عصر خودرو

ابزارهای معاملاتی بازار هند ؛

سهامداری فقط خرید سهم نیست

عصر بازار- آیا سرمایه گذار بودن فقط خرید سهام و صندوق های سرمایه گذاری است! یا می توان با ابزارهای دیگر در بازارها هم به جرگه سهامداران پیوست؟ به نظر می رسد تعدادی زیادی از افراد جامعه تنها خرید و فروش سهام را دلیل بر سهامداران بودن و سرمایه گذاری می دانند. آشنایی با ابزارهای معاملاتی در بازارهای سهام می تواند راهگشایی برای سیاست های اقتصادی خانوارها باشد.

سهامداری فقط خرید سهم نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، به غیر از سرمایه گذاری بر سهام شرکت ها، شاخص ها و صندوق های معاملاتی، ابزارهای دیگری در بازارهای سهام وجود دارد که نسبت به آنها آگاهی وجود ندارد.

    بر اساس این گزارش، روزنامه ایندیا تایمز به بررسی ابزارهای معاملاتی بازار هند پرداخته تا سرمایه گذاران را با انواع سرمایه گذاری در بازارهای سهام آشنا کند.

    1- اوراق قرضه شرکتی(مشمول مالیات): این قبیل ابزارها، اوراق بهادار شرکتی است که قابل معامله است و مشمول مالیات نیز می شود .

    فواید: از آنجایی که تقاضا در بازارهای ثانویه کم است، سود این قبیل اوراق زیاد است.

    مضرات: نقدشوندگی این اوراق بسیار کم است به همین دلیل سرمایه گذاران باید محتاط عمل کنند.

    بر اساس نرخ های فدرال، برخی از این اوراق شرکتی با سودهای مناسبی معامله می شوند و سهامداران با خرید این اوراق به سود مناسبی دست می یابند. اما برای اینکه به سود مناسبی دست یابند باید اوراق AAA این شرکت ها را خریداری کنند تا نقدشوندگی کافی داشته باشد.

    2-اوراق شرکتی (معاف از مالیات): این اوراق توسط شرکت های PSU یا همان شرکت های دولتی منتشر می شود که عموما برای بهبود زیرساخت کشور هند استفاده می شود. اخیرا، این اوراق بدون مالیات بودند.

    فواید: هر چند که اخیرا سود این اوراق کم شده است اما تقریبا تا 6.5 درصد سود را پرداخت می کند . مهترین مزیت آن این است که بدون مالیات است.

    مضرات: این اوراق نسبت به اوراق شرکتی که مشمول مالیات می شوند، نقدشوندگی کمتری دارد .

    * این قبیل اوراق شرکتی بدون مالیات برای سرمایه گذارانی مفید است که تعرفه مالیاتی زیادی پرداخت می کنند.

    3- اوراق بهادار دولتی G-SE

    این اوراق بهادار، دولتی است و چندین سال است توسط دولت منتشر می شود. به علاوه بر خلاف اوراق قرضه معمول، سرمایه گذاران می توانند نسبت به سود آتی این اوراق اطمینان داشته باشند.

    فواید: این اوراق کاملا بدون ریسک بوده و نقدشوندگی آن کاملا زیاد است.

    مضرات: سود این اوراق مشمول مالیات می شود .اما نقدشوندگی این اوراق محدود به زمان است و به طور معمول اوراقی که سررسید 10 ساله دارند نقدشوندگی کمتری دارند و با کاهش زمان سررسید اوراق، نقدشوندگی آن نیز افزایش می یابد.

    * سرمایه گذاران می توانند میان اوراق دولتی با سررسیدهای مختلف سبدی تشکیل دهند (غالبا سررسیدهای 10 ساله و 9 ساله نسبت به مابقی طرفدار بیشتری دارد).

    4-ETF های اوراق بهادار دولتی

    دو صندوق ETF در این زمینه وجود دارند، صندوق با درآمد ثابت بلند مدت LIC MF G-SEC و SBI MF گه هر دو با سررسید 10 سال هستند . یک صندوق با درآمد ثابت با سررسید کوتاه مدت وجود دارد که صندوق BeES نام دارد .

    فواید: این اوراق اگر با سررسید بالای سه سال باشند می توانند به سرمایه بلند مدت تبدیل شود.

    مضرات: صندوق ETF  که با سررسید بلند مدت وجود دارد نقدشوندگی زیادی ندارد در حالی که صندوق کوتاه مدت بسیار نقدشوندگی بالایی دارد.

    5-  صندوق طلای ETF

    بسیاری از صندوق های ETF در بازار وجود دارد

    فواید: هیچ نگرانی از خلوص طلا یا هزینه های احتمالی آتی آن نداشته باشید.

    مضرات: کاهش نقدشوندگی این صندوق ها یکی از مضرات اصلی آن است.

    برچسب ها