عصر خودرو

وزیر نفت:

سه مجتمع پتروشیمی امسال به بهره‌برداری می‌رسد

عصر بازار- وزیر نفت از افتتاح سه مجتمع پتروشیمی کاوه، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی بوشهر در سال جاری خبر داد.

سه مجتمع پتروشیمی امسال به بهره‌برداری می‌رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، بیژن زنگنه در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست که امروز با حضور معاون اول ریاست جمهور برگزار شد، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سال گذشته گفت: در سخنانی که سال گذشته در نمایشگاه ایران پلاست داشتم به طرح‌هایی اشاره کردم که قرار بود در سال 1395 به بهره برداری برسد.

    وی با تاکید بر این که اکثر طرح‌هایی که سال گذشته صحبت از آنان شد به بهره‌برداری رسید، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون پتروشیمی لرستان، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی کارون، پتروشیمی کردستان به بهره برداری رسید.

    وزیر نفت با بیان این که در سال جاری نیز واحدهای جدیدی در صنعت پتروشیمی افتتاح خواهد شد، ادامه داد: پتروشیمی کاوه، پتروشیمی پردیس و پتروشیمی بوشهر از جمله این طرح‌ها هستند که ادامه حرکت برای توسعه بالادستی پتروشیمی محسوب می‌شود.

    زنگنه با تاکید بر این که رغبت به سرمایه‌ گذاری در صنعت پتروشیمی مطلوب است و طرح‌ها به خوبی پیش می‌رود، اظهار کرد: البته اکثر سرمایه‌ گذاری‌ها در بخش بالادستی نیمه‌دولتی بوده‌اند و شرکت‌های خصوصی تمایل کمتری برای سرمایه‌ گذاری در این بخش دارند.

    وی در ادامه با اشاره به صنایع میان دستی و پایین دستی پتروشیمی، بیان کرد: در کشور موضوع اشتغال یک امر حیاتی است و ظرفیت‌های پایین دستی در بخش‌هایی بسیار خوب و حتی خالی است که باید وزارت نفت و وزارت صنعت به بهبود این ظرفیت‌ها کمک کنند.

    وزیر نفت با بیان این که نوسانات پیش بینی نشده قیمت خوراک یکی از مشکلات صنایع پایین دست و میان دست پتروشیمی است، تصریح کرد: این مشکل باید از طریق تشکیل اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های بازرگانی رفع شود.

    وی ادامه داد: همچنین ضرورت مراجعه به بورس، برخی تولید کنندگان کوچک را نگران می‌کند؛ اصل بورس درست است اما باید راهی برای آن پیدا شود که در این راستا با سازمان بورس صحبت کردم.

    زنگنه ادامه داد: صادرات و عرضه به داخل یکی دیگر از مشکلات این بخش از پتروشیمی است؛ تولید کنندگان بزرگ بالادستی به دلیل مالیات تمایل بیشتری به صادرات نسبت به عرضه داخل دارند.

    وی با تاکید بر این که هرچه اقتصاد کشور فعال‌تر باشد فعالیت واحدهای پتروشیمی نیز بیشتر می‌شود، تصریح کرد: بعد از برجام اوضاع صنعت پتروشیمی متحول شد؛ امروز با 50 مدیر صحبت کردم که برخی از آنها مشکل نقدینگی دارند.

    وزیر نفت با بیان این که سال گذشته عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی داخل یک میلیون تن افزایش یافت، افزود: طبق قولی که داده شده امسال نیز یک میلیون تن دیگر خوراک به داخل عرضه خواهد شد. ارزش تولیدات صنایع پتروشیمی در بالادستی باید به 40 میلیارد دلار برسد.

    زنگنه با اشاره به توسعه بخش پایین دستی در شرق عسلویه، اظهار کرد: باید سرمایه‌ گذاری و کمک کنیم که بخش میان دستی در شرق عسلویه ایجاد شود. زمین در آنجا وجود دارد و مشاوری هم انتخاب شده است. به عبارتی دیگر زیربنای لازم برای صادرات و عرضه به داخل ایجاد شده است.

    برچسب ها