عصر خودرو

سفر هیات تجاری اتاق تهران به ژنو؛

بانک‌های سوییسی در راه ایران

عصر بازار- رییس اتاق تهران با اعلام سفر هیات تجاری به ژنو و دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این شهر، گفت: هیاتی متشکل از حدود ۳۰ بنگاه اقتصادی بخش خصوصی در این سفر حضور دارند.

بانک‌های سوییسی در راه ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، در آستانه سفر هیات تجاری اتاق تهران به ژنو، سفیر سوییس و مسعود خوانساری دیدار و گفتگو کردند. رییس اتاق تهران و سفیر سوییس در این دیدار با محوریت توسعه مراودات اقتصادی دو کشور، با برشمردن مزیت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران و توانمندی‌های سوییس در اقتصاد بین‌الملل بر افزایش روابط تجاری و مراودات بانکی دو کشور تاکید کردند.

    در آغاز این نشست، مسعود خوانساری با تبریک به سفیر جدید سوییس برای انتخابش به این سمت و در دست گرفتن فرمان هدایت امور دیپلماتیک سوییس در ایران گفت: سفارت سوییس علاوه بر پیشبرد امور دیپلماتیک خودش در راه توسعه ارتباطات با ایران، مسئولیت حافظ منافع کشورهای دیگری را نیز برعهده دارد و از این نظر وظایف سنگینی را بر دوش می‌کشد. ضمن اینکه همواره بنا به تجربه باعث کارگشایی‌هایی هم در مسایل بین‌المللی شده و از جمله در مسئله برجام نقش مهمی را ایفا کرد.

    رییس اتاق تهران با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیات تجاری اتاق تهران به ژنو و دیدار با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این شهر گفت: هیاتی متشکل از حدود 30 بنگاه اقتصادی بخش خصوصی در این هیات حضور دارند که به مدت سه روز در ژنو دیدارهای متعددی با صاحبان صنعت و بازرگانان سوییسی خواهند داشت.

    مسعود خوانساری افزود: هم‌چنین من در همایشی که در زوریخ و با هدف جلب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران برگزار می‌شود حضور دارم و سخنرانی خواهم کرد. امید داریم که این سفر و مجموعه دیدارها و ملاقات‌هایش گام بلندی در جهت تسهیل روابط دوجانبه و توسعه مبادلات تجاری بین بخش خصوصی دو کشور باشد.

    وی با اشاره به اتفاقات خوبی که در چند سال گذشته در اقتصاد ایران رخ داده مانند کاهش قابل توجه نرخ تورم و بازگشت ثبات به اقتصاد، ادامه داد: در حوزه جلب سرمایه‌گذاری خارجی هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید سریع‌تر و جدی‌تر به فکر رفع آن باشیم. در داخل کشور از نظر نظام بانکی مشکلاتی وجود دارد که نیاز به اصلاح فوری و عمیق در آن احساس می‌شود. قدم‌هایی هم از سوی بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر برداشته شده، اما لازم است تلاش بیشتری برای اصلاح ساختار و تطابق با استانداردهای بین‌المللی در نظام بانکی ایران صورت گیرد. در وجه خارجی نیز هنوز مسایلی برجای مانده از تحریم‌های گذشته یا احتیاط بیش از حد بانک‌های بزرگ موانعی برای توسعه روابط بانکی ایجاد کرده است که امیدواریم با کمک سفرای خارجی به عنوان نمایندگان رسمی کشورهای خارجی در ایران مرتفع شود.

    رییس اتاق تهران با تاکید روی فعالیت‌های سوییس در حوزه بانکی، این کشور را بازیگر بزرگی در اروپا خواند که می‌تواند در توسعه مراودات بانکی ایران و اروپا نقش مهم و تسهیل‌کننده‌ای داشته باشد. وی افزود: خوشبختانه اخیرا، علاوه بر قراردادهای بزرگی که در حوزه نفت و خودروسازی با شرکت‌های بزرگ اروپایی منعقد شده بود، چند قرارداد فاینانس و گشایش خط اعتباری هم با برخی بانک‌ها از جمله اوبربانک اتریش امضا شده که نشانه‌ای از پیشرفت و توسعه روابط بین بانکی است.

    خوانساری همچنین به پایین بودن مبادلات ایران و سوییس اشاره کرد و آن را تا حدود زیادی ناشی از تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی در سال‌های گذشته خواند. وی همچنین روند فزاینده مراودات تجاری با اروپا را امیدوارکننده خواند و گفت: روابط تجاری ایران و اروپا از 7.7 میلیارد یورو در سال 2015 به 11.5 میلیارد یورو در هفت ماهه نخست سال 2017 رسیده که روند قابل قبولی به نظر می‌رسد. این آمادگی در اقتصاد ایران وجود دارد که هم حجم مبادلات کالا و خدمات را افزایش دهد و هم میزبان سرمایه‌گذاران اروپایی و به‌ ویژه سوییسی برای مشارکت و اجرای پروژه‌های مشترک باشد.

    وی با بیان اینکه اتاق تهران برای کمک به افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مرکز خدمات سرمایه‌گذاری را راه‌اندازی کرده است گفت: در این مسیر با موسسه‌ها و نهادهای اثرگذار و معتبر بین‌المللی مانند بنیاد فریزر یا موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز نیز نشست‌هایی برگزار کردیم تا بتوانیم به آنها تصویر درستی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصاد ایران بدهیم و مسیر اصلاحات اقتصادی صورت گرفته را برای بهبود وضعیت ایران در شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی به آنها نشان دهیم.

    خوانساری در پایان سخنان خود عنوان کرد که سال‌های پیش‌رو می‌تواند سال‌های پرباری برای اقتصاد ایران باشد و اتاق تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای بهبود فضای کسب‌ و کار در داخل و تسهیل حضور بنگاه‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی به کار می‌گیرد.

    رییس اتاق تهران ابراز امیدواری کرد که با حضور سفیر جدید امور اقتصادی در سفارت سوییس جلوه پُررنگ‌تری به خود بگیرد و روابط اقتصادی دو کشور روندی جهشی در سال‌های آینده داشته باشد. خوانساری گفت: تاکنون شرکت‌های معدود اما معتبری از سوییس برای فعالیت به ایران آمده و کار خود را به خوبی پیش برده‌اند، فضای اقتصاد ایران در حال حاضر برای فعالیت و سرمایه‌گذاری بیشتر کاملا مناسب است و از نظر امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی و در منطقه کاملا متمایز و منحصربفرد است.

    در ادامه این نشست سفیر سوییس با ابراز خوشحالی از آغاز ماموریت خود در ایران و حضور در اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که ایران برای سوییس از مجموع جهات بسیار دارای اهمیت است.

    مارکوس لایتنر (Makus Leitner) با بیان اینکه سوییس از نظر جغرافیایی کوچک اما از نظر اقتصادی بزرگ است و در اروپا نقش مهمی بازی می‌کند به محوریت اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی در اقتصاد این کشور اشاره کرد و گفت: خوشحالم که طی مدت کوتاه حضور در ایران متوجه شده‌ام که اتاق بازرگانی تهران و اتاق مشترک ایران و سوییس نیز فعالیت‌های زیادی در حوزه اقتصاد انجام می‌دهند و می‌توانند محور ارتباط با بخش خصوصی سوییس باشند.

    لایتنر با استقبال از سفر هیات تجاری اتاق تهران به سوئیس گفت: در حال حاضر تصویری که از ایران در چشم فعالان اقتصادی سوییس وجود دارد، صرفا منحصر به اطلاعاتی است که از رسانه‌ها در اروپا منتشر می‌شود و این تصویر شفاف و کامل نیست. لازم است که نهادهایی چون اتاق تهران با اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری همایش‌ها و ملاقات‌هایی با فعالان اقتصادی سوییسی به آنها تصویر کامل و شفافی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بالای اقتصاد ایران ارایه دهند و چارچوب فعالیت‌های اقتصادی را با همه جوانب برای آنان ترسیم کنند.

    وی افزود: ایران کشور قدرتمندی است و باید با تکیه بر ظرفیت‌هایی که دارد راه را برای فعالیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باز کند. هرچه سرمایه‌گذاران بهتر بازار ایران را بشناسند احتمال مشارکت و فعالیت آنها بالاتر می‌رود.

    سفیر سوییس همچنین خبر داد که هیاتی از مقامات وزارت دارایی و نظام بانکی این کشور بزودی با همتایان ایرانی خود دیدار و در مورد توسعه مراودات و راههای گذر از موانع موجود در سر راه مبادلات بانکی بحث و تبادل‌نظر خواهند داشت.

    مارکوس لایتنر با بیان اینکه در مدت کوتاه حضورش اخبار خوبی در مورد اقتصاد ایران و افزایش روابط با سوییس شنیده، گفت: باید مبادلات دوجانبه ایران و سوییس افزایش یابد. هرچه منافع مشترک بین دو کشور بیشتر شود، امکان توسعه مراودات هم بیشتر می‌شود. روابط دوجانبه یک بازی برد - برد برای هر دو طرف است که نفع آن به هر دو کشور می‌رسد.

    خوانساری نیز در پایان این دیدار و با اشاره به سخنان سفیر سوییس گفت: ما انتظار نداریم روابط دوجانبه ناگهان جهش یابد و افزایش پیدا کند. اما واقعیت این است که در کنار مشکلاتی که ممکن است اقتصاد ایران را درگیر کرده باشد، ظرفیت‌ها و مزیت‌های بالایی هم در آن جود دارد که باید دیده شود. واقعیت این است که سود سرمایه‌گذاری در ایران هم‌ اکنون بالاتر از سایر مناطق و از جمله اروپاست که فرصت خوبی برای فعالیت شرکت‌های سوییسی در ایران ایجاد کرده است. با توجهی که روی رفع مشکلات اقتصادی از طرف دولت و بخش خصوصی وجود دارد، وضعیت در سال‌های آتی نیز بهتر خواهد شد و رو به بهبود خواهد رفت.

    برچسب ها