عصر خودرو

آخرین تحولات صنعت پتروشیمی ایران؛

از صادرات دوباره اتیلن تا فروش محصولات به روسیه و آفریقا

عصر بازار- صنعت پتروشیمی ایران با آزاد شدن از بند تحریمها، توانسته فناوری های پیشرفته برای تولید محصولات جدید را کسب کرده و به بازارهای جدید صادراتی در بازارهای بین المللی دست یابد.

از صادرات دوباره اتیلن تا فروش محصولات به روسیه و آفریقا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، با حضور600 شرکت داخلی و بیش از 530 شرکت خارجی از 23 کشور، هم اکنون در حال برگزاری است.
    بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر، میزان استقبال شرکت های بین المللی از این نمایشگاه بیشتر شده به طوری که نسبت به آخرین نمایشگاه دوران تحریم یعنی نمایشگاه نهم، حدود 100 درصد افزایش داشته است. میزان رشد شرکت های خارجی نسبت نمایشگاه دهم نیز 21 درصد افزایش رشد داشته است.
    کشورهای بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات در این نمایشگاه شرکت کردند که این تعداد شرکت کننده نشان دهنده جایگاه صنعت پتروشیمی کشورمان در عرصه بین المللی است.
    از سوی دیگر برخی از کشورها مانند پاکستان و عراق نیز هیات هایی را به این نمایشگاه اعزام کرده اند.
    در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، شرکت های خارجی با ظرفیت و توان شرکت های ایرانی آشنا شدند و زمینه تعامل گسترده تر با صنعت پتروشیمی ایران فراهم شده است.
    مسئولان و فعالان صنعت پتروشیمی در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، بخش هایی از توانمندی ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور، را بازگو کردند.

    **از سرگیری صادرات اتیلن
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تاپکو (وابسته به پتروشیمی جم و صندوق بازنشستگی) اعلام کرد: بعد از چند سال توقف، صادرات اتیلن از صنعت پتروشیمی ایران امسال به چین و کشورهای اروپایی از سرگرفته شد.
    همزمان با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت عرضه اتان به صنایع پتروشیمی، پس از چند سال توقف امسال بار دیگر جمهوری اسلامی ایران به جمع کشورهای صادرکننده اتیلن جهان پیوسته است.
    بر این اساس امسال در مقاطعی که صنعت پتروشیمی کشور با مازاد تولید اتیلن روبرو بوده با تامین نیاز صنایع پتروشیمی داخلی اقدام به صادرات این محصول کلیدی کرده است.
    «مجید رضائی» با بیان اینکه شرکت بازرگانی تاپکو از ابتدای سال جاری تاکنون در مقاطعی که صنعت پتروشیمی کشور با مازاد عرضه اتیلن روبرو بود اقدام به صادرات چند محموله از این محصول پتروشیمی کرده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 30 هزار تن اتیلن توسط تاپکو صادر شده است.
    مدیرعامل شرکت تاپکو (وابسته به پتروشیمی جم) از چین و برخی از کشورهای اروپایی به عنوان مشتریان اتیلن ایران در سال جاری نام برد و افزود: محموله های اتیلن در قالب کشتی‌هایی با ظرفیت 5 تا 10 هزار تن صادر شده است.
    این مقام مسئول تاکید کرد: صادرات اتیلن صرفا در مقاطعی که با مازاد عرضه روبرو بوده انجام شده و اولویت اول تامین نیاز صنایع پتروشیمی کشور خواهد بود.

    **صادرات ای.بی.اس (ABS) به روسیه و آسیای میانه
    مدیر بازرگانی پتروشیمی قائد بصیر از کشورهای روسیه و آسیای میانه به عنوان مهمترین مشتریان گریدهای رنگی ای.بی.اس (ABS) پتروشیمی قائد بصیر یاد کرد و گفت: در شرایط فعلی پتروشیمی قائد بصیر تنها تولیدکننده انواع این محصولات در سطح صنایع پتروشیمی ایران است.
    «جواد مرادی» با اشاره به ظرفیت 35 هزار تنی تولید محصولات پلیمری در مجتمع پتروشیمی قائد بصیر، گفت: سال گذشته بالغ بر 38 هزار تن انواع محصولات پلیمری شامل گریدهای متنوعی از ای.بی.اس (ABS) در این مجتمع پتروشیمی تولید شده است.
    وی با اشاره به امکان تولید بیش از 100 گرید رنگی محصول ای.بی.اس (ABS) در پتروشیمی قائدبصیر، یادآور شد: هم اکنون 90 درصد محصولات تولیدی این مجتمع پتروشیمی برای تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی در داخل کشور عرضه شده و مازاد نیاز داخلی صادر می‌شود.
    مرادی از ترکیه، روسیه، ازبکستان و کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز به عنوان مهمترین بازار صادرات این محصولات یاد کرد و افزود: خوراک این مجتمع پتروشیمی شامل «اکرونیتریل»، بوتادین یک و سه و «استایرن منومر» بوده که خوراک
    «آکرونیتریل» از خارج کشور تامین می‌شود.

