عصر خودرو

کاهش تولید اوپک، نفت سنگین را گران کرد

عصر بازار- پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا اعلام کرد، کاهش تولید اوپک موجب افت چشمگیر تولید نفت سنگین و گرانی آن شده است.

کاهش تولید اوپک، نفت سنگین را گران کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، اگر چه تبعیت کشورها از توافق کاهش تولید 100 درصد نبوده اما کاهش تولید برخی از انواع نفت در بازارهای جهانی را به همراه داشته است.
    بیشترین افت تولید را نفت های سنگین و نیمه سنگین تجربه کرده اند، زیرا عربستان سعودی و عراق از جمله تولیدکنندگانی هستند که بخش عمده تولید آنها نفت نیمه سنگین است و ونزوئلا نیز یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده نفت سنگین در جهان است.
    نفت ماسه ای کانادا نیز که یکی از بزرگترین منابع تولید نفت سنگین در جهان است و روزانه 2 میلیون بشکه نفت تولید می کند، نیز به دلیل قطع برق، تولیدش به طور موقت کاهش یافته است.
    آتش سوزی بزرگ سال 2016 «فوت مک موری» که در اوت 2017 (مرداد - شهریور 1396) به طور کامل خاموش شد، بسیاری از شرکت ها را مجبور کرد تا به طور موقت کار خود را تعطیل کنند.
    به تازگی نیز آتش سوزی دیگری در شرکت توسعه و استخراج «سینکرود» آتاباسکای کانادا تعدادی از شرکت ها را ناچار به محدود کردن فعالیت های خود کرد.
    کاهش ادامه دار تولید مکزیک که به طور معمول نفت سنگین ترش تولید می کند نیز موجب کاهش عرضه نفت سنگین در بازارها شده است.
    این امر موجب کاهش اختلاف قیمت نفت سبک و سنگین در ماه های اخیر شده است.
    در آمریکا در ماه اوت، اختلاف قیمت نفت شیرین سبک لویزیانا و نفت سنگین مایای مکزیک از 9 دلار در ماه مارس (اسفند-فروردین) گذشته به پنج دلار در هر بشکه در ماه اوت کاهش یافت.
    همچنین اختلاف قیمت نفت خام وست تگزاس ایترمدیت آمریکا و نفت غرب کانادا نیز از 13 دلار در هر بشکه در ماه مارس به 10 دلار در هر بشکه در ماه اوت کاهش یافت.
     قیمت آتی نفت خام غرب تگزاس در پایان معاملات جمعه گذشته بازار نایمکس آمریکا 11 سنت نسبت به روز پیش از آن بالا رفت و به 50 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید.
    قیمت نفت سنگین ایران نیز از 46 دلار و یک سنت در ماه ژوییه به 48 دلار و 70 سنت در ماه اوت افزایش یافته است.

    برچسب ها