عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تأکید کرد:

تأمین مالی کم هزینه باغداران پسته با ابزارهای بورس کالا

عصر بازار- ارائه محصولات کشاورزی در بورس کالا عاملی برای رونق بخشیدن به بخش کشاورزی تلقی می شود و با توسعه فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا می توان دست دلالان و واسطه ها را در صنعت کشاورزی قطع کرد.

تأمین مالی کم هزینه باغداران پسته با ابزارهای بورس کالا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اقتصاد نیوز، پسته یکی از محصولاتی است که برای توسعه فروش آن به ویژه در بازارهای صادراتی و انحصار قیمت گذاری توسط گروه های خاص نیازمند عرضه در بورس کالا است تا ضمن رونق بخشیدن به بخش کشاورزی، برای کشور ارزآوری مطلوبی به همراه داشته و سود اصلی آن نصیب کشاورزان و باغداران این حوزه شود.

    افزون بر اینکه با تعریف استانداردهای عرضه در بورس کالای ایران می توان به ارتقای سطح کیفی محصولات و برگشتن ایران به جایگاه اصلی خود جهت مرجعیت قیمت گذاری در بازارهای جهانی دست یافت.

    این درحالی است که طی سال های گذشته ایران پس از آمریکا در جایگاه دوم تولید و صادرات پسته جای گرفته تا بازار سنتی این محصول رقیبی سرسخت را در مسیر حرکت خود داشته باشد.گرچه به کمک بورس کالا می توان سهم پسته ایرانی را که به لحاظ طعم و کیفیت در دنیا بی نظیر است، در بازارهای جهانی دوباره افزایش داد و به رتبه نخست تولید این محصول ارزشمند بازگشت.

    حضور در بازارهای جهانی از مسیر بورس کالا

    در همین ارتباط، یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایای ورود پسته به بورس اظهار کرد: یکی از راه هایی که به راحتی می توانیم در بازارهای جهانی برای عرضه کالای خود حضور یابیم، بورس کالاست که عرضه محصولات کشاورزی در این بازار مزایای زیادی دارد.

    حبیب الله نیکزادی پناه ضمن اشاره به شفافیت قیمتی و ارتقای کیفیت محصول به عنوان مزایای عرضه پسته در بورس کالا، عنوان کرد: برای اینکه به سمت بورس کالا حرکت کنیم، لزوم توجه به ذائقه و کیفیت مدنظر مشتری و بسته بندی کالا وجود دارد. ضمن اینکه به انبارهایی برای ذخیره کالا نیاز داریم که هم اکنون این انبارها در بورس پذیرش شده و امکان ذخیره محصول را دارند.

    وی افزود: طبیعتاً زمانی که در بورس حضور نداریم، متقاضیان محصول در دنیا به مبدأ و فروشندگان آن دسترسی ندارند. اما با عرضه در بورس خریداران آن کالا می توانند به راحتی پاسخ تقاضای خود را دریافت کنند.

    زحمت از باغداران ایرانی، به نام و کام تجار خارجی

    این نماینده شهرستان بم در استان کرمان ضمن اشاره به امکان تبدیل شدن به مرجعیت قیمت گذاری در جهان و منطقه با عرضه در بورس کالا، گفت: در حال حاضر مجبوریم کالای خود را در بازارهای سنتی داخلی به قیمت هایی که توسط افراد و گروه های خاص مدیریت می شود، عرضه کنیم.

    وی ادامه داد: همچنین به دلیل وجود مشکلات در برقراری روابط بین المللی، در بخش صادرات نیز حاصل دست رنج باغداران و کشاورزان با برند دیگر کشورها وارد بازار کشورهای هدف شده می شود و سود اصلی به تاجران دیگر کشورها اختصاص می یابد که توسعه بورس در حوزه کشاورزی می تواند در حل این مشکل و مدیریت بهتر بازار به باغداران کمک کند.

    نیکزادی پناه ضمن تأکید بر اینکه عرضه پسته در بورس کالا امکان دسترسی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد، عنوان کرد: در این راستا گام های موثری برداشته شده تا محصول پسته ایرانی در تالار کشاورزی بورس کالای ایران مورد رقابت خریداران قرار گیرد که در صورت عملیاتی شدن این برنامه و عرضه گسترده پسته در بورس کالا، منافع آن هم عاید کشاورزان و باغداران می شود و هم تاجران را منتفع می سازد.

    حمایت مالی از صادرکنندگان در دستور کار

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت مالی صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی از این بخش ابراز داشت: در حال حاضر مقدمات اولیه آماده شده و صندوق توسعه ملی نیز امکان حمایت از صادرکنندگان حوزه کشاورزی را دارد که نرخ تسهیلات آن در مناطق محروم پایین تر از نرخ سایر تسهیلات نیز است. بر همین اساس به نظر می رسد برای اجرای گسترده این برنامه خرد جمعی و حمایت همگانی بخش های مختلف دولتی و خصوصی اعم از گمرک، وزارتخانه های امور اقتصادی، بازرگانی و جهاد کشاورزی و نیز وزارت امور خارجه در کنار باغداران و تاجران پسته لازم است.

    نیکزادی پناه درباره امکان تأمین مالی فعالان صنعت پسته به کمک ابزارهای مالی بورس کالا نیز یادآور شد: بورس کالا ظرفیت ارایه ابزارهای متنوع مالی با هزینه پایین تر را جهت ارایه با باغداران و تأمین مالی آنها در اختیار دارد که می تواند در حل مشکل کمبود نقدینگی در حوزه صنعت پسته موثر واقع شود.

    برچسب ها