عصر خودرو

اثرگذاری چین در تعیین قیمت جهانی طلا بیشتر خواهد شد

قراردادهای جدید نفتی چین قیمت طلا را افزایش خواهد داد

عصر بازار- در حال حاضر قیمت گذاری طلا در انحصار بازارهای کشورهای غربی است اما قراردادهای جدید نفتی چین در آینده نزدیک با افزایش تقاضای طلای فیزیکی در جهان، روند قیمت گذاری این فلز گرانبها را دگرگون خواهد کرد.

قراردادهای جدید نفتی چین قیمت طلا را افزایش خواهد داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی ، دولت چین به تازگی در بازار نفت شانگهای روند قیمت گذاری و خرید و فروش نفت را به جای دلار آمریکا بر اساس یوآن خود انجام داده و برای جلب اعتماد مشتریان اعلام کرده است که از طلا به عنوان پشتوانه یوآن در قراردادهای جدید نفتی استفاده می کند.

    طلا پشتوانه قراردادهای جدید نفتی چین است

    بر اساس این قراردادهای جدید فروشندگان نفت به کشور چین در ازای آن یوآن این کشور را دریافت می کنند. اما می توانند یوآن دریافتی در قالب این قراردادها را در صورت تمایل با طلا معاوضه نمایند.

    برای این منظور کشور چین بازارهای طلایی را در نظر گرفته است که کشورهای صادر کننده نفت می توانند یوآن دریافتی از چین را در این بازارها عرضه کنند و در ازای آن طلا دریافت نمایند. در حال حاضر این بازارهای تبدیل یوآن به طلا در خارج از خاک کشور چین و در شهر لندن قرار دارد.

    قیمت طلا در بازارهای طلای کاغذی کشورهای غربی تعیین می شود

    امروزه بازارهای خرید و فروش اوراق طلا که در آن ها اوراق خرید و فروش آتی طلا و یا به عبارتی «طلای کاغذی» مبادله می شود، نقشی اساسی در تعیین قیمت طلا در سطح جهان دارند.

    صاحب اوراق کاغذی طلا این امکان را دارد که در زمان سر رسید اوراق، طلای فیزیکی دریافت نماید اما در عمل بخش قابل توجهی از مبادلات طلای کاغذی به تحویل طلای فیزیکی منجر نمی شود. بنابراین می توان گفت در این بازارها خریداران و فروشندگان اوراق طلا بدون توجه به میزان ذخیره طلای فیزیکی در جهان و صرفا بر اساس اخبار مرتبط اقدام به افزایش عرضه و تقاضای اوراق می نمایند.

    کشورهای غربی بیشترین بهره را از روند تعیین قیمت طلا می برند

    روند حاکم بر بازارهای اوراق طلا موجب شده است قیمت گذاری این فلز گرانبها به میزان قابل توجهی از مسائل واقعی تولید و استخراج طلا و یا حتی عرضه و تقاضای طلای فیزیکی مستقل شود و کشورهایی که بر این بازارها تسلط دارند بتوانند با کاهش و یا افزایش عرضه و یا تقاضای طلای کاغذی قیمت آن را تعیین نمایند.

    در حال حاضر سال هاست که روند قیمت گذاری طلا و دیگر فلزات گرانبها و حتی دیگر کالاهای مهم و استراتژیک جهانی همچون نفت و فولاد از طریق بازارهای اوراق تعیین می شود و کشورهای صاحب نفوذ در این بازارها توانسته اند منافع اقتصادی قابل توجهی از قیمت گذاری این کالاهای استراتژیک بدست آورند.

    کاهش ذخایر دلاری چین دیگر هدف چین از فروش یوآنی نفت

    در حال حاضر تمامی بازارهای اوراق طلا قیمت اوراق را بر اساس دلار آمریکا تعیین می کنند و یوآن چین و دیگر ارزها هیچ نقشی در روند قیمت گذاری اوراق طلا ندارند.

    از این رو لازم است برای فراهم شدن امکان فروش یوآن در بازارهای اوراق طلا توسط کشورهای فروشنده نفت به چین، دولت چین بخشی از ذخایر دلاری خود را در اختیار این بازارهای مبادله اوراق طلا قرار دهد.

