عصر خودرو

بازار هفته اول مهرماه مقاطع فولادی را بررسی شد؛

فصل مدارا در بازار فولاد داخلی

عصر بازار- بازار مقاطع فولادی (تیرآهن و میلگرد) طی هفته گذشته با وام گرفتن از رشد بهای شمش مسیر کاهش قیمتی را به سمت افزایش قیمت تغییر داد؛ تغییر قیمتی که البته در دل خود تاثیرپذیری اصلی را از شمش گرفته بود.

فصل مدارا در بازار فولاد داخلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازگشت تقاضا و پایین آمدن قیمت به سطوحی که از آن شاید بتوان به‌عنوان کف قیمت بنیادی در بازار یاد کرد را باید از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت شمش عنوان کرد که در این رابطه موضوع تقاضا برای شمش از موضوع قیمت مهم‌تر بود. در هفته‌های گذشته به‌دلیل اینکه بازار آهن با رکود و افت قیمت مواجه شده بود، قیمت شمش نیز با کاهش مواجه شد. بعد از این شرایط همچنان عرضه شمش ادامه داشت؛ با این تفاوت که خریداری برای شمش وجود نداشت. در این شرایط خرید شمش برای کارخانه‌ها به صرفه نبود، به این دلیل که اگر شمش را با قیمتی که در حال عرضه بود می‌خریدند، کالای تولیدی را نمی‌توانستند به فروش برسانند.

    پس از پشت‌سر گذاشتن این شرایط کارخانه‌ها خرید شمش را متوقف کردند و قیمت شمش کاهش پیدا کرد؛ مخصوصا کارخانه‌های کوچکی که شمش تولید می‌کردند و نمی‌توانستند از آن نگهداری کنند، قیمت‌ها را کاهش دادند. به این ترتیب با افت بهای شمش از سوی شرکت‌های تولیدکننده کارخانه‌های نوردی شروع به خرید کردند و به‌طور خودکار قیمت با تغییر فاز مواجه شد و جو اضطراری که کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از تعطیلی و به‌دلیل استمرار تولید و گردش چرخه کار داشتند باعث شد که خرید شمش قوت بگیرد.

    یکی از فعالان بازار درخصوص شرایط حاکم بر بازار و جو پس از آن به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: فعلا در بازار مقاطع فولادی خریدار عمده و کلانی وجود ندارد، مگر اینکه در این شرایط، در قالب صادرات برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد تا بتوانند کالاها را برای صادرات از کارخانه‌ها خریداری کرده و صادر کنند. این فعال بازار ادامه می‌دهد: بازار ثبات پیدا کرده، ولی در زمان‌هایی که قیمت سمت‌وسوی کاهشی از قبل داشته است، بازار یک تحول دیگر پیدا می‌کند، به این معنا که یک عده که کالای دپو و انبار شده دارند، در شرایطی که سیگنال کاهشی را از بازار دریافت می‌کنند اقدام به عرضه کالا در بازار می‌کنند که این موضوع جو کاهشی به بازار می‌دهد و اقدام به عرضه در شرایط افت قیمتی باعث افت ادامه‌دارتری در بازار می‌شود، با این حال در صورتی که عرضه‌کننده در بازار نباشد، اگر کسی قیمت بیشتری را اعلام کرد، بقیه فعالان هم این سیگنال را دریافت می‌کنند که شرایط بازار مناسب شده است و اقدام به بالا بردن قیمت می‌کنند.

    توقف قیمت در محرم

    همه ساله در فصل عزاداری محرم معاملات مقداری متوقف می‌شوند،‌ به‌طوری‌که در این شرایط، معاملات تا 15 روز و تا بعد از تاسوعا و عاشورا متوقف شده و بعد از آن مجددا رونق می‌گیرد. درحال‌حاضر، کالاهای باکیفیت به‌عنوان مثال میلگردهایی که قیمت‌هایشان روی 2150 تومان است اگر با کیفیت باشند به فروش می‌رسند، اما کالاهایی که کیفیت ندارند تا قیمت 2 هزار تومان هم عرضه می‌شوند، ولی معمولا خریداران کالاهای بی‌کیفیت را خریداری نمی‌کنند و بیشتر به‌دنبال کالای با کیفیت هستند تا بتوانند کالای استاندارد خریداری کنند.

     

    ثبات موقتی یا ادامه‌دار؟

    یک برداشت در این شرایط از بازار، با توجه به وضعیت جهانی قیمت‌ها صورت می‌پذیرد که در این رابطه عنوان می‌شود ثبات قیمتی در بازار ادامه‌دار خواهد بود، چراکه در قیمت‌های جهانی هم تغییر و تحولی صورت نگرفته است.

    در هفته گذشته قیمت‌های جهانی شمش تا میزان 530 دلار در هر تن هم رسیده و بازه نوسان قیمت شمش 10 تا 20 دلار بوده است، اما قیمت‌های جهانی به زیر 500دلار نیامده که گفته شود بازار سقوط کرده و از سوی دیگر قیمت به بالای 530 دلار هم نرفته که گفته شود بازار رشد بیش از حدی داشته است،‌ معمولا در این معیار گفته می‌شود که بازار به ثبات رسیده، البته مشکل بزرگ بازار به‌طور کلی کشور چین است، به‌طوری‌که درحال‌حاضر اگر چین همچنان از صادرات محصولات فولادی جلوگیری کند بازار روی همین منوال باقی می‌ماند و زیاد درگیر افزایش یا افت قیمت نمی‌شود. اما اگر چین هوس باز گذاشتن فضای صادرات را داشته باشد، افت قیمتی شدید مجددا در بازار به وجود خواهد آمد.

    در این بین آمارهای تولید و روند قیمت بازارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که تولید در سطح جهانی با رشد روبه‌رو است. در اوت سال جاری میلادی تولید جهانی فولاد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 26/ 6 درصدی را ثبت کرده است به‌طوری‌که میزان تولید این محصول از 12/ 135 میلیون تن در اوت 2016 به 58/ 143 میلیون تن در اوت سال جاری رسیده است. طبق این گزارش، چین با رشد 71/ 8 درصدی تولید فولاد رتبه اول را کسب کرده، به‌طوری که تولید فولاد آن به 59/ 74 میلیون تن رسیده است. در ترکیه هم رشد تولید چشمگیری مشاهده شد، به‌طوری که تولید فولاد در اوت 29/ 13 درصد بالا رفت و 18/ 3 میلیون تن شد. تولید فولاد ایران نیز 11/ 15 درصد بهبود یافت و به 75/ 1 میلیون تن رسید. طبق این گزارش نرخ بهره وری صنعت فولاد 67 کشوری که تولید اوت خود را اعلام کرده‌اند، 2/ 72درصد بوده که 3/ 3 درصد رشد سالانه داشته، ولی نسبت به ماه قبل 2/ 0 درصد افت کرده است.

    از طرفی نگاهی به بازار سنگ آهن نیز نشان می‌دهد هفته گذشته بازار سنگ‌آهن بیشترین میزان ریزش هفتگی خود را در یک‌سال گذشته پشت سر گذاشته بود، به‌طوری‌که سنگ‌آهن 62 درصد طی هفته گذشته با افت 16 درصدی به قیمت 62 دلار در روز جمعه رسید و در هفته جاری هم نتوانست افت قیمت خود را جبران کند به‌طوری‌که قیمت این محصول روز گذشته نیز 61 دلار در هر تن قیمت خورد که این عامل نیز بازار جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. کارشناسان دلیل این امر را افزایش موجودی‌های انباری می‌دانند.

    برچسب ها