عصر خودرو

مدیر اجرایی شرکت 'اسنام ' ایتالیا:

دالان گازی جنوب طرح انرژی عمده قاره اروپا است

عصر بازار- مدیر اجرایی شرکت ' اسنام ' ایتالیا گفت: با توجه به نیاز اروپا به افزایش واردات گاز طبیعی، طرح ایجاد دالان گازی جنوب یک طرح انرژی عمده برای قاره اروپا است .

دالان گازی جنوب طرح انرژی عمده قاره اروپا است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا ،« مارکو آلورا» افزود: حجم استخراج گاز طبیعی در اروپا کاهش یافته است و این وضعیت افزایش واردات این فرآورده را ایجاب می کند ، در چنین شرایطی دالان گازی جنوب ،یک طرح انرژی عمده برای اروپا به شمار می رود .

    دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ' شاه دنیز ' جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به ترمینال سنگه چال در حومه باکو و از آنجا از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا است .
    این طرح انرژی به تامین منافع انرژی راهبردی گرجستان ، ترکیه و نیز کشورهای اروپایی کمک خواهد کرد .
    برنامه ریزی شده است نخستین محوله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ' شاه دنیز ' در سال 2018 میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال 2020 میلادی نیز به اروپا صادر شود .
    توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ) که جزو عمده دالانی گازی جنوب می باشد ، در ماه دسامبر سال 2011 میلادی امضا شده و این خط لوله در سال 2018 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . ظرفیت انتقال اولیه ' تاناپ ' 16 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا 31 میلیارد متر مکعب در سال وجود خواهد داشت .
    خط لوله ' تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) اتصال می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد .
    خط لوله گازی 'تاناپ ' از لحاظ انتقال گاز طبیعی میدان ' شاه دنیز ' و سایر میادین گازی جمهوری آذربایجان به اروپا از اهمیت سیاسی و اقتصادی خاص برخوردار است .
    مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز برای ساخت این خط لوله با قیمت های سال 2016 میلادی 9.2 میلیارد دلار برآورد می شود .
    سهامداران خط لوله گازی 'تاناپ ' شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) با سهم 58 درصد ، شرکت بوتاش ترکیه با سهم 30 درصد و نیز شرکت بریتیش پترولیوم با سهم 12 درصد است.
    خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) نیز در سیاست انرژی اتحادیه اروپا در راستای متنوع سازی منابع انرژی و تامین امنیت انرژی از طرح های مهم به شمار می رود . تاپ کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا اعلام شده است.
    توافقنامه بین دولتی در باره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال 2013 میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است . طول این خط لوله 878 کیلومترو قرار است در سال 2020 میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد .
    ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله 10 میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا 20 میلیارد متر مکعب می باشد .
    شرکت سهامی دالان گازی جنوب و نیز شرکتهای بریتیش پترولیوم ، 'اسنام ' ، 'Fluxys' ، Enagás' ' و Axpo'' با سهم به ترتیب 20 ، 20 ، 20 ، 19 ، 16 و 5 درصد سهامداران این طرح انرژی هستند .
    میدان گازی ' لویافان ' واقع در 130 کیلومتری شهر هایفای اسراییل در ساحل دریای مدیترانه در سال 2010 میلادی کشف شده است و ذخایر گازی این میدان 500 الی 600 میلیارد متر مکعب برآورد می شود .

    برچسب ها