عصر خودرو

در میان کشورهای عضو بریکس؛

بازگشت رتبه اعتباری ایران به دوره پیش از تحریم‌ها

عصر بازار- معاون فنی و عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد: رتبه اعتباری ایران نزد گروه بریکس متشکل از قدرت های نوظهور در اقتصاد جهانی، به زمان پیش از تحریم ها بازگشته است.

بازگشت رتبه اعتباری ایران به دوره پیش از تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایرنا، «سیدآرش شهرآئینی» ،اظهار داشت: در حالی که اکنون رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گروه 6 قرار دارد، این رتبه نزد کشورهایی چون برزیل، روسیه، هند و چین به شرایط پیش از تحریم‌ها بازگشته و بین «سه تا پنج» است.
    وی یادآورشد: کشورهای که در سازمان «او.ایی.سی.دی» عضویت دارند، کشورهای پیشرفته اقتصادی هستند که برای هماهنگ سازی سیاست های تجاری خود در زمینه اعتبار صادراتی و نرخ ها، کشورها را از نظر اعتباری، رتبه بندی می کنند تا یک رقابت عادلانه بین این کشورها شکل گیرد.
    عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: کشورهای عضو بریکس همچون هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی با برخورداری از 44 درصد جمعیت جهان و در اختیار داشتن حدود 25 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا، وزنه قابل توجهی در اقتصاد جهانی به شمار می روند.
    شهرآئینی تاکید کرد: رتبه اعتباری ایران نزد کشورهای عضو بریکس نه تنها پس از برجام بهبود یافته بلکه در مواردی حتی بهتر از آن شده، برای نمونه صندوق ضمانت صادرات هند در رتبه بندی هفت گروهی خود، رتبه سه را به ایران اختصاص داده است.
    وی ادامه داد: سایناشور چین نیز از 9 گروهی که برای رتبه بندی کشورها تعیین کرده، رتبه پنج را به ایران اختصاص داده که معادل رتبه چهار از هفت گروه است؛ ضمن اینکه روسیه نیز ایران را در گروه چهار اعتباری خود قرار داده و رتبه ایران نزد آفریقای جنوبی نیز پنج از هفت است.
    معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: مسئولان بدانند اگرچه رتبه اعتباری ایران در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( او.ایی.سی.دی - OECD) از هفت به 6 بهبود یافته اما در مورد سایرکشورها که سهم اثرگذاری در اقتصاد جهانی دارند نیز بهتر از این رتبه است که می تواند آنها را در رایزنی برای جذب سرمایه با شرایط بهتر راهنمایی کند.
    شهرآئینی درباره اهمیت این رتبه بندی ها توضیح داد: اثر اولیه این رتبه بندی در زمینه ریسک پذیری کشورها، در کاهش یا افزایش هزینه های جذب سرمایه دیده می شود و کشورهای بر مبنای آن بسته های تامین مالی مختلفی را به کشورهای فاینانس گیرنده ارایه می کنند.
    عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرت ایران افزود: با توجه به بهبود رتبه اعتباری ایران نزد کشورهایی چون هند، روسیه، چین و حتی آفریقای جنوبی، ایران می تواند بسته های مالی جذاب تری را نسبت به اروپا از این کشورها دریافت کند.
    وی افزود: هزینه تامین مالی خارجی (فاینانس) شامل بهره وام و بیمه (پوشش ریسک) است که این هزینه ها با توجه به نرخ ریسک کشورها متغییر است؛ هرچه ریسک کشوری پایین تر باشد، این هزینه ها نیز با نرخ کمتری برای آن محاسبه می شود.
    شهرآئینی اظهار داشت: برای نمونه کشوری که در «او.ایی.سی.دی» در رتبه کم ریسک ترین کشور قرار دارد، می تواند این فاینانس را با پرداخت یک درصد حق بیمه دریافت کند اما اگر در رتبه هفت یعنی پر ریسک ترین کشور قرار گیرد، این نرخ به بالای 10 درصد می رسد یعنی اینکه این رتبه بندی در هزینه ناشی از جذب سرمایه گذاری خارجی نیز موثر است.
    این کارشناس حوزه تامین مالی بین المللی اظهار داشت: با توجه به بهبود رتبه ایران نزد کشورهایی که در «او.ایی.سی.دی» عضویت ندارند و نیز یارانه ای که این کشورها برای پرداخت فاینانس به کشورهای مختلف در نظر می گیرند، می توان گفت تامین مالی از کشورهای بریکس برای ایران کم هزینه تر است.
    وی توضیح داد: برای نمونه روسیه برای پرداخت فاینانس تا 3.5 درصد یارانه صادراتی می دهد که سبب می شوند مجموع نرخ هزینه بیمه و بهره وام فاینانس به کمتر از سه درصد برسد.
    شهرآئینی تاکید کرد: این در حالیست که با توجه به رتبه 6 ایران نزد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، هزینه جذب فاینانس از کشورهای عضو این گروه به مراتب برای ایران بالاتر است.
    عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران در عین حال گفت: البته در فرآیند جذب فاینانس باید به این نکته توجه کرد که از کشورهایی این تامین مالی انجام شود که از فناوری های جدیدتر برخوردارند تا بتوان در کنار جذب فاینانس، صنعت کشور را نیز روزآمد کرد.
    با آغاز اجرای برجام در دی ماه 1394، موضوع تامین مالی خارجی (فاینانس) و جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت که تاکنون توانسته است بیش از 46 میلیارد دلار از کشورهای چین، روسیه، هند، کره جنوبی، اتریش و دانمارک فاینانس جذب کند و رایزنی برای جذب منابع بیشتر در دستور کار است.
    یکی از عوامل اثرگذار در موفقیت کشور برای جذب منابع خارجی، رتبه اعتباری کشور در مراودات بین المللی است؛ به گفته محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد، این رتبه در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در دولت اصلاحات به رتبه چهار از هفت رسیده بود اما در زمان تحریم ها به عدد هفت رسید و ایران در زمره پرریسک ترین کشورها قرار گرفت.
    با اجرای برجام، اکنون رتبه ایران به 6 بهبود یافته و مسئولان ایرانی در تلاشند در سال جاری میلادی این رتبه را به پنج بهبود دهند.
    سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) سازمانی بین المللی و از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی که که مقر اصلی آن در پاریس است؛ این سازمان در سال 1948 میلادی با هدف بازسازی اقتصاد کشورهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد و به تدریج کشورهای غیراروپایی نیز به آن پیوستند؛ رتبه بندی کشورها از نظر ریسک سرمایه گذاری یکی از اقدام های مهم این سازمان به شمار می رود.
    بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.؛ اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه همگی در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند.

    برچسب ها