عصر خودرو

آغاز موج جدیدی از سرمایه‎گذاری بانک‌های اروپایی در ایران

عصر بازار- در حالی که واشنگتن تلاش دیگری را در راستای محدود کردن ارتباطات بین ایران و آمریکا صورت داده است، بانک های اروپایی موج جدیدی از سرمایه گذاری ها در ایران را آغاز کرده اند.

آغاز موج جدیدی از سرمایه‎گذاری بانک‌های اروپایی در ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، در حالی که واشنگتن تلاش دیگری را در راستای محدود کردن ارتباطات بین ایران و آمریکا صورت داده است، بانک‌های اروپایی موج جدیدی از سرمایه گذاری‌ها در ایران را آغاز کرده اند.

    در طی هفته گذشته، بانک‌های اتریشی، دانمارکی و فرانسوی انعقاد قرارداد‌های سرمایه گذاری با ایران به ارزش مجموعا 2 میلیارد یورو (2.4 میلیارد دلار) را اعلام کردند. این در حالی است که کاخ سفید روز 24 سپتامبر ممنوعیت مسافرتی جدیدی را علیه شهروندان ایران و 7 کشور دیگر اعلام کرد.

    موج تامین مالی پروژه‌های مختلف در ایران توسط بانک‌های اروپایی روز 21 سپتامبر شروع شد؛ زمانی که اوبربانک اتریش توافق کرد که یک خط اعتباری یک میلیارد یورویی برای 14 بانک ایرانی اختصاص دهد. این پول برای احداث پروژه‌های زیرساختی در ایران هزینه خواهد شد. در همان روز، دانسکه بانک دانمارک قراردادی در زمینه یک خط اعتباری 500 میلیون یورویی با 10 بانک ایرانی امضا نمود. از آن زمان به این طرف، بانک دولتی بی پی آی فرانسه نیز اعلام کرده که 500 میلیون یورو خط اعتباری برای شرکت‌های فرانسوی متقاضی سرمایه گذاری در ایران اختصاص خواهد داد.

    ایران همچنین در طی چند ماه گذشته ترتیبات مشابهی را با بانک صادرات-واردات کره جنوبی برای یک خط اعتباری 8 میلیارد یورویی و همچنین چند بانک چینی برای تامین مالی 35 میلیارد دلاری منعقد نموده است. این قرارداد‌ها لزوام به آسانی منعقد نشده اند. اوبربانک گفته یک سال و نیم صرف مذاکره بر سر چهارچوب توافق برای وام‌های صادراتی با ایران کرده و چند دور گفت و گو در ایران و اتریش برگزار شده است.

    بانک‌هایی که همکاری با ایران را آغاز کرده اند، همچنین باید مراقب باشند که گرفتار جریمه‌های سنگینی که دولت آمریکا به بهانه نقض تحریم‌های همچنان پابرجا اعمال می‌کند نشوند. برای مثال، بانک بی پی آی فرانسه به این دلیل توانسته با ایران قرارداد امضا کند که هیچ فعالیتی در آمریکا ندارد. مدیر بانک بی پی آی در مصاحبه‌ای گفته: «ما تنها بانک فرانسوی هستیم که می‌توانیم بدون پذیرش ریسک نقض احتمالی تحریم‌های امریکا با ایران همکاری کنیم.»

    دولت ایران گفته، بعد از برجام در مجموع حدود 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است.

    در کنار تمام این قرارداد‌های تامین مالی، شرکت‌هایی نیز از کشور‌های مختلف اروپایی اقدام به ورود به اقتصاد ایران کرده اند. شرکت اسکاتک نروژ در حال مذاکره برای ساخت اولین نیروگاه برق خورشیدی خود در ایران به ارزش حدود 132 میلیون دلار است. شرکت کوئرکاس انگلیس هم متعهد شده که یک نیروگاه برق خورشیدی 600 مگاواتی در ایران احداث کند. در بخش خودروسازی، رنوی فرانسه اخیرا توافق کرده که یک کارخانه مشترک در ایران احداث کند و دایملر بنز آلمان هم قراردادی برای تولید خودرو‌های باری در ایران با مشارکت ایران خودرو به امضا رسانده است.

    در حالی که تمام این همکاری‌ها بین ایران و اروپا در حال رخ دادن است، دولت آمریکا رویکرد کاملا متفاوتی را اتخاذ کرده است. ترامپ بار‌ها تهدید کرده که آمریکا ممکن است از برجام خارج شود، هرچند که دولت این کشور هنوز نگفته که دقیقا قصد دارد با توافق هسته‌ای ایران چه کند. کنگره آمریکا نیز همواره از ایران انتقاد می‌کند. روز 13 سپتامبر، مجلس نمایندگان آمریکا رای به ممنوعیت فروش هواپیما‌های تجاری به ایران داد.

    برچسب ها