عصر خودرو

دهن کجی بانک های اروپایی به ترامپ با انعقاد قرار داد با ایران

عصر بازار- موج جدید سرمایه گذاری بانک های اروپایی با بسته قرار دادهای فاینانس با ایران، دهن کجی آنها را به سیاست های ضد ایرانی ترامپ نشان می دهد.

دهن کجی بانک های اروپایی به ترامپ با انعقاد قرار داد با ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا ، بانک های اروپایی موج تازه ای از سرمایه گذاری در ایران را به راه انداخته اند؛ این در حالی است که واشنگتن تلاش های جدیدی را برای محدود کردن حلقه های اتصال بین ایالات متحده و ایران را در پیش گرفته است.

    در همین حال در چند هفته اخیر بانک هایی از اتریش، دانمارک و فرانسه قرار دادهای سرمایه گذاری با ایران را به ارزش کل 2 میلیارد یوور معادل 2.4 میلیارد دلار منعقد کرده اند؛ این در حالی است که سران کاخ سفید دو روز پیش محدودیت جدید سفر برای اتباع ایرانی و چند کشور دیگر به آمریکا را وضع کردند.

    موج قرار دادهای فاینانس توسط اروپایی ها در بیست و یکم سپتامبر سال جاری میلادی با امضا قرار داد «اوبربانک» اتریش برای ایجاد خط اعتباری یک میلیارد یورویی با 14 بانک ایرانی کلید خورد.

    این خط اعتباری قرار است در پروژهای مختلف حوزه زیرساخت استفاده شود. در همان روز «دانسک بانک» دانمارک هم قرار داد خط اعتباری به ارزش 500 میلیون یورو با 10 بانک ایرانی به امضاء رساند.

    همچنین بعداز آن بانک دولتی «بی پی آی» فرانسه هم اعلام کرد، برای شرکت های فرانسوی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند، خط اعتباری به ارزش 500 میلیون یورو ایجاد خواهد کرد. 

    از سویی دیگر ایران در چند ماه اخیر قرار دادهای مشابهی را با بانک اگزیم کره جنوبی به ارزش 8 میلیارد یورو و چندین بانک چینی به ارزش 35 میلیارد دلار برای امور فاینانس امضاء کرده است.

    این درحالی است که این قرار دادها لزوما به سادگی ایجاد نشده اند. «اوبربانک» اتریش اعلام کرد، امضاء این قرار داد یک  سال و نیم و طی چندین مذاکره در ایران و اتریش سرانجام به ثمر نشست.

    همچنین کسانیکه طرف قرار داد با ایران قرار می گیرند، باید با دقت زیادی کار خود را پیش ببرند تا از سوی مقامات آمریکایی به دلیل نقض قوانین تحریم در مقابل ایران، جریمه نشوند.

    برای مثال بانک «بی پی آی» فرانسه هیچگونه عملیات بانکی را در آمریکا انجام نمی دهد و مدیر عامل این بانک فرانسوی اعلام کرده که تنها بانک فرانسوی هستیم که بدون خطر نقض قوانین تحریم آمریکا می توانیم کار کنیم. 

    بر همین اساس، دولت ایران اعلام کرده که بعداز توافق هسته ای به بعد، 14 میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته است.

    برچسب ها