عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه گذاری

بازار مسکن یکی از محرک های بازار سرمایه

عصر بازار- بازار سرمایه همیشه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است؛ چراکه همه صنایع در این بازار حضور دارند.

بازار سرمایه بهترین گزینه سرمایه گذاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، احمد سلطانی، چهارمین کارگزار خصوصی کشور ضمن بیان مطلب فوق تاثیر ارز تک نرخی و کاهش بهره بانکی بر بازار سرمایه را تشریح کرد و گفت: ارز تک نرخی کاملا محصول ابعاد کلان اقتصادی است.

    وی ادامه داد: تکانه های اقتصادی، تنش های بین المللی، ساختار بانکی ناکارآمد، اقتصاد غیر مولد و مسائلی از این دست همگی موانع اصلی تک نرخی شدن ارز است. آنچه اقتصاد امروز ایران برای عملیاتی شدن ارز تک نرخی نیاز دارد ثبات اقتصادی است که البته طی 4 سال اخیر به آن سمت حرکت کرده ایم.

    سلطانی با بیان اینکه بدون افزایش ثبات اقتصادی اثرات دوگانه نرخ، مجددا ظاهر خواهد شد گفت: زمانی که اقتصاد در کشورها از ثبات نسبی برخوردار نباشند نقطه تعادل برهم خواهد خورد و این عدم تعادل می تواند مجددا بازار ارز مبتنی بر دلالی را فعال کند.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که شرایط اقتصادی کشور مهیا باشد و ارز به صورت تک نرخی عرضه شود منافع آن مستقیما به شرکت های تولیدی باز می گردد و بنگاه های تولیدی و اقتصادی، توانایی برنامه ریزی بلند مدت را خواهند داشت و در نتیجه بازدهی آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

    وی در خصوص نرخ بهره بانکی نیز عنوان کرد: هرچند کاهش نرخ بهره بانکی یکی از اقدامات بسیار مهم دولت در مدت اخیر است و قطعا تاثیرات بسیار مثبتی بر پیکره اقتصاد از جمله بازار سرمایه خواهد داشت اما کافی نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه راه حل توسعه اقتصادی را، هدفمند سازی واقعی یارانه ها دانست و عنوان کرد: برای رونق بازار سرمایه باید صنعت را رونق داد.

    وی افزود: اگر یارانه شهری حذف شود و این یارانه با سود 4 درصدی به عنوان تسهیلات در اختیار واحد های تولیدی قرار بگیرد، ضمن آنکه این تسهیلات به خزانه باز می گردد و تورم زا نیست، هزینه مالی تولید بنگاه های اقتصادی را کاهش داده و در نتیجه قیمت تمام شده کالا ها کاهش می یابد. با این رویکرد، مصرف کننده می تواند با قیمت کمتری کالا و خدمات را خریداری کند و در نتیجه افزایش مصرف عامل رشد تولید و اشتعال می شود و به تبع آن بازار سرمایه رونق بیشتری خواهد گرفت.

    وی با تاکید بر اینکه این روند یک زنجیره به هم متصل است، افزود: باید یارانه های شهری حذف شود و تنها به روستاها یارانه پرداخت شود.

    به گفته سلطانی با حذف یارانه شهری و پرداخت آن به صنعت با سود حداقل 4 درصد، هزینه ملی تولید کاهش می یابد و سودآوری بالا می رود، که این امر باعث افزایش بهره وری بنگاه های تولیدی خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه با افزایش بهره وری بنگاه های اقتصادی، بازار سرمایه رونق خواهد گرفت، افزود: ممکن است با کاهش نرخ بهره بانکی، پس اندازها به سمت سفته بازی و سوداگری حرکت کند اما با رونق بازار سرمایه، می توان مانع آن شد.

    سلطانی، بورس را بهترین گزینه سرمایه گذاری دانست و گفت: به نظر من هیچ وقت نمی توان هیچ بازاری از جمله مسکن را رقیب بازار سرمایه دانست چراکه وقتی سایر بازارها و همچنین بازار مسکن رونق می گیرد به تبعیت از آن تولید نیز رونق می گیرد و بازار سرمایه نیز فعال تر می شود.

    وی ادامه داد: با رونق بازار مسکن تولیداتی که وابسته به آن هستند بر بازار سرمایه اثر می گذارد و صنایع تولیدی وابسته به مسکن که در بورس حاضر هستند رونق بیشتری خواهند گرفت.

    برچسب ها