    در این صورت چین با فروش یوآنی نفت می تواند علاوه بر حذف دلار از روند فروش نفت به یک هدف دیگر خود که همان کاهش تدریجی ذخایر دلاری است نیز دست یابد.

    افزایش قابل توجه تقاضای طلا نتیجه قراردادهای جدید نفتی چین

    از طرف دیگر این روند تأثیر قابل توجهی بر قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهد داشت. در حال حاضر کشور چین روزانه 8 میلیون بشکه نفت وارد می کند. از این میزان سهم کشور عربستان روزانه یک میلیون بشکه نفت است.

    فرض کنید کشور عربستان بخواهد در ازای صادرات نفت خود به چین یوآن این کشور را دریافت نماید و در ادامه آن را در بازارهای اوراق طلا عرضه کند. در این صورت روزانه بیش از یک تن و سالانه بیش از 430 تن طلا تنها از طریق کشور عربستان به تقاضای طلا در بازارهای اوراق طلا اضافه خواهد شد.

    این درحالیست که عربستان تنها فروشنده نفت به چین نیست و استفاده دیگر فروشندگان نفت به چین از قراردادهای جدید این کشور سالانه بیش از 3 هزار تن به تقاضای جهانی این محصول در بازارهای اوراق طلای لندن خواهد افزود.

    افزایش قابل توجه قیمت طلا درپی افزایش تقاضا

    از طرف دیگر فروشندگان نفت به چین برخلاف فعالین فعلی بازار اوراق طلای لندن تمایل دارند به جای فروش دلاری اوراق خود در بازار، تا زمان سر رسید اوراق صبر نموده و طلای فیزیکی دریافت نمایند. بنابراین این روند موجب خواهد شد که سالانه دست کم هزار تن طلای فیزیکی از بازار طلای لندن خارج شود.

    اولین تأثیر این روند افزایش قابل توجه قیمت طلا خواهد بود؛ چراکه موجودی طلای فیزیکی در جهان به قدری نیست که پاسخگوی تقاضای کشورهای صادرکننده نفت به چین باشد و این مسئله موجب افزایش قابل توجه قیمت طلا در جهان خواهد شد.

    اثرگذاری کشورهای غربی در قیمت گذاری طلا کاهش خواهد یافت

    اثر بعدی این روند کاهش قدرت اثرگذاری بازارهای اوراق طلا در روند قیمت گذاری آن است که در حال حاضر وجود دارد.

    چنانچه گفته شد در صورت حذف دلار از روند خرید نفت کشور چین و جایگزینی آن با یوآن، تقاضای طلای فیزیکی توسط کشورهای صادرکننده نفت به چین افزایش می یابد و این مسئله تعادل حاکم بر بازار طلا که توسط کشورهای غربی ایجاد شده را برهم خواهد زد.

    در شرایط جدید کشوری اثرگذاری بیشتری بر قیمت گذاری طلا خواهد داشت که بیش از دیگران طلا ذخیره کرده باشد.

    چین یکی از بزرگترین ذخایر طلای جهان را دارد

    در سال های اخیر کشور چین یکی از بزرگترین خریداران طلا در جهان بوده و در حال حاضر یکی از بزرگترین ذخایر طلای فیزیکی جهان را در اختیار دارد.

    قراردادهای نفتی جدید در کنار راه اندازی بازار مستقل طلای شانگهای گام اول چین برای اثرگذاری در قیمت طلا در سطح جهان است که در حال حاضر در انحصار بازارهای کاغذی کشورهای غربی قرار دارد.

    چین به دنبال اثرگذاری بیشتر در تعیین قیمت طلا

    اثرگذاری بر تعیین قیمت محصولات اساسی همچون طلا و نفت می تواند مزایای اقتصادی فراوانی برای کشورها به همراه داشته باشد که در حال حاضر کشورهای غربی از آن بهره می برند و چین به دنبال آن است که با پایان دادن به منافع کشورهای غربی خود نیز از منافع آن بهره مند گردد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو