عصر خودرو

شاخص دلار رکورد ۵ هفته‌ای زد؛

بازتاب نطق یلن دربازارها

عصر بازار- سخنرانی سه‌شنبه شب «جنت یلن» رئیس بانک مرکزی آمریکا تاثیر زیادی بر شاخص دلار گذاشت. گمانه‌زنی‌ها پس از سخنرانی یلن از احتمال افزایش نرخ بهره برای سومین بار متوالی در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر می‌دهند.

بازتاب نطق یلن دربازارها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، تا میانه روز چهارشنبه، شاخص دلار به بیشترین میزان خود در پنج هفته اخیر رسید تا بر بازار طلا فشار مضاعفی تحمیل شود. اونس تا ساعت 5بعدازظهر روز چهارشنبه در انتهای محدوده 1280 دلار نوسان کرد. صبح روز چهارشنبه، نرخ برابری یورو به دلار روند کاهشی خود را ادامه داد. دیگر عامل اثرگذار بر شاخص دلار، سخنرانی چهار‌شنبه شب دونالد ترامپ درخصوص معرفی طرح اصلاح مالیاتی به کنگره بود. طرح اصلاح مالیاتی ترامپ در صورت تصویب و اجرا، ضریب مالیاتی مربوط به خوشه‌ها را پایین خواهد آورد. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا طرح کاهش مالیات با هدف افزایش رفاه عمومی (به‌خصوص برای طبقه متوسط) و فراهم کردن زمینه توسعه اقتصادی آمریکا طراحی شده ‌است.

    به نقل از کارشناسان بلومبرگ و رویترز احتمال افزایش نرخ بهره پس از سخنرانی سه‌شنبه شب جنت یلن به بیش از 70 درصد رسیده‌است. نرخ بهره در سال‌جاری میلادی دو بار افزایش یافته ‌است که در صورت افزایش محتمل در اواخر پاییز، سومین افزایش متوالی در طول سال اخیر است. از ماه پایانی سال 2008 میلادی نرخ بهره فدرال به مدت هفت سال 25/ 0 درصد بود. این نرخ در ماه‌های پایانی سال‌های 2015 و 2016 میلادی به ترتیب به 5/ 0 و 75/ 0 درصد افزایش یافت. بانک مرکزی آمریکا در سال 2017 در ماه‌های مارس (اسفند ماه) و ژوئن (خرداد ماه) به ترتیب به یک و سپس به 25/ 1 درصد افزایش یافت که پس از بحران اقتصادی 2008 بی‌سابقه بود. سخنرانی جنت یلن و اشاره وی به روند تدریجی افزایش نرخ بهره، افزایش مجدد نرخ بهره را در ماه پایانی سال‌جاری میلادی قوت بخشید. با سیاست کنترلی بانک مرکزی در کاهش تورم ارزش دلار بالا خواهد رفت و در نتیجه بازار طلا با افت بیشتری همراه ‌خواهد‌شد.

    طرح کاهش مالیات ترامپ

    سخنرانی دونالد ترامپ درخصوص ارائه طرح اصلاح مالیاتی به کنگره در چهار‌شنبه شب از دیگر عواملی بود که بازار دلار را داغ نگه‌داشت. این طرح که اولین‌بار در کمپین انتخاباتی ترامپ در سال 2016 میلادی معرفی شده بود یک گام به اجرا نزدیک‌تر می‌شود. واشنگتن‌پست در گزارش آخر هفته خود کلیاتی را از این طرح منتشر کرد. بنا به این طرح، هفت خوشه موجود مالیاتی در سیستم مالی آمریکا به سه خوشه اصلی تقلیل داده می‌شود. این سه خوشه شامل قشر پر‌درآمد، متوسط و کم‌درآمد است. بیشینه مالیاتی پیشین برای افراد در آمریکا 6/ 39 درصد بود که با تصویب این طرح ازسوی کنگره به 35 درصد کاهش خواهد یافت. برآورد نرخ مالیات برای این سه خوشه به ترتیب 35، 25 و 12 درصد است. رئیس‌جمهوری آمریکا این طرح را آغاز توسعه نوین اقتصادی ایالات‌متحده می‌داند. در جزئیات این طرح کاهش مالیات شرکت‌های فعال در آمریکا و شرکت‌های چندملیتی نیز مطرح شده ‌است.

     

    سیاست آمریکا و بازار طلا

    اخبار مربوط به مکانیزم سیاست‌گذاری دولت آمریکا و بانک مرکزی این کشور بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قابل‌توجهی قرار داده‌است. شاخص دلار در بازار صبح دیروز بین 93 و 4/ 93 در نوسان بود و روند افزایشی خود را حفظ کرد. افزایش شاخص دلار به‌صورت طبیعی باعث پایین آمدن ارزش فلز زرد می‌شد. از طرف دیگر اونس طلا با توجه به رفتار سرمایه‌گذاران برای ایجاد حاشیه سود و نامتعادل شدن نسبت عرضه و تقاضا دچار کاهش شد. این بازار در انتظار انتشار گزارش روز پنج‌شنبه شرکت‌های چینی است و خریداران منتظر دست از معاملات کشیده‌اند. هر اونس طلا در بازار ظهر چهار‌شنبه بین 1287 و 1297 دلار داد‌و‌ستد شد.

    پیش‌بینی‌ها از مشارکت بخش خصوصی در بخش صنعت آلمان عواقب انتخابات، اتحادیه اروپا را می‌تواند دچار مشکل کند. بحران آلمانی-فرانسوی اتحادیه اروپا با پیش‌بینی کاهش فعالیت بخش خصوصی در این کشور‌ها ادامه یافت. پیش‌بینی‌ها از تجربه کف دو ماهه مشارکت بخش خصوصی در صنعت آلمان و تجربه کف چهار ماهه در فرانسه خبر می‌دهند. پایین آمدن نرخ مشارکت نه‌تنها صنعت آلمان و فرانسه، بلکه صنعت اتحادیه اروپا را نیز دچار اختلال می‌کند و در نتیجه شاخص یورو در بازار صبح چهارشنبه تا 38/ 93 سقوط کرد.

    برچسب ها