عصر خودرو

تداوم رشد پاییزی آیفکس

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران روز گذشته برای سومین روز متوالی به مسیر صعودی خود ادامه داد و با رشد ۷/ ۰ واحدی (معادل ۰۷/ ۰ درصد) در سطح ۹۶۱ واحد ایستاد. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۸/ ۹ درصد رسید.

تداوم رشد پاییزی آیفکس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته شاهد تاثیرگذاری مثبت دو نماد فلزی «هرمز» و «ذوب» بر شاخص فرابورس بودیم. شرکت فولاد هرمزگان جنوب که طی آخرین پیش‌بینی خود، سود 82 ریالی گزارش سه ماهه را به 94 ریال افزایش (15 درصد تعدیل مثبت) داده بود، روز دوشنبه گزارش فعالیت ماهانه شهریور را روی سامانه کدال قرار داد. شرکت فولاد هرمزگان جنوب پیش‌بینی کرده بود 4/ 1میلیون تن اسلب با نرخ 65/ 13 میلیون ریال برای هر تن به فروش برساند. گزارش جدید ماهانه «هرمز» نشان می‌دهد این شرکت توانسته در 6 ماه نخست سال‌جاری، بیش از 57درصد فروش پیش‌بینی‌شده خود را به تحقق برساند. نرخ واقعی این میزان از فروش «هرمز» نیز 3/ 15میلیون ریال بوده است. ضمنا نرخ واقعی شهریورماه فروش این شرکت 6/ 15 میلیون ریال بوده است.

    همچنین دیروز نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و توضیحات تکمیلی، با رشد 6/ 2 درصدی و با قیمت 936 ریال به گردونه معاملات بازگشت. «ذوب» 29 شهریورماه اقدام به انتشار عملکرد 3 ماهه روی سامانه کدال کرده بود. گزارشی که نماد معاملاتی این شرکت را به دلیل تعدیل سنگین 114 درصدی و تغییر زیان شرکت به سود، با توقف روبه‌رو کرده بود. شرکت ذوب‌آهن اصفهان که در اولین بودجه سال‌جاری، 35 ریال زیان برآورد کرده بود، در جدیدترین گزارش، پیش‌بینی خود را به 5 ریال سود تغییر داد. رشد 6 درصدی فروش برآوردی (در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات اصلی و فرعی)، افزایش حاشیه سود ناخالص از 5 درصد تا 14 درصد، کاهش جزئی در هزینه‌های عمومی و اداری و پیش‌بینی میزان فروش دارایی‌های غیرمولد از جمله تغییرات در بودجه جدید ذوب بود. این شرایط سبب شد تا این نماد معاملاتی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و بیشترین حجم و ارزش روز چهارشنبه فرابورس نیز در «ذوب» شکل گیرد.

     

    نگاهی به روند معاملات فرابورس

    طی معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر 580 میلیون ورقه بهادار به ارزش 119 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد تازه‌وارد «ریشمک» اختصاص پیدا کرد. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت تولید و صادرات ریشمک در پنجمین روز معاملاتی خود پس از عرضه اولیه، رشد 5 درصدی را تجربه کرد تا در این مدت بازدهی حدود 22 درصدی نصیب سهامداران خود کند. این نماد دیروز با صف خرید 14 میلیون سهمی به معاملات روزانه خود پایان داد تا عنوان برترین تقاضای این روز فرابورس را نیز در دست گیرد. همچنین، «اپرداز» دیروز معاملات مثبتی را تجربه کرد و شاهد تشکیل صف 12 میلیون سهمی در مرحله پیش‌گشایش بود.

    رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

    فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 3 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ آتیه داده پرداز بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 2 میلیون سهم «اپرداز» به ارزش 550 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «اپرداز» نیز «سرچشمه» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 165 میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود 518 هزار سهم «شلیا» به ارزش 177 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

     

    از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود 626هزار ورقه به ارزش حدود 60 میلیارد تومان در 498 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود 532 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 321 نوبت معاملاتی به ارزش 51 میلیارد تومان بودیم. این اوراق که در محدوده قیمتی 96 تا 99 هزار تومان نوسان می‌کنند، روز گذشته شاهد کاهش نرخ سود موثر در تمامی سررسید‌ها بودند؛ به‌طوری که میانگین نرخ سود 6 سررسید موجود اوراق اسناد خزانه اسلامی به 18 درصد کاهش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این روز به مرحله سوم اسناد خزانه اسلامی بانکی در نماد «سخاب3» اختصاص پیدا کرد. همچنین دیروز طی یک معامله بلوکی در نماد «سخاب5»، 143 هزار ورقه به ارزش 13 میلیارد تومان، به قیمت 933 هزار و 700 تومان به فروش رسید.

    روز گذشته فرابورس ایران شاهد معامله حدود 74 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 6 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. در این روز «تسه»ها در بازه 71 تا 79 هزار تومان نوسان کردند. به این ترتیب، متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت 1/ 0 درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) به 75 هزار و 306 تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد 2 درصدی به «تسه9506» رسید و در مقابل سررسید مهر 94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق همانند روز سه‌شنبه در 8/ 21درصد قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 15 میلیون و 159 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

    برچسب ها