عصر خودرو

صادرات نفت ایران به آسیا رکورد زد

عصر بازار- صادرات نفت ایران به آسیا با افزایش خرید از سوی چین و کره جنوبی، در اوت برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسید.

صادرات نفت ایران به آسیا رکورد زد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از  ایسنا، با وجود رشد صادرات ایران در ماه میلادی گذشته، میزان واردات نفت این کشور از سوی چهار خریدار بزرگ آسیایی برای چهارمین ماه متوالی پایین سطح سال گذشته ماند.

    طبق آمار دولتی و کشتیرانی، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در اوت مجموعا 1.64 میلیون بشکه در روز از نفت ایران را وارد کردند که 10.8 درصد نسبت به اوت سال میلادی گذشته کاهش داشت.

    یک مقام بلندپایه شرکت ملی نفت ایران هفته جاری اعلام کرد ایران قصد دارد صادرات نفت خام و میعانات را تا پایان سال جاری در حدود 2.6 میلیون بشکه در روز حفظ کند اما فعالیت‌های تعمیراتی اخیر، کاهش ذخایر نفت و رشد تقاضای داخلی، صادرات به خارج از کشور را محدود خواهد کرد.

    بر اساس آمار رویترز Eikon، واردات نفت ایران از سوی چین در اوت 5.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 786 هزار و 720  بشکه در روز رسید که بالاترین واردات ماهانه از سال 2006 بود. واردات کره جنوبی در همین مدت 46.7 درصد رشد کرد و به 407 هزار و 323 بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در پنج ماه اخیر بود.

    اما هند به تلافی تصمیم تهران برای اعطای حق توسعه یک میدان گازی به یک شرکت روسی به جای هندی‌ها، همچنان وارداتش از ایران را کاهش می‌دهد. هند در اوت 335 هزار و 400  بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که پایین‌ترین میزان از فوریه سال 2016 به این طرف بود و در مقایسه با اوت سال 2016 ، حدود 42 درصد کاهش نشان داد.

    طبق آمار وزارت بازرگانی ژاپن، واردات نفت ایران از سوی ژاپن در اوت کاهش یافت و به 107 هزار و 357 بشکه در روز رسید که پایین‌ترین حجم واردات از آوریل بود.

    بر اساس گزارش رویترز، ایران افزایش تولید نفت از حدود 3.8 میلیون بشکه در روز به حدود 4 میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری و 4.5 میلیون بشکه در روز ظرف پنج سال آینده را هدف گذاری کرده است.

    برچسب ها