عصر خودرو

قیمت دلار وارد محدوده جدید شد؛

گام‌های تحریکی معامله‌گران اعتباری

عصر بازار- در پنجمین روز هفته، دلار سومین افزایش متوالی را به ثبت رساند تا به محدوده ۳ هزار و ۹۱۰ تومان وارد شود.

گام‌های تحریکی معامله‌گران اعتباری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بازار ارز که روز دوشنبه وارد کانال 3 هزار و 900 تومان شده بود، روز سه‌شنبه با 8 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 908 تومان رسید. روز چهار‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 914 تومان آغاز کرد که افزایشی 6 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پیشین داشت. در ادامه روز، این ارز تا نقطه 3 هزار و 917 تومان نیز بالا رفت، ولی در نهایت با قیمت 3‌هزار و 916 تومان به کار خود پایان داد. ثبت این قیمت به معنای سومین رشد متوالی دلار بود.

    به گفته فعالان عوامل متفاوتی در افزایش روز پنجم هفته نقش داشتند. از نظر فعالان، افزایش تحرکات معامله‌گران اعتباری مهم‌ترین عاملی بود که قیمت دلار را در جهت صعودی قرار داد. به اعتقاد بخشی از بازیگران بازار، این دسته از بازیگران بازار از روش‌های زیادی برای بالا بردن قیمت استفاده می‌کردند. اولین گام آنها، افزایش تحرکات در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه و پس از پایان فعالیت صرافی‌های بانکی بود که موجب شد قیمت حتی تا نقطه 3 هزار و 916 تومان بالا برود. این تحرکات موجب شد که این ارز در روز چهارشنبه معاملات خود را با قیمت بالاتری نسبت به روز چهارم مهرماه آغاز کند. از نظر برخی فعالان، دومین گامی که معامله‌گران اعتباری شامل معامله‌گران امروزی و فردایی برداشتند و انتظارات افزایشی بازیگران نقدی بازار را تقویت کرد، بالا رفتن حجم معاملات بود. روز چهارشنبه در برخی مقاطع شماری از معامله‌گران خریدهای خود را برای هر دفعه درخواست به یک میلیون دلار رساندند. این در حالی است که در حالت عادی معمولا میزان درخواست در حجم 100 یا200 هزارتایی بوده است. در کنار این، جوسازی پیرامون اخبار و اتفاقات احتمالی آینده دیگر متغیری بود که این دسته از آن برای جهت دادن به قیمت استفاده کردند. روز چهارشنبه، تحت‌تاثیر این تحرکات قیمت دلار در معاملات اعتباری و تا ساعت 3 بعدازظهر به محدوده 3 هزار و 920 تومان رسید و موجب شد که قیمت نقدی در راستای صعودی قرار بگیرد. برخی دیگر از فعالان بازار اعتقاد داشتند، در کنار تحرکات معامله‌گران آتی عوامل دیگری نیز در رشد قیمت دلار نقش داشتند. به گفته آنها، افزایش تقاضا برای اسکناس و حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار در رشد دلار بود. روز چهارشنبه در بسیاری از صرافی‌ها نرخ درهم بالای هزار و 80 تومان قیمت‌گذاری شد. درهم و دلار از جمله ارزهایی هستند که با یکدیگر رابطه مستقیمی داشته و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود.

    شمار دیگری از بازیگران ارزی، ورود تقاضای ابتدای هفته آینده به انتهای این هفته را عاملی دانستند که به افزایش حجم تقاضا کمک کرد. به گفته آنها، روزهای شنبه و یکشنبه آینده تعطیل رسمی است و در این شرایط طبیعی است که معامله‌گران سعی کنند نیازهای ارزی خود را در هفته جاری برطرف کنند. برخلاف رشد قیمت دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت. در پنجمین روز هفته، سکه 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 245 هزار تومان رسید. این در حالی بود که فلز گرانبهای داخلی روز سه‌شنبه 8 هزار تومان رشد کرده و به آستانه مرز روانی یک میلیون و 250 هزار تومان رسیده بود. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد سکه‌بازان فروش‌های خود را افزایش دهند، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس طلا تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه روی قیمت هزار و 289 دلار قرار گرفته بود.

    برچسب ها