکوه یزد، زنجیره تولید از استخراج سنگ‌آهن تا تولید محصولات فولادی را تکمیل و در تولیدات خود ارزش افزوده ایجاد کند.

    برچسب ها