عصر خودرو

جسارت خریداران در آستانه تعطیلات آخر هفته افزایش یافت؛

خرق عادت بورس‌بازان

عصر بازار- روند صعودی حاکم بر بازار سهام در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت و به این ترتیب رشد ۱۹۰ واحدی (معادل ۲۲/ ۰ درصدی) در کارنامه معاملات روز چهارشنبه شاخص کل به ثبت رسید. در حالی بورس تهران مهرماه را با کاهش نماگر بازار آغاز کرد که این روند تا معاملات روز سه‌شنبه ادامه یافت و زیان حدود ۴/ ۰ درصدی را به همراه داشت.

خرق عادت بورس‌بازان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اما در دو روز کاری آخر هفته، شاهد برگشت معاملات و ورود موجی صعودی به بازار بودیم؛ به‌طوری‌که استارت این رشد در روز سه‌شنبه با تاثیر مثبت نمادهای پالایشی با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، زده شد. روند مزبور در جریان روز گذشته نیز با اهرم نمادهای تازه‌وارد تداوم یافت. به این‌ ترتیب بازدهی منفی ابتدایی هفته با رشد اخیر خنثی شد و برآیند این موضوع، بازدهی حدود صفر درصدی (13 واحد افت) بورس در هفته جاری بود. بر این اساس شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح 85 هزار و 819 واحدی ایستاد. در این شرایط، شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم؛ به‌طوری‌که در مجموع روز گذشته بیش از 723 میلیون سهم میان معامله‌گران بازار داد و ستد شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به 159 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. به این ترتیب در مقایسه با مبادلات روز سه‌شنبه رشد 27 درصدی حجم و 36 درصدی ارزش را تجربه کرد. به‌عبارت دقیق‌تر این موضوع تاکیدی بر بهبود خرید و فروش از سوی معامله‌گران و به‌خصوص افزایش جسارت خریداران دارد. این موضوع با توجه به تعطیلات چهارروزه پیش‌رو، نمود بیشتری خواهد داشت. به‌طور معمول در چنین مواقعی شاهد کاهش مشارکت معامله‌گران بودیم و در واقع بیشتر اوقات سرمایه‌گذاران به پیشواز تعطیلات می‌رفتند. اما در حال حاضر رفتار خریداران در دو روز اخیر و به ویژه روز گذشته، این موضوع را نفی کرد.

    افزایش انگیزه برای خرید بیشتر

    از اواسط هفته همراه با انتشار نخستین تعدیل‌های مثبت از سوی نمادهای بزرگ بازار، نه تنها ریزش قیمتی در بیشتر سهام معامله شده در بازار کاهش یافت، بلکه انگیزه‌ای برای افزایش خریداران به وجود آمد. این گروه پس از تجربه چند روز منفی، احتیاط را کنار گذاشته و به خریدهای پرحجم و با انگیزه بالا اقدام کردند. به‌طوری‌که حدود 58 درصد از ارزش کل معاملات دیروز در اختیار 10 نماد اول بازار قرار داشت. در این میان نمادهای تازه‌وارد با استقبال بالایی روبه‌رو شدند. بر این اساس ارزش مبادلات «های‌وب» به حدود 24 میلیارد تومان رسید.

    آسان‌پرداخت پرشین و چدن‌سازان نیز معاملات قابل توجهی داشتند. به‌طوری‌که ارزش معاملات «آپ» به حدود 19 میلیارد تومان و «چدن» نیز به 14 میلیارد تومان رسید. این موضوع تاکیدی است بر تاثیر مثبت عرضه‌های اولیه بر بازار سرمایه که  به دفعات به آن پرداخته شده است.

    گسترش عرضی بازار را فراموش نکنیم

    همان‌گونه که قبلا نیز عنوان شد با عرضه‌های اولیه، نقدینگی جدیدی به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شود. در واقع بازار سهام با کمک عرضه‌های اولیه، مناسب‌ترین فرصت‌ را در اختیار دارد تا بتواند شاهد ورود نقدینگی و تعمیق بورس باشد. این موضوع در روند اخیر بازار بعد از آغاز عرضه‌های اولیه در سال جاری، کاملا مشهود است؛ به‌طوری‌که نمادهای تازه‌وارد به بازار همچنان در تیررس سرمایه‌گذاران قرار دارند. تا جایی که نماد «آپ» با وجود گذشت یک سال از عرضه اولیه، همچنان مورد توجه معامله‌گران است. نماد «های‌وب» نیز پس از حضور 10 روزه در بازار، همچنان با صف خرید سنگین از سوی معامله‌گران همراه است و در این مدت توانسته بازدهی حدود 55 درصدی را به سهامداران خود اعطا کند. البته در این میان سهامدار عمده شرکت عملکردی بسیار مثبت و متفاوت از دیگر سهامداران داشته و هر روز برای کاستن از حجم صف خرید اقدام به عرضه سهام می‌کند؛ به‌طوری‌که درصد سهام شناور آزاد این شرکت در حال حاضر به 11 درصد رسیده است. اما همچنان سقف انتظاری قیمت در این نماد مشخص نیست که علت اصلی این موضوع مربوط به قرار گرفتن های‌وب در صنعت جدید است. در این راستا لازم است مدیران شرکت شفاف‌سازی‌های بیشتری در خصوص عملکرد داشته باشند تا تحلیلگران بازار قادر به تعیین سقف قیمتی مشخص برای این نماد باشند.

    به این ترتیب مشاهده می‌شود که این عرضه‌های اولیه نه تنها موجی از نقدینگی را به سمت بازار روانه می‌کنند، بلکه گسترش عرضی را به‌دنبال خواهند داشت. بنابراین مجدد به لزوم تسریع در این عرضه‌ها تاکید می‌شود. البته این موضوع با توجه به قرار گرفتن 40 شرکت جدید در لیست انتظار ورود به بورس چندان مشکل نیست و تنها اجازه سازمان بورس اوراق بهادار را می‌طلبد.

    حقیقی‌ها بر مدار تازه‌واردها

    در این میان بررسی روند تغییر مالکیت به ثبت رسیده در جریان معاملات دیروز نیز نشان از تغییر مالکیت صورت گرفته به نفع معامله‌گران حقیقی دارد. در حالی از ابتدای هفته جاری شاهد برتری حقوقی‌ها در جابه‌جایی‌های صورت گرفته بودیم که این روند طی معاملات روز گذشته تغییر جهت داد. در این میان دو نماد تازه‌وارد های‌وب و چدن، بیشترین نقش را داشتند. به طوری‌که در مجموع دیروز 7 میلیارد و 300 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی خارج و به پرتفوی حقیقی‌ها وارد شد. در این مسیر جابه‌جایی به ثبت رسیده در نماد «های‌وب»‌ به بیش از 16میلیارد تومان و در نماد «چدن» به 2 میلیارد تومان رسید.

     

    نگاهی به روند فلزی – معدنی‌ها

    در حالی گروه فلزی و معدنی فعال در بازار سهام، روند اصلاح قیمتی را طی روزهای ابتدایی هفته شاهد بودند که علت اصلی این موضوع، عدم برآورده شدن انتظارات در گزارش‌های شهریورماه بود. اما این روند طی معاملات روز گذشته با انتشار گزارش اصلاحیه پیش‌بینی عملکرد 3 ماهه شرکت فولاد خوزستان متوقف شد؛ به‌طوری‌که «فخوز» سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 96 را با تعدیل مثبت بیش از 27 درصد همراه ساخت. بر این اساس پیش‌بینی سود هر سهم مزبور 781 ریال اعلام شده است. این موضوع زمینه‌ساز فضای مثبت در دیگر نمادهای این صنعت شد. البته در این میان روند مثبت در بازارهای جهانی نیز بی‌تاثیر نبوده و طی دو روز اخیر شاهد توقف روند اصلاحی در این بازارها شده‌ایم.

    جهش خودرویی‌ها با لیدری «سایپا»

    گروه خودرویی نیز روز گذشته با روندی قابل توجه همراه شدند؛ به‌طوری‌که این گروه با ارزش معاملاتی در محدوده 16 میلیارد تومان در فهرست برترین صنایع دیروز قرار گرفت. در این میان بخش عمده‌ای از این رقم در نماد سایپا ثبت شد. به‌طوری‌که «خساپا» نیمی از معاملات گروه خودرویی را تامین کرد. در حالی این روزها شاهد لیدری سایپا در گروه هستیم که این موضوع مشابه سال 94 به معنای لیدر بودن این نماد است. در آن سال نیز رشد گروه خودرویی به لیدری سایپا آغاز شد. به نظر می‌رسد این ذهنیت همچنان میان اهالی بازار سرمایه باقی مانده و سایپا به‌عنوان پیشتاز گروه است. شاید این موضوع در روزهای آتی به دیگر نمادهای خودرویی نیز سرایت کند، اما همچنان ارزش معاملات این گروه در محدوده پایینی قرار دارد و نیاز به ورود نقدینگی جدید در این صنعت کاملا مشاهده می‌شود.

    برچسب ها