عصر خودرو

جهت‌یابی پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۹/ ۵ واحد کاهش یافت تا به رقم ۶۲ هزار و ۹۴۳ واحد برسد. به این ترتیب شاخص برای ششمین روز کاری متوالی در کانال ۶۲ هزار واحدی نوسان داشت.

جهت‌یابی پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صنایع بورسی نیز در روز گذشته وضعیتی نسبتا خنثی داشتند. در میان صنایع بورسی سرمایه‌گذاری‌ها از گروه‌هایی هستند که عموما وضعیت کلی بازار را نمایان می‌کنند. کارشناسان معتقدند در دوران رکود بازار این شرکت‌ها تغییر پرتفوی چندان قابل توجهی نداشته‌اند. همچنین آینده این شرکت‌ها با توجه به صنایعی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند قابل تحلیل خواهد بود به شکلی که سرمایه‌گذاران در صنایع پیشرو پساتحریم همچون گروه‌های بانکی و حمل و نقل می‌توانند در آینده وضعیت مناسبی را تجربه کنند.


    در معاملات روز گذشته از 37 صنعت بورسی، 17 صنعت افزایش و 15 صنعت کاهش شاخص را تجربه کردند در حالی که 5 صنعت بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند.
    گروه‌های خودرو، انبوه‌سازی و کانی غیر‌فلزی بیشترین میزان رشد شاخص و استخراج کانه‌های فلزی، محصولات کاغذی و معادن بیشترین کاهش شاخص را تجربه کردند. صنعت خودرو که صدر‌نشین صنایع در روز گذشته بود، بیشترین حجم و ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص داد.

    سبدگردانی سرمایه‌گذاری از کدام مسیر؟
    شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها در پایان معاملات دیروز 1/ 0 درصد کاهش را تجربه کرد.
    پیمان حدادی درباره شرایط فعلی این گروه گفت: درتعیین NAV و ارزیابی وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری دو نکته حائز اهمیت است. نکته پراهمیت اول بررسی این موضوع است که چند درصد از پرتفوی این شرکت‌ها از سهام بورسی و چند درصد از سهام غیر بورسی تشکیل شده است. عموما در شرایطی که شرکت سرمایه‌گذاری حجم عمده پرتفوی خود را از سهام غیر بورسی تشکیل داده باشد، تحلیل وضعیت شرکت با ابهام‌های بیشتری همراه خواهد بود. نکته حائز اهمیت دیگر نیز صنایعی هستند که این شرکت‌ها در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به این ترتیب صنایعی مانند صنعت بانکداری یا حمل و نقل که از صنایع پیشرو پس از رفع تحریم‌ها خواهند بود بر وضعیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند تاثیر قابل توجهی خواهند داشت و باعث رشد این شرکت‌ها خواهند شد. وی درباره تغییر پرتفوی احتمالی این گروه در دوران رکود و برنامه آینده این شرکت‌ها در ماه‌های آینده افزود: به نظر می‌رسد غالب این شرکت‌ها در دوران رکود چندان تغییرات عمده‌ای در پرتفوی خود تجربه نکردند. دلیل این امر را می‌توان در ریسک ناشی از این تغییرات و زیان احتمالی ناشی از آن تحلیل کرد. از سوی دیگر بررسی حجم معاملات بازار در ماه‌های گذشته نیز نشان دهنده چنین تغییرات گسترده‌ای در پرتفوی شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نیست. در آینده نیز حرکت به سوی صنایعی که بیشترین نفع را از رفع تحریم‌ها می‌برند می‌تواند یکی از استراتژی‌های احتمالا ثمربخش برای این شرکت‌ها باشد.

    در این گروه سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با رشد 83/ 1 درصدی، بیشترین افزایش قیمت در میان نمادهای این گروه را نشان داد. همچنین سرمایه‌گذاری سپه با کاهش قیمت 47/ 2 درصدی بیشترین افت قیمتی گروه سرمایه‌گذاری‌ها را تجربه کرد. معامله‌گران حقوقی در خرید سهام «وصنعت»، نماد صدرنشین این گروه، فعال تر عمل کردند به‌طوری که 2/ 88 درصد از حجم خرید این نماد به این معامله‌گران اختصاص یافت. حقیقی‌ها اما در سمت فروش حضور بسیار پررنگی داشتند و تمام حجم فروش این نماد را در اختیار گرفتند.
    معامله‌گران حقیقی در خرید نماد «وسپه» نیز قدرتمندتر ظاهر شدند. سهم حقوقی‌ها اما از حجم فروش سرمایه‌گذاری سپه بیشتر بود.

