عصر خودرو

ایران در میان ۳۰ کشور تاثیرگذار در سازمان جهانی دریانوردی

عصر بازار- مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در یک دهه اخیر، ایران بیش از ۱۳۰ سند در سازمان جهانی دریانوردی ارائه داد که متضمن پیشنهاداتی بود، گفت: ایران جزو ۳۰ کشور اول تأثیرگذار در IMO است.

ایران در میان ۳۰ کشور تاثیرگذار در سازمان جهانی دریانوردی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از فارس، علی‌اکبر مرزبان  اظهار داشت: سازمان جهانی دریانوردی (IMO) سازمانی تخصصی از سازمان ملل متحد است که کنوانسیون تأسیس آن در سال 1947 در ژنو برگزار شد.

    وی ادامه داد: هدف اصلی IMO این است که کشورها‌، استانداردهای یکنواختی برای ایمنی و امنیت دریانوردی، تسهیل ترافیک دریایی،‌ حفظ محیط زیست دریا و غیره داشته باشند و به تصویب برسانند و کشورهای عضو این قوانین را به صورت یکنواخت اجرا کنند.

    مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: سال 1948میلادی کنوانسیون IMO به تصویب رسید و در سال 1958 اجرایی شد که مقر آن در لندن مستقر است.

    وی با بیان اینکه کشور ایران جزو اولین اعضای سازمان جهانی دریانوردی است گفت: در سال 1958 ایران جزو اولین کشورهایی بود که به عضویت IMO درآمد و در حال حاضر 172 کشور عضو IMO هستند.

    مرزبان افزود: کشورهای عضو شامل چند دسته هستند، دسته‌ای که هیچ نقشی ندارند و فقط مجری هستند و دسته‌ای که کشورهای پیشرو در صنعت دریانوردی بوده و حدود 10 کشور نظیر ژاپن،‌ آمریکا، فرانسه،‌ آ‌لمان، کره جنوبی و غیره است و بیشترین سند و پیشنهاد قوانین را در IMO ارائه می‌‌دهند.

    مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: کشور ایران بعد از آن 10 کشور در جایگاه بالایی قرار دارد و در واقع جزو 30 کشور اول تاثیرگذار در IMO است.

    وی افزود: کشورهایی که با توجه به اهمیت دادن به صنعت دریانوردی و وابستگی به دریا و مرزهای دریایی قوانین IMO برای آنها مهم است تلاش می‌کنند در روند تصویب مقررات این سازمان بین‌المللی همکاری مناسبی داشته باشند.

    مرزبان گفت: کشور ایران از حدود 14 سال پیش نماینده دائم در سازمان جهانی دریانوردی داشت و هر سال شاهد پیشرفت در حوزه مشارکت و اثرگذاری در تصویب مقررات بوده‌ایم.

    وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر، ایران بیش از 130 سند در سازمان جهانی دریانوردی ارائه داد که متضمن پیشنهاداتی بود.

    مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در بخش استانداردهای آموزش‌ و گواهینامه‌های شایستگی دریانوردان کارگروهی مشخص شد که ریاستش را فقط کشورهای ایران و آمریکا برعهده داشتند، ما 47 سند متضمن پیشنهادات اصلاحی نسبت به کنوانسیون ارائه دادیم که این رقم برای کشور آمریکا 25 سند بود.

    مرزبان گفت: در بخش استانداردهای آموزش و گواهینامه شایستگی دریانوردان، ایران در تصویب برخی کنوانسیو‌ن‌ها کشور لیدر و پیشرو بوده است.

    مدیرکل امور دریانوردان و گواهینامه‌های دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: کشور ایران در بخش امنیت دریانوردی حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا دارد ضمن آنکه ما از میان 174 کشور جزو 30 کشور اول سازمان جهانی دریانوردی در بخش نقش‌آفرینی و توسعه مقررات بین‌المللی IMO هستیم.

    مرزبان بیان کرد: هفته آینده سازمان جهانی دریانوردی IMO رویداد موازی گرامیداشت روز جهانی دریانوردی را در پاناما برگزار می‌کند در این راستا وزارت امور دریایی پاناما طی نامه‌ای درخواست داده است که از بین 50 کشور، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در کارگروه‌ها و پنل‌های سطح عالی تخصصی این مراسم به عنوان سخنران‌ حضور داشته باشد.

    وی با تأکید بر لزوم پویایی روند تأثیرگذاری ایران در سازمان جهانی دریانوردی، بیان کرد: اینکه به همین وضعیت موجود خود در IMO بسنده کنیم خود نوعی ضعف محسوب می‌شود، بنابراین باید به افق‌های بلندتر بنگریم و تلاش کنیم تا یک دهه آینده جزو 10 کشور برتر در سازمان جهانی دریانوردی باشیم.

    برچسب ها