عصر خودرو

تجارت دوجانبه راه ورود به بازار جهانی است نه عضویت در WTO

عصر بازار- به عقیده کارشناسان عضویت در WTO به نفع اقتصاد ایران نیست و در حال حاضر، کشور باید به سمت انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه با کشورهای طرف تجاری حرکت نماید تا بتواند از این طریق، به بهترین شکل از مزایای تجارت با کشورها استفاده نماید. این درحالیست که کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی نیز این رویکرد را انتخاب کرده اند.

تجارت دوجانبه راه ورود به بازار جهانی است نه عضویت در WTO
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مقاومتی نیوز ، در روزهای اخیر بحث پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به یکی از مباحث داغ رسانه های کشور تبدیل شده و مراجعه به کارشناسان اقتصادی جهت اطلاع از نظراتشان در این خصوص افزایش یافته است.

    وجه مشترک نظرات این است که لزوما پیوستن به سازمان تجارت جهانی به بهبود اوضاع تجارت ایران کمک نخواهد کرد.

    شرایط فعلی ایران جهت پیوستن به WTO مناسب نیست

    به عقیده کارشناسان پیوستن به سازمان تجارت جهانی با توجه به شرایط کنونی شاخص های کلان اقتصاد ایران و وضعیت فضای کسب و کار، به نفع اقتصاد کشور نیست و نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

    به عنوان نمونه داوود چراغی استاد موسسه مطالعات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 28 شهریور گفت: در شرایط فعلی و زمانی که زیرساخت های اقتصادی لازم در کشور ایجاد نشده است، پیوستن به ساختارهای بین المللی نمی تواند برای کشور مفید باشد.

    وی همچنین معتقد است: نظام تعرفه گذاری، چالش ایران در پیوستن به ساختارهای اقتصادی و مالی جهانی است و اگر با این وضعیت وارد ساختار سازمان تجارت جهانی شویم به طور حتم با چالش های عدیده رو به رو شده و ساختارهای فعلی اقتصاد نیز از هم فرو خواهد پاشید.

    بنابراین با نگاه به اوضاع کنونی اقتصاد ایران می توان به این نتیجه رسید که پیوستن به WTO نه تنها منافع اقتصادی و تجاری ایران را بدنبال نخواهد داشت بلکه ممکن است سبب شکل گیری یک آشفتگی در بازارها شود.

    تجارت دوجانبه راهکار جایگزین است

    در این میان کارشناسان عقیده دارند که باید از ظرفیت همکاری های تجاری دوجانبه و منطقه ای بهره برد و نباید کشور را به دلیل عدم عضویت در سازمان تجارت جهانی از جریان تجارت بین المللی دور نگه داشت.

    بر این اساس ایران می تواند با انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه با کشورهای طرف تجاری، همه ظرفیت های تجاری و اقتصادی خود را بکار گرفته و با جریان تجارت جهانی همگام شده و از آن منتفع گردد.

    به عنوان نمونه دکتر عباسعلی نورا استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در این زمینه گفته است: با توجه به شرایط بین‌المللی حاکم بر دنیا و شرایط ویژه ایران، اصرار دولت برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی به نفع کشور نیست، بلکه انعقاد پیمان‌های تجاری دوجانبه و منطقه‌ای منافع بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

    تجارت دوجانبه رویکرد جدید کشورها در عرصه تجارت جهانی

    امروزه انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه میان کشورهای مختلف رایج شده، به گونه ای که حتی کشورهای عضو WTO نیز به سمت انعقاد این توافقنامه ها روی آورده اند که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای توافقنامه های تجارت دوجانبه است.

    همچنین حرکت کشورها به سمت برقراری روابط تجارت دوجانبه، معایب و کاستی های سازمان تجارت جهانی را نشان می دهد که در مدت شکل گیری اش نتوانسته راهکارهای مورد نیاز جهت رفع احتیاجات تجاری را پیش روی کشورها قرار دهد.

    ظرفیت های متعدد توافقنامه های تجارت دوجانبه در مقابل عضویت در WTO

    در توافقنامه های تجارت دوجانبه، دو کشور با بررسی اوضاع و مناسبات تجاری میان خود، کالاها و زمینه های مناسب جهت تجارت دو جانبه را شناسایی کرده و اقدام به اصلاح تعرفه ها و موانع گمرکی در آن زمینه ها می نمایند و نیازی نیست تا تمام تعرفه های میان خود را کاهش داده و دست به اصلاحات ساختاری گسترده در اقتصاد خود بزنند.

    این اقدامات رفته رفته صنایع داخلی و اقتصاد کشورها را آماده می نماید تا به بهترین شکل و با بهبود شرایط خود بتوانند در بازار جهانی وارد شوند.

    برچسب ها