    «وخاور» در صدر گروه بانک‌ها
    شاخص این گروه بورسی روز گذشته 17/ 0 درصد کاهش یافت. در میان نمادهای این گروه تنها دونماد «وخاور» و «وسینا» رشد قیمتی را تجربه کردند. وخاور با رشد قیمتی 25/ 1 درصدی در صدر نمادهای فعال این گروه ایستاد در حالی که «وپست» با یک درصد کاهش قیمت در قعر جدول گروه بانکی قرار گرفت. وبصادر نمادی که بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت نیز پس از نماد پست بانک ایران بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد.
    بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات نماد بانک خاورمیانه نشان‌دهنده نقش پررنگ حقوقی‌ها در خرید و حقیقی‌ها در فروش این نماد است. همچنین معامله‌گران حقیقی در هر دوسوی خرید و فروش پست بانک ایران فعال تر از حقوقی‌ها عمل کردند به شکلی که 97 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند.

    «وامید» چندرشته‌ای‌ها را سبز کرد
    روز یکشنبه شاخص گروه چند‌رشته‌ای‌های صنعتی 02/ 0‌درصد افزایش یافت. رشد شاخصی که بر اثر افزایش قیمت گروه سرمایه‌گذاری امید اتفاق افتاد.
    در میان سه نماد فعال این گروه و در غیاب نماد وغدیر، تنها نماد سبز پوش این صنعت بورسی سرمایه‌گذاری امید بود که رشد قیمت 11/ 0 درصدی را تجربه کرد. «وصندوق» بدون تغییر قیمت باقی ماند و نماد «وبانک» 03/ 0 درصد کاهش قیمت نشان داد.
    معامله‌گران حقیقی در خرید هر سه نماد این گروه فعال‌تر عمل کردند. این معامله‌گران همچنین تمام حجم فروش «وامید» و «وصندوق» را به خود اختصاص دادند. حقوقی‌ها اما در فروش نماد وبانک حضور پررنگ‌تری داشتند به شکلی که 83 درصد حجم فروش این نماد در اختیار معامله‌گران حقوقی قرار گرفت.

    حقوقی‌ها خریداران گروه مخابرات
    شاخص گروه مخابرات در پایان معاملات دیروز 23/ 0 درصد کاهش یافت. هر دو نماد این گروه کاهش قیمت را تجربه کردند. مخابرات ایران کاهش 18/ 0 درصدی و نماد همراه کاهش قیمت 27/ 0 درصدی را از خود نشان دادند. معامله‌گران حقوقی در خرید هر دونماد این گروه حضور پررنگ‌تری داشتند. 4/ 96‌درصد از حجم خرید «همراه» و 1/ 94 درصد از حجم خرید «اخابر» در اختیار آنها بود.
    معامله‌گران حقیقی در فروش اخابر فعال‌تر ظاهر شدند و 6/ 54 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. 8/ 93 درصد حجم فروش نماد همراه نیز به حقوقی‌ها اختصاص یافت.

    حرکت لاستیک در محدوده قرمز
    شاخص گروه لاستیک و پلاستیک دیروز 46/ 0 درصد کاهش یافت تا کاهش شاخص این گروه از ابتدای سال به 2/ 22 درصد برسد. تنها نماد سبز‌پوش این گروه در پایان معاملات روز یکشنبه پلاسکوکار بود، نمادی که 88/ 0 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. در میان 5 نماد دیگر این گروه که همگی قرمز‌پوش بودند «پاسا»‌ با کاهش 79/ 2 درصدی قیمت بیشترین افت را در این گروه به نام خود ثبت کرد.
    حقیقی‌ها 100 درصد از حجم خرید «پلاسک» و 5/ 90 درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار داشتند. 1/ 88 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش «پاسا» نیز در اختیار این معامله‌گران بود.
    بررسی نقش حقیقی‌ها در سایر نمادهای این گروه نیز نشان‌‌دهنده حضور فعال‌تر این دسته از سهامداران در خرید و فروش نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها