عصر خودرو

یک استاد دانشگاه:

جذابیت سرمایه گذاری در بورس در نیمه دوم سال بیشتر می شود

عصر بازار- یک استاد دانشگاه با بیان اینکه میزان بازدهی بازارهای پول و سرمایه تقریبا در شرایط برابر قرار گرفته است، گفت: تثبیت قیمت های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند و احتمال رشد آرام نرخ دلار، نشان می دهد احتمالا نیمه دوم سال برای سرمایه گذاری در بورس حتی جذاب تر از نیمه اول سال باشد.

جذابیت سرمایه گذاری در بورس در نیمه دوم سال بیشتر می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، شاخص بورس و اوراق بهادار در هفته ای که گذشت، به طور تقریبی از روند معاملاتی خنثی برخوردار بود و افت اندکی را تجربه کرد؛ شاخص کل در پایان هفته منتهی به 31 شهریور ماه در جایگاه 85 هزار و 831 واحد قرار داشت؛ در حالی که در پایان هفته گذشته به رقم 85 هزار و 819 واحد رسید.
    همزمانی هفته گذشته با ایام عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) باعث کاهش حجم معاملات و حاکم شدن روندی خنثی بر معاملات شده بود.
    بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهاددار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار سرمایه گفت: شاخص بورس و اوراق بهادار در هفته ای که گذشت با افت جزئی نسبت به هفته پیش تر، به رقم 85 هزار و 819 واحد و روند معاملاتی تقریبا خنثی داشت.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: با توجه به تعطیلی 2 روز کاری هفته جاری، انتظار می رود این آرامش در معاملات، حداقل در این هفته نیز ادامه دار باشد.
    بهزادفر ادامه داد: طبق آخرین گزارشات منتشر شده، در انتهای شهریور ماه نسبت قیمت به درآمد (p/e) یا بازگشت سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رقم 6.96 بوده، در صورتی که نرخ بازگشت سرمایه در بازار پول ( با احتساب سود بانکی 15 درصد) رقم 6.7 است.
    این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: مقایسه نرخ بازگشت سرمایه بازار سرمایه و بازار پول نشان می دهد که اکنون بین دو بازار پول و سرمایه تقریبا شرایط برابری وجود دارد.
    وی با بیان اینکه در داخل بازار سرمایه، بین بازدهی اوراق سهام و اوراق کم ریسک، شرایط برابر وجود دارد، اظهار داشت: بازدهی هر دو مدل اوراق نسبت به ابتدای سال برابر و حدود 11 درصد است.
    بهزادفر از احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه در هفته های آتی خبر داد و گفت: بعضی از عوامل، احتمال رشد بیشتر بازار سرمایه را نسبت به بازار رقیب پول و بازارهای کم ریسک تر، تقویت می کند.
    این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از این عوامل، احتمال رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی است، افزود: نفت حدود 58 دلار در هر بشکه معامله می شود که این رقم، در سقف 2 سال گذشته معاملات این محصول قرار دارد.
    وی خاطر نشان کرد: اکنون برخی از موسسات مالی، پیش بینی رقم 80 دلاری قیمت نفت را برای انتهای سال 2017 میلادی (پایان آذر 96) دارند.
    این استاد دانشگاه افزود: اگرچه این رقم، خوشبینانه به نظر می رسد ولی حداقل اکنون در تحلیل ها، احتمال افت قیمت نفت کم رنگ است. تجربه دوره های گذشته نشان داده است که رشد قیمت نفت و مشتقات نفتی به سرعت بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و موجب رشد آن می شود.
    وی بیان داشت: یکی دیگر از عوامل مثبت بازار سرمایه، احتمال تعدیل های مثبت در گزارش های 6 ماهه شرکت ها است. این گزارش ها به این دلیل که حسابرسی شده هستند، قابلیت اتکا و اهمیت زیادی دارند.
    بهزادفر افزود: انتظار می رود حداقل در گروه های فلزی، معدنی، پالایشگاهی، خودرویی، غذایی و دارویی گزارش های مثبت و تعدیل در پیش بینی سود شرکت ها وجود داشته باشد.
    این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین، رشد آرام نرخ دلار و احتمال ادامه دار بودن آن در نیمه دوم سال، احتمال رشد نرخ تورم در دولت دوازدهم، تثبیت قیمت های جهانی و پایدار بودن آن پس از رشدی که داشتند مواردی هستند که نشان می دهد احتمالا نیمه دوم سال برای سرمایه گذاری در بورس حتی جذاب تر از نیمه اول سال باشد.

    برچسب ها