عصر خودرو

صنعت مطرح بورس در رکود

عصر بازار: صنعت فلزات اساسی که یکی از صنایع مطرح و مورد توجه بازار سرمایه است، همزمان با جریان نزولی بورس در دی ماه ۱۳۹۲ گرفتار رکود شد و به دلیل رخدادهای داخلی و خارجی طی ۲۲ ماه گذشته بسیار تحت فشار قرار گرفت و روزهای سختی را طی کرد.

صنعت مطرح بورس در رکود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا،صنعت فلزات اساسی که با در اختیار داشتن شرکتهای مطرح فلزی زمانی یکی از لیدرهای بازار سرمایه بود و مورد توجه و رصد روزانه اهالی تالار شیشه‌ای قرار می‌گرفت، امروزه به دلیل تحولات سیاسی و اقتصادی و اتفاقات گسترده در این حوزه همانند سایر صنایع بورسی گرفتار رکود شده و بی رغبتی و زیان سهامداران خود را موجب شده است.

    به این ترتیب این صنعت مهم بورسی که روزی در صدر جدول ارزش معاملات و همچنین ارزش بازار قرار داشت، به دلیل رکود حاکم در اقتصاد و همچنین کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی در تنگنا قرار گرفت و با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شد، اما این همه ماجرا نبود، زیرا علاوه بر رکود داخلی، ریسک دیگری به نام کاهش شدید قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی بر این صنعت تحمیل شد و اوضاع صنعت اساسی بورس را خراب تر کرد.

    کارشناسان معتقدند دو عامل افت قیمت‌های جهانی و همچنین رکود داخلی موجب خراب شدن اوضاع این صنعت و مواجه شدن آنها با مازاد عرضه شده و زمینه افزایش هزینه‌ و کاهش سود‌آوری را فراهم کرده است به طوری که بررسی وضعیت این صنعت مهم بورسی نشان می دهد که به دلیل رخدادهای سیاسی و اقتصادی ، ارزش بازار این صنعت کاهش چشمگیری پیدا کرد و با افت 30 درصدی نسبت به ابتدای سال از 276 هزار میلیارد ریال به 192 هزار میلیارد ریال در پایان مهرماه رسید. همچنین ارزش بازار این صنعت با در اختیار داشتن 19 شرکت نسبت به مهر 1393 با کاهشی معادل 45 درصد مواجه شده است.ارزش بازار این صنعت در مهر سال گذشته 353 هزار میلیارد ریال بوده است.

    به این ترتیب با افت شدید قیمت سهام این شرکت و همچنین افت ارزش بازار، رتبه صنعت فلزات اساسی از لحاظ ارزش بازار نیز نزول کرد و بعد از محصولات شیمیایی، بانک‌ها، مخابرات و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی قرار گرفت.

    همچنین میزان بازدهی این صنعت در یکسال گذشته بیانگر وضعیت نابه سامان فلزات اساسی در بازار سرمایه است، چرا که بازدهی سال این صنعت 39 درصد کاهش یافته و هفتمین صنعت زیان ده بورس شناخته شده است. این صنعت در 6 ماه 22 درصد زیان به همراهان خود تحمیل کرده و بعد از صنعت محصولات چوبی و استخراج نفت در رتبه سوم قرار گرفته است.

    اما در کنار بازدهی منفی شرکتهای گروه فلزات اساسی و همچنین افت ارزش بازار این صنعت، یکی از صنایعی که با تعدیل منفی زیادی در پیش‌بینی سود خود مواجه شد، صنعت فلزات اساسی است که همانطور که پیش بینی می شد وضعیت نامساعد صنعت در گزارش 6 ماهه این شرکتها نمایان شد به طوری که شرکتهای فولادی به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش میزان فروش در داخل و ادامه رکود اقتصادی، همانند سایر شرکت‌های بورس گزارش‌های ضعیفی ارائه کردند.

    در این میان شرکت مطرح این گروه یعنی فولاد مبارکه در پیش‌بینی 6 ماهه خود با تعدیل منفی مواجه شده و سود پیش‌بینی شده خود را از 453 ریال به 137 ریال کاهش داده است. ملی مس نیز در گزارش 6 ماهه خود تعدیل منفی اعمال کرده و پیش‌بینی سود 271 ریال را به 153 ریال کاهش داده است و تنها توانسته در این مدت 28 درصد از این پیش‌بینی را پوشش دهد.

    بنابراین با توجه به وضعیت رکودی جهانی و ادامه ریزش قیمت‌ها در سال 2016 و همچنین تداوم رکود داخلی انتظار می‌رود صنعت فولاد در ماه‌ها و سال آینده به مسیر فعلی خود ادامه دهد، اما از طرفی لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذار خارجی و همچنین تلاش برای خروج از رکود با اجرای بسته جدید دولت پیش روی صنایع مختلف و صنعت فولاد قرار دارد که می‌تواند موجب تحرک این صنعت مهم بورسی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها