عصر خودرو

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان:

جذب ۶ ماهه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی در بازار سرمایه میسر است

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت کارگزار بورس گفت: بازار سرمایه تا ۶ ماه آینده ظرفیت جذب اوراق بدهی تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را دارد و می توان آن را تا آخر سال تا ۵۰ درصد میزان کنونی، گسترش داد.

جذب ۶ ماهه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی در بازار سرمایه میسر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «محمودرضا خواجه نصیری» امروز (سه شنبه) در آیین رونمایی از صندوق سپاس در پاسخ به ایرنا درباره آینده بازار بدهی و چشم انداز سرمایه گذاری صندوق های بورسی در این بخش افزود: کل اوراق بدهی عرضه شده در بازار سرمایه اکنون 350 هزار میلیارد ریال است.
    خواجه نصیری با نقد فرآیند کنونی انتشار اوراق خزانه اعم از اوراق مشارکت، صکوک و مرابحه گفت: فرآیندهای طولانی و بازبینی نشده سبب شده است انتشار این اوراق حدود چهار ماه به طول انجامد که این امر بر جذابیت بازار بدهی اثر منفی دارد.
    مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان در پاسخ به سوال دیگر ایرنا درباره اینکه چرا شهرداری ها از انتشار اوراق مشارکت برای پیشبرد طرح های شهری استقبال نمی کنند و ظرفیتی که برای آنها در بودجه سنواتی لحاظ می شود خالی می ماند، گفت: البته سهم اوراق مشارکت شهرداری ها از سبد بازار بدهی ایران در شرایط کنونی از متوسط بازارهای جهانی بیشتر است زیرا در سایر کشورها شهرداری ها حداکثر 20 درصد اوراق بدهی را در اختیار دارند اما سهم شهرداری های ایران با توجه به اینکه بانک مرکزی تضمین کننده انتشار این اوراق است، حدود 30 درصد برآورد می شود.
    وی توضیح داد: از آنجا که 50 درصد تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق شهرداری ها به عهده دولت است، در سال های قبل اختلاف نظر میان دولت و شهرداری ها سبب شده بود نتوان از ظرفیت اوراق مشارکت در مدیریت بهتر شهری بهره برد.
    این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: شهرداری ها می توانند از ظرفیت بازار سرمایه و اوراق بدهی در مدیریت شهری استفاده کرده و آن را جایگزین شیوه هایی چون فروش تراکم و هلوگرام برای درآمدزایی کنند اما از آن غفلت کرده اند؛ در حالی که می توان با ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه هم درآمد ایجاد کرد و هم طرح های عمرانی شهری را به ثمر رساند.
    وی افزود: غلفت از این ابزار سبب شده است امروز برای نمونه شهرداری تهران با حجم بالایی از بدهی ها بابت اجرای طرح های عمرانی شهری روبرو باشد؛ در حالی که می توانست با انتشار و فروش اوراق، مردم را در طرح های شهری سهیم کند.

    **طراحی صندوقی بدون تعیین نرخ سود قطعی
    خواجه نصیری به طراحی صندوق سپاس در شرکت تامین سرمایه آرمان اشاره کرد و گفت: این صندوق قصد دارد فقط با سرمایه گذاری در حوزه اوراق بهادار اعم از مرابحه، سلف، انوع صکوک و اوراق مشارکت سود مناسب و معقول به سپرده گذاران در چارچوب عقود اسلامی بپردازد.
    وی توضیح داد: این شیوه می تواند به دلیل پرداخت سود قطعی نگاه سرمایه گذاران به سپرده گذاری در بانک ها را تغییر دهد.
    این فعال بازار سرمایه، صندوق سپاس را ابزاری برای مدیریت اسلامی ثروت دانست و گفت: صندوق های با درآمد ثابت که بخش عمده ای از منابع خود را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و تاکنون 1200 میلیارد ریال از این راه منابع جذب کرده اند.
    خواجه نصیری با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای رعایت نرخ سودهای مصوب شبکه بانکی برای دسته از منابعی که صندوق های با درآمد ثابت در بانک ها سپرده گذاری می کنند، گفت: در این شرایط صندوق های بورسی به سمت استفاده از ابزارهای جدید مالی اسلامی برای تولید سود بیشتر هدایت می شوند.
    وی یادآوری کرد از 1200 هزار میلیارد ریال سرمایه جذب شده در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، حدود 700 میلیارد ریال در شبکه بانکی سرمایه گذاری شده است.
    به گفته وی، این صندوق به هیچ عنوان منابع خود را در شبکه بانکی سرمایه گذاری نمی کند بلکه با توجه به اختیار این شرکت در انتشار اوراق مشارکت، همه منابع را به سمت بازار بدهی هدایت می کند.
    «از آنجا که برخی اوراق مشارکت سود قطعی پرداخت می کنند، سعی می شود سود پرداختی ماهیانه به سهامداران این صندوق در بازه 15 تا 20 درصدی باشد».
    وی تاکید کرد انجمن مالی اسلامی بر صحت عملکرد این صندوق و استفاده از ابزارهای اسلامی در معاملات آن نظارت می کند و می کوشیم با رعایت نرخ سودها بر مبنای عقود اسلامی، اعتماد مشتریان را به بازار سرمایه بازگردانیم.
    خواجه نصیری نقدینگی کنونی صندوق را یک هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت در شرایط کنونی امکان افزایش سقف آن تا پنج هزار میلیارد ریال نیز وجود دارد اما با توجه به اینکه صندوق سپاس سعی می کندفقط از ابزارهای بورسی برای سرمایه گذاری استفاده کند، در آینده می توان این سقف را افزایش داد.
    بر اساس این گزارش، بر اساس اعلام تامین سرمایه آرمان، صندوق سپاس قرار است فعالیت خود را در عرصه تولید و ارائه خدمات به سرمایه گذاری های مولد متمرکز کند و با تامین مالی ارزان به تولید ملی کمک کند.
    سپرده گذاران حتی با رقم های بسیار خرد می توانند در این صندوق مشارکت کنند.

    برچسب ها