عصر خودرو

عملکرد هفتگی سهامداران حقیقی و حقوقی تحلیل شد؛

بازیگران بورس در دو جبهه

عصر بازار- بورس تهران نخستین هفته پاییز را با افت اندک ۰۱/ ۰ درصدی شاخص سهام به پایان برد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال در همان سطح ۱/ ۱۱ درصدی باقی بماند.

بازیگران بورس در دو جبهه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  بر این اساس با کاهش 13واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن در محدوده 85 هزار و 819 واحدی، اولین هفته مهرماه بورس به پایان رسید. این امر در شرایطی رقم خورد که بازار سهام شاهد رفتاری متفاوت از سوی دو گروه سهامداران حقیقی و حقوقی بود. بر این اساس در حالی شاهد تداوم حمایت معامله‌گران حقوقی به ویژه در نمادهای بزرگ بازار بودیم که به نظر می‌رسد این گروه همچنان فرصت خرید مناسبی را در این نمادها جست‌وجو می‌کنند. این در حالی است که در جبهه مخالف، شاهد خریدهای پرحجم سهام نمادهای تازه‌وارد از سوی معامله‌گران حقیقی بودیم. ماحصل این تقابل ثبت تغییر مالکیت بیش از 18 ‌میلیارد تومانی از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به سبد سهام حقوقی‌ها طی معاملات هفته گذشته بود.
    رشد قیمت جهانی نفت، ثبات قیمتی در بازارهای جهانی و انتشار نخستین تعدیل‌های مثبت سودآوری برخی نمادهای بزرگ بازار انگیزه‌ خریداران حقوقی را افزایش داد. حقیقی‌ها نیز به خرید سهام تازه وارد توجه زیادی نشان دادند. جزئیات روند خرید و فروش توسط معامله‌گران بازار حاکی از آن است که فعالیت حقوقی‌ها در سمت خرید در بیشتر روزهای این هفته قابل توجه بود. روند مزبور که در تمامی روزهای هفته با تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقوقی همراه بود، در معاملات روز چهارشنبه به سمت سرمایه‌گذاران حقیقی تغییر جهت داد. در این میان نمادهای تازه‌وارد از جمله «های‌وب» و «چدن» بیشترین نقش را در تغییر مالکیت روز چهارشنبه به نفع حقیقی‌ها بر عهده داشتند.

       جزئیات بیشتر از مشارکت معامله‌گران
    همان‌طور که اشاره شد بررسی روند تغییر مالکیت سرمایه‌گذاران طی هفته گذشته نشان از جابه‌جایی بیش از 18 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقیقی به سمت سبد سرمایه‌‌گذاران حقوقی‌ دارد. معاملات هفته گذشته با جابه‌جایی‌ حدود 5 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها در روز شنبه آغاز شد. در این روز حقوقی‌های بازار بیشترین خرید را در نمادهای فلزی – معدنی به ثبت رساندند. بر این اساس تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد فولاد مبارکه اصفهان به حدود 2 میلیارد تومان رسید (به نفع حقوقی‌ها). چدن‌سازان و گل‌گهر نیز از جمله دیگر نمادهای مورد توجه معامله‌گران عمده در بازار روز شنبه بودند. در این روز معامله‌گران حقیقی نیز بیشترین خرید را در نماد پتروشیمی شیراز انجام دادند. به‌طوری‌که تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد به حدود 9/ 3 میلیارد تومان رسید. نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار روز شنبه بود. در این روز شاهد جابه‌جایی 3/ 1 میلیارد تومانی سهام «خودرو» از پرتفوی حقوقی‌ به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم. در لیزینگ رایان سایپا نیز شاهد عرضه سنگین سهم از سوی حقوقی‌های شرکت بودیم. بر این اساس 45 میلیون سهم این شرکت از سوی سایپا عرضه شد. به این ترتیب درصد مالکیت «خساپا» در نماد «ولساپا» به 69/ 47 درصد کاهش یافت.

       توجه به تازه‌وارد‌ها در روز یکشنبه
    در جریان معاملات روز یکشنبه تغییر مالکیت بیش از 8 میلیارد و 500 میلیون تومانی را از سبد سهام حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی شاهد بودیم. در این میان بیشترین جابه‌جایی صورت گرفته در نماد تازه وارد چدن‌سازان به ثبت رسید. به‌طوری‌که تغییر مالکیت 7/ 3 میلیارد تومانی «چدن» به نفع حقوقی‌ها صورت گرفت. این نماد به روال روزهای قبل شاهد عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران خرد یعنی حقیقی‌ها بود. این در حالی است که دیگر نماد تازه‌ وارد یعنی «های‌وب» با بیشترین خرید از سوی سهامدار حقیقی مواجه شد. در حالی سهامدار عمده این شرکت یعنی سید ایمان میری اقدام به عرضه مجدد 5 میلیون سهم دیگر در بازار روز یکشنبه کرد که این میزان سهام عرضه شده از سوی حقیقی‌های بازار جمع‌آوری شد. به این ترتیب شاهد تغییر مالکیتی حدود 8/ 1 میلیارد تومانی در این نماد و در مسیر حقوقی به حقیقی  بودیم. پالایش نفت تهران و توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سرمایه‌گذاران حقوقی در این روز بودند.

       تداوم تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران عمده
    روند منفی حاکم بر بازار سهام در حالی برای سومین روز متوالی ادامه یافت که شاهد افت حدود 72 واحدی شاخص کل در معاملات روز دوشنبه بودیم. در این شرایط همچنان تغییر مالکیت به ثبت رسیده به نفع معامله‌گران حقوقی بود. به‌طوری‌که در این روز جابه‌جایی بیش از 7/ 6 میلیارد تومانی از سبد سهام حقیقی به پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی صورت گرفت. در این میان بیشترین نقش در تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقوقی، خریدهای پرحجم آنها در نمادهای گروه خودرویی و به ویژه سایپا بود. بر این اساس روز دوشنبه شاهد تغییر مالکیت حدود 2 میلیارد تومانی سهام در سایپا در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. این در حالی است که سایپا خود در نقش فروشنده ظاهر شد و مطابق روال چند روز اخیر اقدام به عرضه‌های سنگین در نماد پارس خودرو کرد. به این ترتیب روز دوشنبه نیز 227 میلیون سهم  از پارس خودرو را به‌صورت بلوکی عرضه کرد که تمامی آن را شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا خریداری کرد. به نظر می‌رسد با توجه به روند عرضه‌های بلوکی مزبور سایپا قصد خروج از نماد «خپارس» را داشته باشد. همچنین در جریان معاملات روز دوشنبه، شاهد تداوم خرید سهام «شتران» و «ومعادن» از سوی حقوقی‌های بازار بودیم. به این ترتیب تغییر مالکیت 7/ 1 میلیارد تومانی را در «شتران» و 1/ 1 میلیارد تومانی را در «ومعادن» از سوی حقیقی به حقوقی شاهد بودیم.

       تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها با موتور «سایپا»
    از اواسط هفته همراه با انتشار گزارش‌های مثبت از سوی برخی نمادهای بزرگ بازار، ریزش قیمتی در بیشتر سهام معامله شده در بازار کاهش یافت و انگیزه‌ای برای افزایش خریداران حقوقی به وجود آمد. این گروه پس از تجربه چند روز منفی، احتیاط را کنار گذاشته و به خریدهای پرحجم و با انگیزه بالا اقدام کردند. به‌طوری‌که شاخص کل بورس در معاملات روز سه شنبه، مجدد به مدار مثبت بازگشت و با افزایش 112 واحدی نماگر بازار، نخستین رشد پاییزی بورس به ثبت رسید. در این شرایط همچنان شاهد تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها بودیم. بر این اساس طی معاملات روز سه‌شنبه تغییر مالکیت 3/ 5 میلیارد تومانی از پرتفوی سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی صورت گرفت. در این روز حقوقی‌ها به‌خصوص در برخی نمادها معاملات پرحجم و خریدهای مناسبی انجام دادند. در صدر این خریدها، تقاضا برای نماد گروه خودرویی و به ویژه سایپا قرار داشت؛ در حالی حجم معاملات «خساپا» در جریان روز سه‌شنبه از 100 میلیون سهم فراتر رفت که حدود 90 درصد از معاملات به ثبت رسیده در این نماد از سوی حقوقی‌ها بود. در نهایت جابه‌جایی حدود 5 میلیون سهم از سبد حقیقی به پرتفوی حقوقی را شاهد بودیم. البته خود سایپا مطابق روال چند روز اخیر در نقش فروشنده سهام پارس خودرو ظاهر شد. به این ترتیب 227 میلیون سهم دیگر«خپارس» از سوی «خساپا» عرضه شد که تمامی آن را سرمایه‌گذاری رنا خریداری کرد.دو نماد لیزینگ سایپا و ایران خودرو شرق نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز سه‌شنبه بودند؛ در نماد «ولساپا» شاهد خرید حدود 5 میلیون سهمی از سوی سهامدار 54/ 3 درصدی یعنی شرکت گروه مالی سپهرصادرات بودیم. در نماد «خشرق» نیز شرکت توسعه کسب وکارسبا اقدام به جمع آوری این نماد کرد.

       افزایش تحرک حقیقی‌ها در آخرین روز هفته
    در حالی روند جابه‌جایی به ثبت رسیده در آخرین روزکاری هفته، با چرخش به سمت حقیقی‌های بازار، تغییر جهت داد که در این روز شاهد جابه‌جایی بیش از 3/ 7 میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. این تغییر زمین بازی تحت تاثیر خریدهای پرحجم حقیقی‌ها در نمادهای تازه‌وارد به ویژه «های‌وب» و «چدن» صورت گرفت. در این میان تغییر مالکیت به ثبت رسیده از پرتفوی حقوقی به حقیقی در نماد «های‌وب»‌ به بیش از 16میلیارد تومان و در نماد «چدن» به 2 میلیارد تومان رسید.
    در حالی سهامدار عمده «های‌وب» در جریان 4 روز ابتدایی هفته گذشته اقدام به عرضه‌های متناوب در حجم 5 و 10 میلیون سهم کرده بود که در مجموع این روز‌ها بیش از 37 میلیون سهم مزبور را به فروش رساند. اما در معاملات روز چهارشنبه این عرضه با حجم بالاتر و به حدود 40 میلیون سهم رسید. هر چند این عرضه‌ها در راستای ایجاد تعادل در بازار و کاهش صف خرید شرکت صورت گرفت اما در نهایت صف خرید سنگین و بالغ بر 127 میلیون سهمی برای آن باقی ماند.در این روز نماد چدن‌سازان نیز شاهد عرضه حدود 5/ 1 میلیون سهمی از سوی سهامداران عمده بود که این روند به خرید 96 درصدی این سهم از سوی معامله‌گران حقیقی انجامید.بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌‌گران حقوقی نیز نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در نماد آسان پرداخت پرشین انجام داده است. بر این اساس تغییر مالکیت «آپ» به بیش از 2 میلیارد تومان و در مسیر حقیقی به حقوقی بود. نماد سایپا نیز با جابه‌جایی بیش از 2میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در بازار روز چهارشنبه بود.

    برچسب ها