عصر خودرو

شاخص سهام ۱۱۲ واحد رشد کرد

اولین سبز بورس در پاییز

عصر بازار- نماگر بورس تهران روز گذشته اولین روز مثبت پاییز را تجربه کرد و با رشد ۱۱۲ واحدی مجددا از نیمه کانال ۸۵ هزار واحدی عبور کرد.

اولین سبز بورس در پاییز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، ارزش معاملات سهام نیز با وجود رشد اندک نسبت به روز دوشنبه همچنان در سطوح پایینی قرار دارد. در این روز با توجه به قرار گرفتن قیمت نفت در بالاترین سطح در 26 ماه اخیر، شاهد توجه بازار به پالایشی‌ها بودیم به‌طوری که نمادهای زیرمجموعه این گروه بیشترین نقش در رشد شاخص بازار سهام را داشتند. همچنین دیروز بخش دیگری از گزارش‌های ماهانه شرکت‌های سهامی روی سامانه کدال قرار گرفت که نشان از وضعیت بینابینی داشت.

    رشد نفتی پالایشی‌ها

    پس از جهش شدید قیمت نفت در معاملات دوشنبه شب، روز گذشته قیمت‌‌ها تا حدودی متعادل شد. این تحولات دو روز گذشته بود که سبب شد قیمت نفت برنت به بالاترین سطح در 26 ماه گذشته افزایش یابد. در بازارهای آمریکا نیز قیمت نفت به بالاترین سطح 5 ماه گذشته رسید. در این خصوص اعلام اوپک مبنی بر تعهد 100درصدی روسیه و اعضای اوپک در محدودیت تولید و عرضه نفت و همچنین تهدید اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر توقف صادرات نفت کردستان عراق به علت برگزاری همه‌پرسی استقلال از مهم‌ترین دلایل جهش قیمت نفت بود. بر این اساس از آنجا که بخش مهمی از نفت عراق از مناطق کردنشین عراق صادر می‌شود و توقف عرضه آن عاملی تاثیرگذار بر بهای نفت برنت به شمار می‌رود، این موضوع در مجموع سبب شد نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی در وضعیتی مثبت قرار گیرند تا جایی که دیروز شاهد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پالایشی بودیم. با این حال همچنان فروشندگان زیادی در این نمادها دیده می‌شوند. در حال حاضر خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری پالایشی‌ها با افزایش 6/ 3 درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای تابستان در کنار افزایش اختلاف قیمت بنزین و نفت جهانی در هفته‌های اخیر به‌عنوان عامل حمایتی از پالایشی‌ها شناخته می‌شود اما همچنان نامشخص بودن نرخ‌گذاری پالایش و پخش عامل تداوم تردیدها است.

    دو عامل اثرگذار بر فلزی‌ها

    هراس از بازارهای جهانی: نگاهی به روند معاملات صنایع بورسی از ابتدای تابستان تاکنون نشان می‌دهد در این بازه زمانی به واسطه وضعیت مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی، نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی‌ و همچنین معدنی‌ها بیشترین بازدهی را در کارنامه فصلی خود ثبت کرده‌اند. با این وجود در شرایط کنونی هراس از پایداری رشد قیمت‌های جهانی، برخی از نمادهای کامودیتی‌محور (کالایی‌ها) قدم در مسیر اصلاح قیمتی گذاشته‌اند. برخی نیز به دلیل احتیاط سرمایه‌گذاران و انتظار برای کسب اعتماد بیشتر شرایط متعادلی را تجربه ‌می‌کنند. در این میان نزدیک شدن به فصل سرما می‌تواند با تحریک تقاضا، وضعیت مناسبی را در بازارهای جهانی رقم زند. در این خصوص اما وضعیت عرضه و تقاضای چین به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف جهان بسیار تاثیرگذار است. در حال حاضر میزان عرضه فلزات تحت تاثیر تعطیلی واحدهای قدیمی یا غیرمجاز این کشور قرار گرفته است و کمپین دولت چین در زمینه استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی و امنیتی این شرایط را تشدید کرده است. شهر تانگشان به‌عنوان بزرگ‌ترین هاب تولیدی فولاد در چین از روز دوشنبه بیش از نیمی از ظرفیت تولیدی سنگ‌آهن خود را به دلیل اجتناب از بروز سطوح خطرناک آلودگی هوا، تعطیل کرد. روز گذشته نیز شهر ژنگژو به‌عنوان مرکز استان هنان، اعلام کرد که ساختمان‌سازی، جاده‌سازی و ایجاد تاسیسات مرتبط با آب را در زمستان برای مبارزه با آلودگی، متوقف خواهد کرد. همچنین بنا به برنامه‌های اعلامی پکن، ژنگژو نیز ظرفیت تولید فولاد خود را به نصف و تولید آلومینیوم و آلومینا را به میزان 30 درصد کاهش خواهد داد. طبیعتا تداوم این شرایط قادر به زیر و رو کردن بازارهای کالایی خواهد بود.قیمت مس روز گذشته افت ناچیزی را تجربه کرد و به 6464 دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم نیز دیروز 14 دلار کاهش یافت و 2137 دلار در هر تن معامله شد. سرب اما وضعیت متفاوتی را تجربه کرد و با رشد 25/ 0 درصدی به سطوح 2492 دلار در هر تن صعود کرد. روی نیز دیروز با رشد 20 دلاری به 3124 دلار در هر تن رسید.گزارش‌های ماهانه: همان‌طور که پیش از این نیز در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» اشاره شد، به نظر می‌رسد علاوه بر پایداری قیمت‌ها در بازارهای جهانی، این گزارش‌های دوره‌ای هستند که می‌توانند به‌عنوان محرک جدی گروه‌های بزرگ بازار سهام ظاهر شده و سوخت جدید رشد بورس را فراهم آورد.

    طی دو روز گذشته شاهد انتشار بخش زیادی از گزارش‌های ماهانه روی سامانه کدال بودیم. این گزارش‌ها از آنجا برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار از اهمیت برخوردار است که حاوی نکات مهمی از عملکرد شرکت‌ها است. به عبارتی دیگر، در گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی، درآمد عملیاتی 6 ماه نخست سال مشاهده می‌شود که می‌تواند مبنای تحلیل پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت‌ها که در روزهای پایانی مهرماه منتشر می‌شود، قرار گیرد. بر این اساس در بازه یک ماهه باقیمانده تا انتشار پیش‌بینی شرکت‌ها بر اساس عملکرد شش ماهه، می‌توانیم شاهد رفتاری بر مبنای تحلیل از سوی معامله‌گران به واسطه انتشار گزارش‌ عملکرد 6 ماهه باشیم. انتظار می‌رود به سبب شرایط مثبت بازارهای جهانی شاهد گزارش‌های قوی از نمادهای وابسته باشیم. در این میان شرکت کالسیمین که برای سال جاری 501 ریال سود پیش‌بینی کرده است با انتشار گزارش ماهانه خود خبر از تحقق 59 درصدی فروش طی نیمه نخست سال داده است. «فولاد» نیز با انتشار گزارش ماهانه خود نشان داد روند مناسب فروش را در شهریورماه نیز ادامه داده است. بر این اساس شرکت فولاد مبارکه در دوره 6 ماهه ابتدای سال جاری به ترتیب 47 و 55 درصد مقدار و مبلغ فروش بودجه را محقق کرده است. وضعیت آتی فلزی‌ها از آنجا برای بازار سهام حائز اهمیت است که روند تابستان این نمادها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از رشد ارزش بازار بورس تهران از جانب این نمادها رقم خورده است. به‌عنوان نمونه ارزش بازار «فولاد» از 3/ 10 هزار میلیارد تومان در ابتدای تابستان به 7/ 14 هزار میلیارد تومان تا معاملات روز گذشته افزایش پیدا کرده است. «فملی» و «فخوز» نیز در این مدت شاهد رشد حدود یک هزار میلیارد تومانی ارزش بازار بوده‌اند (البته باید توجه داشت که «فولاد»، «فملی» و «فخوز» به ترتیب 750، 1700 و 580 میلیارد تومان سود در مجامع خود تقسیم کرده‌اند). به این ترتیب بخش قابل توجهی از رشد حدود 7 درصدی ارزش کل بازار سهام به دست فلزی‌ها رقم خورده است. بر این اساس نیمه دوم سال می‌تواند تعیین‌کننده باشد. این در حالی است که در شرایط فعلی عدم اطمینان مانعی بر سر راه ورود نقدینگی جدید به این نمادها است.

