عصر خودرو

ضرر و زیان شرکت های ترکی از تنش سیاسی کردستان عراق

عصر بازار- سهام شرکت ها در بورس استانبول، از سهام شرکت های انبوه سازی گرفته تا سهام شرکت های مواد غذایی در پی رفراندوم کردستان عراق، با تحولات اساسی رو به رو خواهند شد.

ضرر و زیان شرکت های ترکی از تنش سیاسی کردستان عراق
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، تنش های سیاسی ناشی از همه پرسی استقلال کردستان عراق، موجب شد سهام شرکت هایی که با عراق پیمان تجاری داشتند با افت بسیار شدیدی همراه شوند.

    بر اساس این گزارش، رفراندوم روز دوشنبه در اقلیم کردستان عراق به منظور اعلام استقلال این منطقه، موجب خشم کشورهای همسایه از جمله ترکیه شد.

    رجب طیب اردوغان در واکنش به این همه پرسی نسبت به صادرات نفت به این منطقه محدودیت های جدیدی را اعلام کرد و هشدار داد که صادرات محصولات غذایی و البسه را نیز به این منطقه محدود می کند.

    این در حالی است که، ایران نیز این انتخابات را غیرقانونی و غیر منطقی دانست و اعلام داشت که مرزهای خود را به روی مهاجران این منطقه خواهد بست.

    در این بین، پارلمان عراق در بغداد نیز طی واکنشی اعلام داشت پیش نویس قانون بستن مرزها با کردستان عراق را از سر می گیرد .

    آمریکا نیز در واکنشی این همه پرسی را مایه ناامیدی اعلام کرد و گفت این رفراندوم موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

    در این بین، بازار سهام استانبول در روز سه شنبه با بیشترین میزان کاهش شاخص ها نسبت به 6 هفته گذشته رو به رو شد در حالی که سرمایه گذاران از خرید و فروش عقب نشینی کردند.

    شرکت انکا

    این شرکت، یکی از شرکت های انبوه سازی در ترکیه است که در زمینه احداث نیروگاه، فرودگاه،  راه سازی و توسعه زیرساخت های صنایع فعالیت می کند.

    عراق به عنوان یکی از مشتریان این شرکت محسوب می شود که در واقع در حدود 38 درصد از سفارشات این شرکت از تاریخ 30 ژوئن(9 تیر) تا به حال مربوط به ساخت و ساز در کشور عراق بوده است . پروژه های ساخت و ساز شرکت انکا در منطقه شمال عراق به پایان رسیده است. اما با این وجود، عراق پتانسیل زیادی برای ساخت و سازهای جدید دارد، این تنش های سیاسی به طور حتم موجب کاهش مشارکت این شرکت ترک در عراق خواهد شد.

    هلدینگ تکفن

    شرکت تکفن نیز یکی از شرکت های ساخت و ساز در ترکیه است که عمده فعالیت آن مربوط به ساخت املاک و مستغلات ، نیروگاه، کارخانجات صنعتی، فرودگاه، صنایع کشاورزی و در برخی موارد ارائه دهنده خدمات مالی است .

    تکفن که یک شرکت مهندسی محسوب می شود یکی از شرکای اصلی پروژه 100 میلیون دلاری در جنوب عراق است و در واقع عراق یکی از مشتریان اصلی این شرکت محسوب می شود که در نیمه ابتدایی سال 2017 میلادی در حدود 2 درصد از تمامی سفارشات این شرکت را شامل می شده است.

    سلیم کانتر، تحلیل گر موسسه سرمایه گذاری دنیز در این خصوص اشاره داشت: به نظر می رسد هرج و مرج های ناشی از رفراندوم کوتاه مدت باشد.

    کوکاکولا ایچجک

    این شرکت، تولیدکننده نوشیدنی سافت در ترکیه است که 50.3 درصد سهام آن متعلق به شرکت آنادولو افس و20 درصد از سهام آن متعلق به شرکت کوکاکولا است.

    شرکت کوکاکولا ایچجک در سال 1964 راه‌اندازی شد و در حال حاضر ششمین تولیدکننده محصولات کوکاکولا در جهان است، که محصولاتش را در کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان و اردن عرضه می‌کند.

    در حدود 10 درصد از حجم درآمد کوکاکولای ایچجک از عراق تأمین می شود که در حدود 3 درصد از شمال عراق و 7 درصد از جنوب عراق ناشی می شود.

    کیهان عظمی دمیراک، تحلیلگر موسسه سرمایه گذاری IS در این خصوص اظهار داشت: کوکاکولا یکی از شرکت هایی است که با روند پیش رو در کرستان عراق، می تواند به صورت بالقوه در ریسک قرار بگیرد و کاهش میزان مصرف این نوشیدنی در عراق، ترکیه را وارد ضرر و زیان کند.

    توپراش

    توپراش یک شرکت نفت و گاز در ترکیه است که در زمینه پالایش نفت خام و گاز طبیعی، سوخت هواپیما و محصولات پتروشیمی فعالیت می کند.

    این شرکت در حال حاضر تنها پالایشگر نفت در ترکیه به شمار می رود که اکثریت سهام آن متعلق به خانواده کوچ است .

    عراق در سال 2016 میلادی به طور تقریبی 33 درصد از نیازهای نفت خام پالایشگاه های این شرکت را تأمین کرد. به نظر می رسد 15 درصد از این 33 درصد نفت تأمین شده از عراق، از منطقه کرکوت بوده است . به نظر می رسد اگر بدترین سناریو نیز در خصوص این همه پرسی اتفاق بیفتد شرکت توپراش ضرو زیان قابل توجهی را شامل نمی شود. به این ترتیب که به محض اینکه از سوی ارسال کننده نفت به پالایشگاه های توپراش مشکلی پیش بیاید، این شرکت می تواند کشور تأمین کننده نفت را تغییر دهد

    شرکت تولید سیمان مردین سیمنتو

    در سال 2015 میلادی 30 درصد از درآمدهای این شرکت مختص به ساخت و سازها و تقاضای سیمان در عراق بود . ساخت و سازهای شمال عراق در این میان نقش بسزایی در درآمدزایی این شرکت داشت.

    تحلیل گر شرکت سرمایه گذاری دنیز معتقد است که تنش های سیاسی عراق نقش بسیار عمیقی در عملکرد و درآمد این شرکت دارد .

    بنویت

    شرکت صنایع غذایی بنویت یکی از شرکت های متأثر است که فعالیت عمده آن مختص به پرورش طیور است . بیش از 10 درصد صادرات این شرکت مختص به صادرات مرغ و جوجه است که عراق مشتری اعظم این صادرات محسوب می شود . تحلیل گران معتقدند صادرات و درآمد این شرکت کاملا با تحولات عراق ارتباط مستقیم دارد .

    خطوط هواپیمایی پگاسوس ایرلاینز

    این شرکت هواپیمایی، که متعلق به خانواده سابانجی است یکی از خطوط ارزان قیمت ملی ترکیه محسوب می شود .

    با افزایش تنش ها در عراق، شرکت های هوایپمایی ترکیش ایرلاین و پگاسوس به طور کاملا چشمگیری متأثر می شوند. ترکیش ایرلاین در روز دوشنبه با اعلام بیانه ای اظهار داشت: تحولات منطقه، تا کنون هیچ گونه محدودیتی را از سوی دولت ترکیه برای پرواز به این منطقه برای شرکت ما ایجاد نکرده است.

    شاید تنها تحولی که بتوان برای این خطوط هواپیمایی قائل شد افزایش قیمت سوخت و افزایش بهای بلیط باشد.

    در این بین، شاید با افزایش تنش، مهاجران بیشتری از سوی عراق به سوی ترکیه راهی شوند و این خطوط هواپیمایی با افزایش میزان حمل و نقل مسافر رو به رو شود. البته این فرضیه در صورتی محقق می شود که ترکیه مرزهای خود را به سوی مهاجران باز نگه دارد.

    برچسب ها