    **افزایش صادرات پتروشیمی به قاره آفریقا
    یک مقام مسئول از مذاکره برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران به مصر خبر داد و گفت: کشورهای آفریقایی بازار نوظهوری برای محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به شمار می روند.
    «احسان خرم دل» درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات پلیمری پتروشیمی امیرکبیر، گفت: صادرات آزمایشی محصولات پلیمری پتروشیمی امیرکبیر شامل انواع پلی اتیلن سبک، سنگین و سبک خطی به مصر آغاز شده است.
    سرپرست مهندسی فروشی شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اعلام اینکه امسال یک محموله به صورت آزمایشی به مصر صادر شده است، تصریح کرد: قرار است مصرف کنندگان پلیمر پتروشیمی امیرکبیر در مصر با مصرف این محموله نظر خود را برای خرید محموله های جدید انواع پلی اتیلن اعلام کنند.
    این مقام مسئول همچنین از کشورهای تونس و کنیا به عنوان دو مشتری دیگر محصولات پتروشیمی امیرکبیر در قاره آفریقا یاد کرد و اظهار داشت: هم اکنون بازاریابی برای فروش محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی به عنوان یک بازار نوظهور در دستور کار قرار گرفته است.

    ** مذاکرات برای فروش محصولات پتروشیمی به پاکستان
    دور جدید گفت و گوهای هیات پلاستیک و پتروشیمی پاکستان با مدیران شرکت‌های پتروشیمی ایران برای خرید محصولات پتروشیمی و پلیمری در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست کلید خورد.
    یک هیات پلاستیک و پتروشیمی از کراچی پاکستان با هدف خرید محصولات و فرآورده های پتروشیمی و پلیمری از این نمایشگاه بازدید کرد.
    «شیخ سلطان رحمان» عضو ارشد هیات تجاری پاکستان با بیان اینکه ایران و پاکستان از روابط سطح بالایی در حوزه تجارت و اقتصاد و به ویژه محصولات پتروشیمی، پلیمری و پلاستیک برخوردار هستند، گفت: یکی از اهداف حضور بازرگانان و تجار پاکستانی در نمایشگاه ایران پلاست یازدهم خرید و تامین مواد اولیه پلیمری به ویژه انواع گریدهای پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پروپیلن و ... است.
    وی تصریح کرد: بر این اساس تاکنون گفت وگوهایی با شرکت های پتروشیمی ایران در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران پلاست آغاز شده است.
    وی همچنین از گفت و گو با فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی ایران برای آغاز همکاری‌‌های جدید با ساخت و راه اندازی خطوط تولید جدید محصولات پلاستیک و پلیمری به عنوان یکی دیگر از اهداف برگزاری نمایشگاه یاد کرد و افزود: ایران با در اختیار داشتن ظرفیت بالای تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری و با توجه به روابط همسایگی می تواند نقش قابل توجهی در بازار صنایع پلیمر و پلاستیک پاکستان داشته باشد.

    ** تمایل شرکت های سوئیسی برای حضور در ایران
    «رینر کلس»، مدیر فروش منطقه خاورمیانه و آفریقای شرکت سوئیسی «آی ام دی ویستا» گفت: این دومین حضور ما در این نمایشگاه محسوب می شود و نخستین هدف ما از حضور دوباره در ایران، دریافت سفارش ها و یافتن مشتری های جدید است. اما هدف میان مدت ما برقراری روابط با شرکت های ایرانی و تقویت جایگاه خود در بازار پتروشیمی ایران خواهد بود.
    این شرکت سوئیسی فعال در حوزه کنترل کیفیت (quality control)، تولیدکننده سیستم های کنترل کیفیت مبتنی بر دوربین، به ویژه برای صنایع بسته بندی انواع نوشیدنی، است.
    وی افزود: ما در حال حاضر سیستم های نصب شده ای در برخی از مجتمع های تولیدکننده محصولات بسته بندی ایران داریم و آماده همکاری و تعامل با شرکت های ایرانی هستیم.
    کلس خاطرنشان کرد: اگر چه شرایط بازار ایران از لحاظ تکنیکی آماده رشد و جذب سرمایه گذاری است؛ با این حال برخی از مشکلات وجود دارد اما امید است روند همکاری های دو کشور به ویژه در صنعت پتروشیمی بزودی با حل این موارد گسترش یابد.
    یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست 2 تا 5 مهرماه 1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات در حال برگزاری است.

    برچسب ها