عصر خودرو

رییس اتاق بازرگانی ایران:

همکاری ایران و اسپانیا از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کند

عصر بازار- رئیس اتاق ایران در همایش تجاری مشترک ایران و اسپانیا که در مادرید برگزار شد بر ضرورت توسعه همکاری‌ها بر پایه سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

همکاری ایران و اسپانیا از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا  ، رئیس اتاق ایران که هیات 30 نفره تجاری ایران به اسپانیا را سرپرستی می‌کند در این همایش گفت: خرسندم از اینکه امروز فرصتی به‌دست‌آمده است تا با حضور جناب آقای خوزه لوئیس بونت، ریاست محترم اتاق اسپانیا، مقامات عالی‌رتبه دولتی و سفیر محترم کشورمان در مادرید، جناب آقای فدایی فرد، تجار و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری میان ایران و اسپانیا، نقطه عطف دیگری در تاریخ روابط دو کشور رقم بزنیم.

    وی افزود: اعزام این هیات تجاری در کمتر از یک سال پس از سفر هیات تجاری اتاق اسپانیا به تهران، نشان از عزم جدی بخش خصوصی دو کشور در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی فی‌مابین دارد و حضور مقامات عالی‌رتبه دولتی دو کشور در این نشست، حاکی از حمایت و ارتباط نزدیک دولت‌های ایران و اسپانیا با بخش خصوصی است.

    شافعی یادآور شد: روابط ایران و اسپانیا به پیش از قرن دهم میلادی بازمی‌گردد ولیکن روابط دیپلماتیک برپایه معاهده نامه 1842 شکل گرفته و تاکنون ادامه یافته است. اسپانیا اولین کشور غیرهمسایه‌ای بوده است که ایران با آن پیمان دوستی امضا کرده است و از آن زمان تاکنون روابط دوجانبه همواره بر پایه تفاهم و احترام متقابل پیش رفته و اسپانیا همیشه در زمره شرکای مهم اروپایی ایران بوده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در جولای 1977 موافقت‌نامه همکاری‌های مشترک میان اتاق ایران و اتاق اسپانیا به امضا رسیده و در متن این سند تشکیل کمیته‌های مشترک در اتاق‌ها به‌عنوان متولی روابط دوجانبه پیش‌بینی‌شده است.

    وی با بیان اینکه ما در اتاق ایران نسبت به تشکیل طرف ایرانی اتاق مشترک اقدام کرده‌ایم و امیدواریم طرف اسپانیایی این اتاق مشترک نیز در آینده نزدیک معرفی شوند تا بتوانند نقشه راه توسعه روابط را تنظیم کنند، افزود: در دوران تحریم‌ها نیز ما شاهد بودیم که اسپانیا همچنان به بازار ایران به‌عنوان یک بازار هدف می‌نگریست و هیات‌های تجاری مختلف و تخصصی را به کشورمان اعزام می‌کرد.

    شافعی با اشاره به اینکه در سال گذشته میلادی حجم صادرات ایران به اسپانیا در حدود یک میلیارد دلار و بدون احتساب نفت به بیش از 200 میلیون دلار می‌رسید. تصریح کرد: مهم‌ترین صادرات غیرنفتی ایران به اسپانیا محصولات فولادی، زعفران، پسته، کشمش و محصولات پتروشیمی بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه وارداتی به ارزش بیش از 400 میلیون دلار عمدتاً شامل تجهیزات نفتی و ماشین‌آلات صنعتی، نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی از اسپانیا به ایران انجام‌ شده است.

    رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون همکاری‌های گسترده‌ای نیز در بخش نفت و گاز در حال انجام است و شرکت‌های اسپانیایی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زیرساخت‌های توسعه پارس جنوبی انجام داده‌اند.

    وی با بیان اینکه لازم است در خصوص موانع بانکی و تسهیل مراودات مالی مذاکرات جدی‌تری صورت گرفته و شاهد اقدامات عملی در این حوزه باشیم، تاکید کرد: باید تحرکی نوین در همکاری‌های بانکی صورت گیرد و این مهم‌ترین پیش‌شرط توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است.