    تازه‌واردها؛ زیر ذره‌بین معامله‌گران

    روز گذشته نماد معاملاتی شرکت تازه‌وارد داده‌گستر عصر نوین با توجه به شفاف‌سازی مثبت روز دوشنبه در مرحله پیش گشایش و همچنین احتمال عرضه بخشی از سهام توسط حقوقی‌ها از تقاضای خرید بالایی برخوردار بود. «های وب» در اطلاعیه شفاف‌سازی خود عنوان کرد یکی از سهامداران عمده این شرکت قصد دارد تا مبلغ 110 میلیارد تومان از محل فروش سهام طی عرضه اولیه را برای تامین سرمایه در گردش بدون کارمزد به شرکت واگذار کند. فعالیتی مثبت که نقطه تمایز شرکت‌های خصوصی با دولتی‌ها است و یادآور این موضوع که بازار سهام، محلی برای تامین مالی است. در مجموع این موضوع سبب تشکیل صف خرید بیش از یک میلیارد سهمی در نماد این شرکت شد. نماد معاملاتی شرکت چدن‌سازان نیز که طی 12 روز معاملاتی حضور در بورس تهران، بازدهی بیش از 57 درصدی نصیب سهامداران خود کرده‌ است، روز گذشته با انتشار شفاف‌سازی روی سامانه کدال افزایش قیمت سهم در روزهای معاملاتی اخیر را تنها ناشی از مکانیزم عرضه و تقاضای بازار خواند و اعلام کرد تغییری در مفروضات پیش‌بینی سود سال 96 «چدن» رخ نداده است. بر این اساس با وجود تلاش سهامداران عمده این شرکت برای ممانعت از روند پرشتاب صعودی قیمت این شرکت همچنان «چدن» شاهد رشد قیمت بدون توجه به عوامل بنیادی است.

     

    خودرویی‌ها زیر چتر حمایت حقوقی‌ها

    روز گذشته بار دیگر شاهد اختصاص بیشترین حجم و ارزش بورس تهران به نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات بودیم. در این میان یکی از نکات قابل توجه معاملات این گروه حمایت مناسب بازیگران حقوقی در سمت خرید نماد معاملاتی شرکت سایپا بود. بر این اساس دیروز حقوقی‌ها حدود 89 میلیون سهم «خساپا» (81 درصد) را خریداری کردند که سیگنالی برای حمایت از سهام این شرکت است. موضوعی که سبب شد روز گذشته ارزش معاملات این نماد بار دیگر به ارقام بیشتر از 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. باید توجه داشت رشد خودرویی‌ها در گرو افزایش جریان ورود نقدینگی است. خودرویی‌ها با وجود بهبود وضعیت عملیاتی و ثابت بودن میزان عرضه، تنها زمانی با رشد قیمتی همراه می‌شوند که شاهد افزایش تقاضا باشند. این افزایش تقاضا به واسطه حمایت حقوقی‌ها اما می‌تواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد.

    در بازار چه گذشت؟

    در داد‌و‌ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس تهران 112 واحد (معادل 13/ 0 درصد) رشد کرد و به رقم 85 هزار و 628 واحد رسید. همچنین دیروز سهامداران بورس تهران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود 570 میلیون برگه سهم دست به دست کردند که ارزش این مبادلات 116 میلیارد تومان برآورد شد. در عین حال روز گذشته حدود 36 درصد از ارزش معاملات در اختیار 10 نماد قرار گرفت. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا، داده‌گستر عصر نوین، آسان پرداخت پرشین، فرآورده‌های نسوز آذر و پالایش نفت تهران با بیشترین ارزش معاملات این روز بورس تهران همراه شدند. قندی‌ها که طی روزهای اخیر با تفکر سنتی بتای منفی (رابطه معکوس با شاخص کل) مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌ بودند، روز گذشته نیز روند مثبتی را تجربه کردند به‌طوری که از 12 نماد فعال در این گروه تنها 2 نماد معاملات خود را در بازه منفی به پایان رساند. علاوه بر این موضوع، ورود به فصل پاییز و آغاز برداشت چغندر بهاره این شرکت‌ها از دیگر عوامل توجه معامله‌گران به نمادهای زیرمجموعه گروه قندوشکر است. در میان رایانه‌ای‌ها نیز روز گذشته «آپ» در قیمت 1299 تومانی صف خرید بیش از 4 میلیون سهمی تشکیل داد. رشدهایی که به نظر می‌رسد نوسانات این سهم را از حالت بنیادی خارج می‌کند. در حال حاضر قیمت «آپ» در آستانه سقف تاریخی خود قرار دارد و P/ E بالای کنونی «آپ» به دلیل گمانه‌زنی سهامداران از بهبود سودآوری این سهم است.

    برچسب ها