عصر خودرو

یک تولید کننده عنوان کرد:

کنترل نوسانات کاذب قیمتی جوجه یک روزه با معاملات سلف بورس کالا

عصر بازار- پس از عرضه کالاهای پرنوسانی همچون طلا و سکه و همچنین ورود انواع محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و شماری از محصولات کشاورزی در بورس کالا، این بار نوبت به جوجه یک روزه و عرضه گسترده آن در تالار کشاورزی رسیده تا روند پرنوسان قیمت های آن و بازار سنتی و پرالتهاب این کالای زنده، در بورس کالای ایران آرام گیرد.

کنترل نوسانات کاذب قیمتی جوجه یک روزه با معاملات سلف بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، طی سال های گذشته بازار محصولات متنوعی با ورود به بورس کالا سروسامان گرفته که معافیت های مالیاتی، پوشش، توزیع و انتقال ریسک، تضمین کیفیت و کمیت کالا و مبلغ و مدت معامله، کشف قیمت از طریق حراج حضوری و شفاف و نیز حذف رانت و فسادزدایی از بازار معاملات از مهم ترین مزایای آن است.

    تعیین و تضمین مبدأ کالا، سرعت بالای انجام معاملات، امنیت جریان معاملات، تامین مالی بنگاه ها، حذف بخشی از هزینه های مرتبط با فروش و بازاریابی کالاها با توجه به وجود بازار مستقیم و بدون واسطه، حذف هرگونه عاملی که در حوزه فروش منجر به ایجاد رانت می شود و همچنین شفافیت در معاملات، از جمله مزایای دیگر عرضه و فروش کالا در بورس کالای ایران محسوب می‌شود.

    نکته مهم دیگر این است که با توجه به اینکه یکی از وظایف دولت، انتظام بخشی قیمت در بازار است، در این راستا بورس کالا در تنظیم امور اقتصادی به ویژه در قیمت گذاری و ارایه خدمات و کالاهایی که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد، نقش محوری ایفا می کند.

    همچنین یکی از بهترین روش ها برای برقراری نظام طبیعی عرضه و تقاضا در بازار، حرکت در راستای توسعه بورس های کالایی است و عرضه محصولات در بورس کالا نیز توانسته است به واقعی تر کردن قیمت کالاهای مهمی همچون فلزات آهنی و غیرآهنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی کمک کند و به بسیاری از رانت های موجود در بازار این کالاها پایان دهد.

    بدین ترتیب طبق نظر کارشناسان، وجود مزایای متعدد عرضه کالاهای مختلف در این بازار، موجب استقبال تولیدکنندگان جوجه یک روزه شد تا آنها نیز محصول خود را که به دلیل ماهیت زنده بودن آن از ریسک بالایی برخوردار است، در بورس کالای ایران عرضه کنند.

    در همین ارتباط، یک پرورش دهنده جوجه یک روزه درباره عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا اظهار داشت: عرضه این کالا در بورس، بازار را تنظیم کرده و دست دلالان را کوتاه می کند. بدین ترتیب، در حالیکه هنگام افزایش قیمت ها سود اصلی به جیب واسطه ها سرازیر می شد، با عرضه در بورس کالا این سود به دست تولیدکننده اصلی می رسد.

    مجتبی باقریان در خصوص امکان کنترل نوسانات کاذب قیمت جوجه یک روزه در بازار سنتی با عرضه در بورس، گفت: اجرای این برنامه در کوتاه مدت به نوسان قیمت ها کمک کرده و بازار را تنظیم می کند. اما با توسعه این معاملات، در بلندمدت نیز می توان به این هدف دست یافت؛ البته در بلندمدت نیز ابزارهایی همچون استفاده از معاملات سلف می تواند به کنترل نوسانات قیمتی کاذب کمک کند.

    وی افزود: بر همین اساس، به دلیل شفافیتی که در معاملات بورس کالا وجود دارد، مرغداران از عرضه جوجه یک روزه خود در این بازار استقبال می کنند. ضمن اینکه خیال فروشنده راحت است که پول حاصل از انجام معامله را به صورت نقد دریافت می کند و این موضوع در امنیت تولید اثرگذار است.

    وی تاکید کرد: با توجه به اینکه جوجه یک روزه کالایی با ریسک بالاست، روزی که جوجه تولید می شود، این امکان وجود دارد که خریدار معامله خود را لغو کند و به دلیل ماهیت موجود زنده بودن این کالا، به عرضه کننده آسیب وارد می شود. هر چند در بورس کالا خریدار تضامینی ارایه می کند که این امر ریسک فروشنده را در مقابل لغو خرید پوشش می‌دهد.

    برچسب ها