    شافعی افزود: در گام دوم لازم است موضوع تأمین مالی و پوشش بیمه‌های صادراتی مورد بررسی قرار گیرد. مناطق آزاد ایران از ظرفیت‌های لازم جهت حضور بانک‌های تجاری اسپانیایی برخوردارند و ایجاد روابط کارگزاری قطعاً جهشی در توسعه روابط اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

    وی ادامه داد: امروزه شرکت‌های کوچک و متوسط نقش پررنگی در اقتصاد ایران دارند و هر روزه به فعالیت استارت‌آپ‌ها افزوده می‌شود که امیدواریم همکاری در فناوری‌های نو و انرژی‌های تجدید پذیر که اسپانیا در آن سرآمد است، موردتوجه طرفین قرار گیرد.

    شافعی تصریح کرد: ایران 300 روز آفتابی در سال و دو کویر بزرگ دارد که تاکنون بهره‌برداری قابل‌توجهی از این منبع انرژی نکرده است. اخیراً با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورویی یک شرکت بریتانیایی برای تولید پنج هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی، ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی در ایران ساخته خواهد شد.

    رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تجارت جاده‌ای دوطرفه است و پایداری روابط اقتصادی به نزدیک شدن به توازن تجاری بستگی دارد، گفت: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی مکانیزه، قطعات خودرو و توسعه میدان‌ها نفتی می‌تواند موردبررسی قرار گیرد. امروز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی اروپایی قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 5 میلیارد دلار در پارس جنوبی را امضا می‌کند، قطعاً امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را موردمطالعه قرار داده است.

    وی با بیان اینکه امیدواریم شرکت‌های معظم اسپانیایی نیز بتوانند سهم بیشتری در پروژه‌های نفت و انرژی ایران داشته باشد، افزود: زمان آن است که سمت‌وسوی مناسبات کمی از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری سوق یابد، چراکه سرمایه‌گذاری، پروژه‌ای بلندمدت است و نشان از ثبات خواهد داشت.

    شافعی خاطرنشان کرد: اکنون با توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی ایران و تجهیز آن به ناوگانی مدرن، خط مستقیم هوایی بین دو کشور ایجادشده است که رفت‌وآمد تجار و گردشگران را تسهیل کرده و قطعاً رونق روابط اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

    وی افزود: دو کشور می‌توانند از روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی خود جهت نفوذ منطقه‌ای استفاده کنند. ایران در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه و قفقاز دارای حضور پررنگی است و اسپانیا می‌تواند ورود شرکت‌های ایرانی بخصوص صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به بازارهای آمریکای لاتین را فراهم کند.

    رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در چندسال اخیر رفت‌وآمدهای خوبی میان دو کشور انجام‌شده و علاقه‌مندان زیادی در بین فعالان اقتصادی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد که همه نشان از فرصت‌های خوب توسعه روابط میان دو کشور دارد. امروز شرکت‌های ایرانی در صدور خدمات فنی مهندسی به منطقه آمریکای لاتین خوش‌نام و مورد اعتماد کارفرمایان آن منطقه هستند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک سه‌جانبه می‌تواند حضور ایران و اسپانیا در آن منطقه را تقویت کند.

    وی تاکید کرد: باید بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند. پیمانکاران ایرانی ظرفیت‌های لازم را برای حضور در مناقصات و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی دارند و پذیرش ضمانت‌نامه بانک‌های ایرانی می‌تواند این دروازه را به روی آن‌ها بگشاید.

    شافعی افزود: امیدوارم همکاری مداوم و نزدیکی که میان اتاق‌های دو کشور وجود دارد، صرفاً به اعزام و پذیرش هیات ها محدود نشود و گسترش مناسبات ما به حوزه نمایشگاهی قطعاً به نهادینه شدن روابط اقتصادی کمک خواهد کرد.

    وی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری نزدیکی که میان دو اتاق وجود دارد، تحولی اساسی در سطح روابط دوجانبه ایجاد کنیم.

    برچسب ها