عصر خودرو

افزایش قیمت نفت عملکرد روبل را به قوی‌ترین ارز در برابر دلار تبدیل کرد

عصر بازار- با افزایش قیمت نفت ارزش روبل روسیه افزایش یافت و عملاً طی ۱۲ ماه گذشته بهترین عملکرد را در برابر دلار در ارزهای جهان داشته است.

افزایش قیمت نفت عملکرد روبل را به قوی‌ترین ارز در برابر دلار تبدیل کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر بازار» به نقل از  فارس، برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق باعث شد تا ترکیه اعلام کند در صورتی که مقامات اقلیم کردستان عراق دست به تجزیه عراق بزنند، صادرات نفت این منطقه از طریق خاک ترکیه را متوقف خواهند کرد.

    در پی این تهدید قیمت نفت برنت به بالاترین میزان در 26 ماه گذشته رسید و عملاً برای نخستین بار طی ماه‌های گذشته قیمت هر بشکه نفت برنت به مرز 60 دلار رسید.

    افزایش قیمت طلا نیز به بالا رفتن ارزش روبل روسیه منجر شده و این ارز را به بهترین ارز جهان در برابر دلار بدل کرد.

    در روز سه‌شنبه قیمت نفت برنت دریای شمال که برای قیمت‌گذاری بر روی نفت اورال روسیه نیز استفاده می‌شود به 60 دلار رسید و سپس به 58.68 دلار عقب‌نشینی کرد. علی‌رغم این عقب‌نشینی قیمت نفت برنت نسبت به اواخر هفته گذشته 3 دلار افزایش داشته است.

    طی 52 هفته گذشته نیز ارزش روبل در برابر دلار 10 درصد افزایش یافته و به 57.4 روبل در برابر دلار و به 67.8 روبل در برابر یورو رسید.

    تام اد شید کارشناس مؤسسه ماکرو اد وایزری معتقد است در کنار نفت عوامل دیگری نیز در افزایش ارزش روبل نقش داشته است.

    وی ادامه داد: اصلی‌ترین دلیل افزایش ارزش روبل طی 12 ماه گذشته افزایش سرمایه‌گذاری در روسیه به خصوص در بازار با درآمد ثابت این کشور بوده است. این بازارها توانسته‌اند سرمایه زیادی را در اوراق قرضه به روبل جذب کنند که همین امر باعث شده است علی‌رغم پایین بودن قیمت نفت، ارزش روبل همچنان قوی بماند.

    اد شید معتقد است به طور کلی وابستگی اقتصاد روسیه به نفت کاهش یافته؛ چراکه دیگر بخش‌های اقتصاد این کشور در حال رشد هستند. به طور کلی در شرایط کنونی قیمت نفت از روبل حمایت خواهد کرد اما پیش‌بینی می‌شود در اواخر سال جاری میلادی شاهد کاهش نسبی ارزش روبل باشیم.

    در پی تهدید رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر قطع انتقال نفت کردستان عراق که از خاک ترکیه می‌گذرد، قیمت نفت صعودی شده است. اقلیم کردستان عراق روزانه 600 هزار بشکه نفت از طریق خط لوله‌ای که از خاک ترکیه گذشته و به بندر جیهان این کشور می‌رسد، به بازارهای جهانی صادر می‌کند.

    جان تیدوف یک کارشناس مؤسسه کپیتال آمریکا معتقد است پر واضح است که کردها به استقلال رأی می‌دهند و ما شاهد یک بحران جدید ژئوپلتیک در خاورمیانه خواهیم بود که این مسئله عرضه نفت به بازار جهانی را تهدید خواهد کرد.

    اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی به بالا رفتن تولید نفت شیل توسط شرکت‌های آمریکایی منجر خواهد شد، اما سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است در ماه اکتبر نیز برای دهمین ماه پیاپی شاهد افزایش نفت شیل آمریکا خواهیم بود.

    برچسب ها