عصر خودرو

تسویه دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از تسویه دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی (اخزا ۱۰) در این شرکت خبر داد.

تسویه دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، محمد رضا محسنی گفت: دهمین مرحله انتشار اسناد خزانه اسلامی به میزان 15 میلیون ورقه اوراق اوایل مهرماه سال 95 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام و روز دوشنبه تمام این اوراق از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی تسویه شد.

    مدیرعامل سمات افزود: مبلغ 14 هزار و 862 میلیارد ریال بابت انتشار دهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی به حساب 1225 سرمایه گذاران واریز شد.

    وی خاطر نشان کرد: زمان سررسید سود یازدهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی نیز روز 24 مهرماه جاری است که از هم اکنون رایزنی ها برای پرداخت آن آغاز شده است تا سود این اوراق در زمان مقرر به حساب سرمایه گذاران واریز شود.

    محسنی اظهار داشت : زمان سررسید اوراق اسناد خزانه اسلامی (سخاب) از آبان ماه امسال آغاز می شود و سود 6 اوراق سخاب از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی به سرمایه گذاران پرداخت خواهد شد.

    انتشار اسناد خزانه اسلامی به عنوان یک ابزار جدید مالی از مهرماه سال 94 تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در شرکت فرابورس ایران آغاز شد.

    خاطرنشان می شود: انتشار اوراق اسناد خزانه اسلامی اواخر سال گذشته به خارج از بورس منتقل شد که این امر منجر به بروز مشکلات فراوانی مانند معاملات غیر شاف، نرخ سود بیش از 30 درصدی و ... شد.

    در همین رابطه، مسعود کرباسیان وزیر  امور اقتصادی و دارایی اوایل شهریورماه گذشته درمراسم معارفه خود از بازگشت انتشار اوراق خزانه اسلامی در بازار سرمایه خبر داد تا بار دیگر معاملات این اوراق از طریق بازار سرمایه انجام شود و  حواشی آن پایان یابد.

    اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

    این اوراق در تمام جهان معمولا از بالاترین درجه اعتباری برخوردار است، چرا که دولت پرداخت آن را ضمانت کرده و مثلا  در آمریکا درجه اعتباری آنها AAA است.

    هدف انتشار این اوراق تسویه بدهی‌های دولت به طلبکاران غیردولتی، کنترل نقدینگی بازار، اجرای سیاست‌های پولی، تأمین کسری بودجه و مدیریت بازار است. عملا اوراق خزانه اسلامی می‌تواند کمک کند تا فرآیند تسویه حساب با پیمانکاران و به تبع آن راه افتادن پروژه‌های عمرانی تسهیل شود.

    گفتنی است: نخستین اوراق اسناد خزانه اسلامی در حجم 400 هزار برگه با نماد معاملاتی " اخزا " روز هشتم مهرماه سال 94 از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه شد که شرکت سپرده گذاری مرکزی مسئولیت پرداخت سود این اوراق را برعهده دارد.

    برچسب ها