عصر خودرو

حضور کمرنگ ایران در بازار هزار میلیارد دلاریِ طلای جهان

عصر بازار- گردش مالی بازار طلا در جهان،حدود یک هزار میلیارد تومان برآورد می شود، بازاری که سهم ایران در آن بسیار ناچیز است.

حضور کمرنگ ایران در بازار هزار میلیارد دلاریِ طلای جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،بازار طلا در جهان یکی از ارزشمندترین،موثرترین و سود آورترین حوزه های اقتصادی و تجاری به شمار می رود که تنها با در نظر گرفتن گردش مالی یک هزار میلیارد تومانی موجود در آن به عمق جذابیت های موجود در آن پی خواهیم بُرد.

    صنعت طلا و جواهر از دیرباز مورد توجه عموم مردم جهان بوده و به واقع یکی از شاخص های ارزیابی ثروت افراد و گروه های اجتماعی به میزان دارایی طلای آنها معطوف می شده است.

    اگرچه در طی دهه های گذشته،ملاک ثروت دیگر به میزان مالکیت طلای افراد خلاصه نمی شود،اما به هر ترتیب،ارزش خاص این محصول،بازاری متفاوت را برای آن ایجاد نموده و افراد و گروه های بسیاری در جهان به انحای مختلف از این بخش کسب سود ، امرار و معاش می کنند.

    با عنایت به پیشینه هنر و صنعت(منظور صنایع دستی و سنتی)در ایران،برخی از کارشناسان معتقدند،خواستگاه طلا سازی و مبداء آن به ایران باز می گردد،فارغ از صحت و میزان واقعیتی که می توان برای این نظریه قائل شد، تردیدی وجود ندارد که ایران یکی از باسابقه ترین کشورها در عرصه فعالیتی مذکور به شمار می رود.

    اکنون نیز از حیث میزان مصرف،جامعه ایران در زمره ششمین مصرف کننده طلا در جهان محسوب می شود و این نشان می دهد جامعه ایرانی،نظر و نگاه ویژه ای نسبت به این محصول قیمتی و ارزنده لحاظ کرده و این رویکرد از گذشته همچنان در اذهان و افکار عمومی مردم این سرزمین وجود داشته است.

    در کنار ایران،کشورهای دیگری همچون ایتالیا،عربستان،ترکیه و هند در گروه مصرف کنندگان اصلی طلای جهان قرار دارند اما متاسفانه در این میان،نقش آفرینی کشور ما در حوزه صادرات،بسیار کمرنگ و ناچیز می باشد و باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که علیرغم میزان مصرف و خرید بالای طلا در ایران و عقبه تاریخی فرهنگ و هنر این مرز و بوم در صنعت مذکور،نتوانسته ایم به فراخور جایگاه تاریخی و نفوذی که در گذشته در این عرصه داشته ایم،نقش آفرین و موثر واقع شویم.

    صنعت طلا سازی،سود آور،اشتغالزا و بدون آلایندگی

    رضا معلم،یکی از فعالان حوزه طلا و جواهر در غرب استان تهران ، با اشاره به ضرورت تدوین و طراحی برنامه های هدفمند برای توسعه فعالیت طلا سازی در کشور عنوان کرد:فعالیت در عرصه مذکور از زوایا و ابعاد مختلفی،حاوی محاسن و ثمرات سازنده می باشد و به اعتقاد بنده در صورت حمایت و توجه هر چه بیشتر به این حرفه،می توان بسیاری از مشکلات و نارسایی های اقتصادی فعلی کشور را مرتفع نمود.

    وی افزود:این ادعا،نظری بر پایه گمانه زنی و احتمالات نیست و با نیم نگاهی به توفیق کشورهایی همچون ترکیه،کره جنوبی،تایلند و...(که به نوعی میراث دار ایران در این صنعت به شمار می روند) و سود بسیار سرسام آور و قابل توجهی که در سایه پرداختن به این حوزه نصیب آنها شده و می شود به میزان توفیق فعالیت های حرفه ای و هدفمند در این بخش پی خواهیم برد.

    معلم عنوان کرد:آنچنان که آمار و ارقام غیر رسمی نشان می دهد،در حال حاضر حدود 300 هزار در این حرفه مشغول به فعالیت هستند که  در شرایطی که کشور با بحران بیکاری دست و پنجه نرم می کند این حجم از ایجاد اشتغال در نوع خود قابل توجه می باشد و این در شرایطی است که در صورت داشتن برنامه ای هوشمندانه،می توان این میزان ضریب اشتغال را به نحو فزاینده ای تقویت نمود.

    این فعال در حوزه طلا سازی در غرب استان تهران گفت:از سوی دیگر،صنعت مذکور در زُمرِه فعالیت هایی می باشد که میزان آلایندگی آن بسیار ناچیز است و اطلاق عنوان صنعت سبز به این عرصه،چندان غیر منطقی و اغراق آمیز نخواهد بود.

    وی افزود:به واقع در صورت تدوین استراتژی و نقشه راهی اصولی در سه مقطع کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت قادر خواهیم بود در آینده،بخش قابل توجهی از صادرات غیر نفتی خود را بر این حوزه متمرکز نماییم.
    تعطیلی بسیاری از کارگاه های طلا سازی در سالیان اخیر

    ظاهرا ترکش های رکود حاکم بر بازار،صنعت و بازارِ طلای کشور را نیز بی نصیب نگذاشته ، آنچنان که بسیاری از فعالان این حوزه و رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر عنوان می کنند،کارگاه های بسیاری در سالیان اخیر با تعطیلی مواجه شده اند.

    حمید نیکبخت،یکی از فروشندگان طلا در استان البرز گفت:میزان فروش طلا در سالیان اخیر به میزان قابل توجهی اُفت داشته و با عنایت به برخی از مشکلات اقتصادی،جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه،تحت الشعاع نارسایی های اقتصادی قرار گرفته است.

    محمد کشتی آرای،(رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر)نیز معتقد است نوسان بازار مذکور (10 درصد)به میزانی نیست که ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را پوشش دهد.

    وی در گفت و گویی با رسانه ها عنوان داشته:با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعمال برخی معافیت ها، امکان حل و فصل و مرتفع شدن برخی از مشکلات مرتبط با این حوزه دور از ذهن نخواهد بود.

    آنچنان که این مقام مسئول در اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر عنوان کرده،لایحه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده،در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و انتظار می رود تا پایان سالِ جاری به تصویب برسد.

    وی می افزاید:یکی از وعده های دولت،در تهیه لایحه جدید،به اِعمالِ معافیت های مالیاتی در صنعت مذکور معطوف می شود که امید است محقق شود.

    کشتی آرای در پایان یادآور می شود:به اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه،اعمال مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی،یکی از عوامل اصلی تعطیلی بسیاری از واحدهای فعال در این عرصه به شمار می رود و البته ما منکر پرداخت مالیات نیستیم اما شیوه اخذ مالیات و میزان نرخ آن مورد بحث است که با بازبینی و اصلاح در این عرصه،می توان به رفع مشکلات فعالان این بخش امیدوار بود.

    برچسب ها