عصر خودرو

۱۱ میلیارد دلار برای توسعه آلومینیومی که رها شده است

عصر بازار- بر اساس قانون برنامه ششم، صنعت آلومینیوم به ۱۱ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای توسعه نیاز دارد در حالی که این صنعت و زیرساختهایش برنامه منسجمی ندارد و پیش‌بینی میشود حتی اهداف ۱۴۰۴ را نیز محقق نکند.

۱۱ میلیارد دلار برای توسعه آلومینیومی که رها شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صنایع آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر و استراتژیک به شمار می رود که ایران برای ورود به آن دارای مزیت است و با سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری درست می‌تواند در منطقه و بازارهای جهانی جایگاه مناسبی داشته باشد.

    نمودارها و متون برنامه‌های جامعه از جمله چشم انداز 20 ساله ایران، قانون برنامه ششم و پیش‌نویس نقشه راه معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم نیازهای جذب سرمایه و اهداف تولید را در صنایع مختلف مشخص کردند که بر این اساس در قانون برنامه ششم آمده است که تحقق اهداف این برنامه نیاز به رشد 15 درصدی سرمایه گذاری سالانه بوده و بخش معدن نیز باید رشد خود را به 8.8 درصد برساند.

    به عنوان مثال در پایان برنامه ششم کل طرح های جامع معدن نیاز بعه 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی دارد که در این بین سهم طرح های زنجیره آلومینیوم 11 میلیارد دلار است.

    همچنین براساس اسناد بالا دستی این صنعت باید تولید خود را تا پایان برنامه ششم به 823 هزار تن و تا سال 1404 به 1.5 میلیون تن برساند؛ این در حالی است که کارشناسان عقیده دارند که با وضعیت فعلی در سال 1404 تولید آلومینیوم نهایتا به 700 هزارتن یعنی کمتر از نصف هدف گذاری انجام شده خواهد رسید.

    اینها در حالی مطرح می‌شود که گودرزی - رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران- می‌گوید این ماه‌ها صنعت آلومینیوم متولی ندارد و به کلی رها شده است.

    این فعال صنایع معدنی معتقد است ایران یکی از کشورهای مستعد برای فعالیت در حوزه آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع انرژی‌بر است و در این باره گفته است: موضوعی که در حوزه آلومینیوم اهمیت دارد این است که 30 درصد از هزینه تمام شده تولید آلومینیوم را انرژی و برق تشکیل می‌دهد به طوری که می‌بینیم کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس به طور میانگین سالانه پنج میلیون و 200 هزار تن آلومینیوم تولید می‌کنند در حالی که ایران با تمام ذخایر انرژی برق و گازی که در اختیار دارد به خاطر سوء مدیریت و عدم‌ سیاست‌گذاری صحیح فقط 400 هزار تن آلومینیوم تولید می‌کند.

    وی با بیان اینکه سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قبال صنایع آلومینیوم کاملا منفعلانه است، با نگاهی به ماه های گذشته و آنچه بر آلومینیوم گذشت این صنعت را فاقد سیاست منسجم دانست و بیان کرد: در حالی که هدف‌گذاری برای سال 1404 برای آلومینیوم تولید 1.5 میلیون تن در سال است امروز تولید این محصول فقط 400هزار تن است و بعید است اهداف آن محقق شود.

    برچسب ها