عصر خودرو

چرخش نرم بازار سهام

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از سه روز استراحت و کاهش شاخص با رشد و بهبود شرایط معاملات مواجه شد.

چرخش نرم بازار سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، معامله‌گران در شروع بازار با رشد قیمت‌ها در بازار جهانی مواجه بودند مساله‌ای که با رسیدن بهای سرب به مرز 2 هزار و 500 دلار و همچنین تقویت بهای روی و مس همراه شد؛ بهای هر تن مس دیروز به 6 هزار و 464 دلار و بهای هر تن روی به 3 هزار و 124 دلار بالغ شد. همچنان، با توجه به اقبال موجود به نمادهای تازه‌وارد شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای‌های وب، ریشمک و چدن بودند که این امر نیز به حرکت بازار کمک کرد تا در پایان معاملات شاهد رشد 112 واحدی شاخص کل معادل 13/ 0 درصد باشیم.

    نمادهای پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس، آسان پرداخت، همراه و ‌های وب بیشترین سهم را در رشد شاخص کل دیروز داشتند. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، مدیر برنامه ریزی و کنترل تولید پتروشیمی امیرکبیر ماهشهر گفت: این شرکت با تولید ١١٦ هزار تن انواع محصولات در شهریور امسال رکورد تولید خود را شکست. عبدالکریم محمدی‌زاده اظهار کرد: رکورد قبلی تولیدات این شرکت مربوط به شهریور سال ٩٢ و به میزان 115 هزار و 504 تن بود. وی گفت: مجموع کل تولیدات پتروشیمی امیرکبیر در 6 ماه نخست سال 96 نسبت به مدت مشابه پارسال از 598 هزار و 159 تن به 617هزار و 129 تن افزایش پیدا کرده و مجموع کل تولیدات در سه ماه دوم سال 96 با رشد 29 درصدی نسبت به سه ماه دوم سال 95 از 264 هزار تن به 341 هزار تن افزایش یافته است. محمدی زاده ادامه داد: با توجه به وجود مشکلات تامین خوراک و توقف غیربرنامه‌ریزی شده ناشی از این موضوع، مجموع کل تولیدات شرکت در سه ماه دوم امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از رشد ٢٩ درصدی برخوردار بوده و دریافت خوراک نیز در این دوره رشد ٢٢ درصدی را تجربه کرده است.

    در گروه سیمانی، یک کارشناس صنعت سیمان با اشاره به پیشنهاد قطع گاز کارخانه‌های سیمان در زمستان، گفت: با قطع گاز کارخانه‌های سیمان مازاد تولید واحدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علی‌محمد بُد، با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به زمستان باید فکری به حال کارخانه‌های سیمان نمود، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود گاز کارخانه‌های سیمان در سه ماه زمستان برای مدیریت تولید قطع شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های سیمان با 25 میلیون تن مازاد تولید روبه رو هستند، افزود: بازار امروز سیمان غیررقابتی است و هر کس تولیدات را با تخفیف‌هایی به فروش می‌رساند که این موضوع مشکلاتی را برای مابقی تولیدکنندگان به وجود آورده است. در گروه سیمانی همچنین شرکت سیمان کردستان در عملکرد واقعی 9 ماهه سال جاری (حسابرسی نشده) درآمد هر سهم را با تعدیل 110 درصدی همراه کرد و زیان خود را افزایش داد. «سکرد» درآمد هر سهم سال مالی منتهی به شهریور سال جاری را با سرمایه 120 میلیارد تومانی با 91 ریال زیان پیش‌بینی کرده بود اما در گزارشی که دیروز منتشر شد، این زیان افزایش پیدا کرده و به 191 ریال رسید. این شرکت سیمانی که در عملکرد 9 ماهه هم برای هر سهم 160 ریال زیان معادل 84 درصد محقق کرده، دلایل این تعدیل منفی را فروش ساختمان دفتر مرکزی در سال مالی 95-96 به دلیل مشکلات ناشی از اخذ پایان کار شهرداری تا این تاریخ ذکر کرده است. در گروه تجهیزات نماد پر حاشیه آذرآب سرانجام با دستگیری مدیرعامل شاهد اعلام رسمی زمان مجمع این شرکت از سوی هیات مدیره بود. براساس این اعلام، هیات مدیره «فاذر»، مجمع عادی سالانه سهامداران شرکت صنایع آذرآب در نوبت سوم در ساعت 15 روز شنبه 22 مهر ماه 1396 و در مرکز همایش‌های صدا و سیما واقع در اتوبان چمران برگزار خواهد شد. پیش‌تر مجمع عادی سالانه شرکت صنایع آذرآب در نوبت اول طی تاریخ 26 تیرماه 96 آگهی شد اما به حد نصاب نرسید. در ادامه نیز سهامداران این شرکت برای حضور در مجمع عادی سالانه نوبت دوم در تاریخ 27 شهریور ماه 96 دعوت شدند که به دلیل بروز برخی حواشی و اعتراض‌های عده‌ای از سهامداران تشکیل نشد.

    در گروه معدنی شرکت میدکو، پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق العاده درخصوص افزایش سرمایه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه را منتشر کرد. براین اساس، سرمایه شرکت از مبلغ 23,760 میلیارد ریال به مبلغ 30,000 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی افزایش می‌یابد. هدف از این افزایش سرمایه تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در شرکت های سرمایه پذیر از طریق پشتیبانی مالی برای دو طرح عظیم فولاد که در تاریخ 27 شهریور 96 به تصویب هیات‌مدیره رسیده اعلام شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 195میلیارد تومان و در فرابورس به 205میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها