عصر خودرو

مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها:

نقل و انتقال ارزی شرکت ها آسان شد

عصر بازار- بعد از برجام یکی از اصلی ترین برنامه ها برقراری ارتباط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی بود و پس از آن، صحبت بر سر همکاری فی مابین ۴ بانک اروپایی به عنوان درگاه بین سیستم بانک های ایرانی با بانک های بین المللی شد.

نقل و انتقال ارزی شرکت ها آسان شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بهزاد گلکار، مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها با بیان مطلب فوق در خصوص اهمیت قرارداد 14 بانک ایرانی با "اوبر بانک" اتریش گفت: در هفته گذشته بالاخره پس از گذشت یک سال و نیم از توافق برجام یکی از درگاه ها در قالب این قرارداد باز شد.

    وی در ادامه افزود: بر اساس سیستم شکل گرفته بین 14 بانک ایرانی طرف قرار داد با بانک اوبر اتریش، امکان نقل و انتقال تمام عملیات بانکی فراهم می شود و این بانک اتریشی تسویه کننده تمامی عملیات در سطح بین المللی بر اساس یورو خواهد بود.

    این فعال بازار سرمایه با تأکید بر این نکته که این اقدام حرکت بسیار مثبت و اثرگذاری در اقتصاد کشور است، گفت: به کمک این قرارداد نقل و انتقال عملیات بانکی در ایران سرعت می گیرد به خصوص برای این 14 بانک که از قبل از تحریم ها ارتباطات بین المللی خوبی در سطح جهان داشتند.

    وی تصریح کرد: نکته دوم و مهم این قرارداد، مختص پروژه هایی است که نیاز به تأمین مالی و نقدینگی دارند. به عبارتی تجهیزات و نقدینگی برای پروژه ها در قالب تأمین منابع مالی از این طریق سامان می یابد.

    گلکار درباره اثر این قرارداد در بازار سرمایه اظهار داشت: شرکت های صادرات محور از طریق این سیستم بانکی به راحتی و بدون دردسر می توانند عملیات ارزی خود را انجام بدهند چون حتی در دوران پسابرجام نیز نقل و انتقالات از طریق سیستم صرافی ها یا از طریق معدود بانک هایی مثل بانک ملی که در خارج از ایران شعب داشتند انجام می گرفت.

    وی با اشاره به اینکه با این اتفاق سرعت در نقل و انتقال پول و شفافیت در سیستم بانکداری بین المللی به خوبی انجام می گیرد، خاطر نشان کرد: نکته قابل اهمیت دیگر این قرارداد به شرکت های بورسی اختصاص دارد. شرکت ها برای جذب سرمایه گذار خارجی، سرمایه گذاری روی پروژه های توسعه ای و یا برای خرید های جاری مثل ماشین آلات، قطعات تجهیزات، کالاهای واسطه ای و مصرفی علاوه بر سختی در نقل و انتقال با افزایش هزینه ها رو به رو بودند که هم اکنون با فراهم شدن کانال بانکی و درگاهی در اروپا هم برای خرید کالا و هم نقل و انتقال منابع مالی تا حد قابل توجهی این مشکلات را پشت سر می گذارند.

    گلکار ضمن تأکید بر اهمیت این قرارداد توصیه کرد: طرف ایرانی باید دقت لازم و کافی را در خصوص انجام قرارداد با بانک های بین المللی داشته باشد.  این بانکها با استانداردهای بین المللی کار می کنند و باید نسبت به آنها توجه ویژه ای داشت تا نقل و انتقالات شفاف صورت بگیرد تا در آینده ما را دچار دردسر نکند.

    وی در بخش پایانی گفتگو با "سنا" گفت: این قرارداد به این معناست که بانک اتریشی نقش کاستودین را برای بانک های ایرانی بازی می کند.

    مدیر عامل گروه مالی بین المللی رها با بیان اینکه این روند برای گذر از شرایط فعلی است نه برای تسویه طبق استانداردهای بین المللی، توضیح داد: بر اساس این قرارداد اوبر اتریش، ریسک طرف ایرانی از جمله بحث KYC و AML را پذیرش کرده است.

    برچسب ها