عصر خودرو

بررسی رفتار خوردگی فولاد کربنی در خطوط انتقال نفت و گاز

عصر بازار- رفتار خوردگی فولاد کربنی استفاده شده برای خطوط انتقال محصولات نفت و گاز در حضور گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی ‌اکسید در دماهای متفاوت از سوی محققان دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی رفتار خوردگی فولاد کربنی در خطوط انتقال نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، احسان درویش‌پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد گرایش مهندسی خوردگی و حفاظت مواد دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با راهنمایی دکتر سید مهدی میرهادی در پایان‌نامه خود به بررسی "رفتار خوردگی فولاد کربنی استفاده شده برای خطوط انتقال محصولات نفت و گاز در حضور گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی ‌اکسید در دماهای متفاوت به وسیله آزمون‌های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون تافل و امپدانس" پرداخته است.

    امروزه به دلیل افزایش مصرف محصولات نفت و گاز در صنایع مختلف نیاز به استخراج و پالایش این محصولات بیشتر بوده و با افزایش استخراج این محصولات، منابع ذخیره نفت و گاز شیرین رو به اتمام هستند، بنابراین به ناچار بیشتر کشورهای جهان به منظور تأمین انرژی سوختی لازم خود به استخراج منابع نفت و گاز ترش روی آورده‌اند.

    مطابق این تحقیق استخراج محصولات نفت و گاز ترش که دارای مقادیر زیادی گازهای کربن دی‌ اکسید و هیدروژن سولفید هستند، خطرات و مشکلات فراوانی دارد. یکی از این مشکلات احتمال وقوع خوردگی به دلیل حضور گاز کربن دی‌ اکسید و هیدروژن سولفید به صورت محلول در محصولات استخراج شده است.

    هم‌چنین امکان فعالیت مکانیزم‌های خوردگی در سراسر مراحل استخراج، انتقال و تصفیه محصولات ترش وجود دارد، بنابراین لازم است که این مشکلات به دقت مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

    این تحقیق، رفتار خوردگی فولاد کربنی استفاده شده برای خطوط انتقال محصولات نفت و گاز در حضور گازهای هیدروژن سولفید و کربن دی ‌اکسید در دماهای متفاوت به وسیله آزمون‌های الکتروشیمیایی پلاریزاسیون تافل و امپدانس را بررسی کرد.

    برای این منظور آزمون‌های خوردگی در محلول‌هایی حاوی سه درصد وزنی سدیم کلرید اشباع از گاز کربن دی ‌اکسید و در حضور/ عدم حضور گاز هیدروژن سولفید در دماهای 25، 45، 65 و 85 درجه سانتیگراد انجام شد.

    نتایج این پژوهش نشان می‌دهد: افزایش دما نرخ خورگی این نوع فولاد را به شدت افزایش می‌دهد و هم‌چنین حضور هم‌زمان گازهای کربن دی اکسید و هیدروژن سولفید در محلول نیز منجر به تسریع خوردگی می‌شود.

    برچسب ها