عصر خودرو

"صادرات" متوقف، سهامداران "منتظر"

عصر بازار- بررسی ارزش روز سهام ۱۱ بانک حاضر در فهرست بورس تهران نشان می‌دهد ارزش این ۱۱ بانک بورسی بیش از ۳۰۲ هزار میلیارد ریال است که ۵۸ هزار میلیارد ریال آن به بانک صادرات اختصاص دارد.

"صادرات" متوقف، سهامداران "منتظر"
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بررسی ارزش روز سهام 11 بانک حاضر در فهرست بورس تهران نشان می‌دهد ارش این 11 بانک بورسی بیش از 302 هزار میلیارد ریال است که 58 هزار میلیارد ریال آن به بانک صادرات اختصاص دارد و در حالی "صادرات" با در اختیار داشتن 20 درصد از ارزش روز بازار گروه بانکداری صدرنشین این صنعت در بازار سهام است که حالا یک سال و دو ماه و دو روز است که نماد معاملاتی بانک صادرات در بورس متوقف است.

    نماد معاملاتی‌ای که همزمان با سایر بانک‌های بزرگ از جمله ملت و تجارت در 29 تیرماه پارسال با قیمت پایانی 1005 ریال برای هر سهم وبصادر بسته شده است و  دیگر خبری از بازگشت آن به تالار شیشه‌ای شنیده نشد.

    این درحالی است که توقف طولانی مدت نماد یکی از بدترین اتفاقات بورس برای معامله‌گران است که کوتاهی دست‌شان از سرمایه را به همراه دارد و توقف نماد این بانک بزرگ بورسی با سرمایه 57.8 میلیارد تومانی از تیرماه پارسال تا به امروز کماکان حبس نقدینگی را برای سهامداران صنعت بانکی به همراه داشته است.

    از این رو باید گفت طی سال‌های گذشته موضوع توقف‌ها در فصل مجامع شرکت‌ها بیش از پیش نمود داشته و خبرساز شده است و نمونه بازار آن را می‌توان در توقف نماد معاملاتی گروه بانکی در سال گذشته دید. گروهی که در زمستان سال 94 و پس از مطرح شدن موضوع اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورسی چشم امید به رشد و صعود قیمت نمادهای معاملاتی آنها بستند و از قضا آن قدر هم که انتظار می‌رفت نسبت به برخی گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها، از انتشار خبر به سرانجام رسیدن و اجرایی شدن برجام تاثیر نپذیرفتند و رشد نکردند؛ تا جایی که برخی گروه بانکی را "جامانده بزرگ از قافله صعودی بازار سهام در دوران پساتحریم" لقب دادند.

    با وجود این، بنا بر سنت هر ساله که به طور معمول بانک‌ها در مجامع سالیانه خود سود تقسیم می‌کردند، بانکی‌ها و سهامدارانشان در تیرماه سال گذشته نیز با همین باور به مجمع رفتند که البته این بار با توقف طولانی مدت مواجه شدند و بازگشت آنها به تالار شیشه‌ای منوط به استانداردسازی گزارشات و صورتهای مالی‌شان مطابق استانداردهای بین‌المللی شد.

    با این حال طلسم بازگشت بانکی‌ها در بورس در حالی در هفته‌های پایانی سال گذشته پس از کش و قوس‌های طولانی و پرابهام شکسته شد که بانک ملت با افت ارزش بیش از 37 درصدی سهام و از بین رفتن حدود 3600 میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته اول بهمن و بانک تجارت با افت 33.27 واحدی ارزش سهام و از بین رفتن حدود 1.5 هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های خود در هفته دوم بهمن ماه به بورس بازگشتند.

    از این رو امروز که بگذرد، سهامداران بانک صادرات یک سال و دو ماه و دو روز است که منتظرند تا با بازگشت نماد معاملاتی‌شان دستکم حبس طولانی مدت نقدینگی خود را پایان یافته ببینند.

    البته قرار بود با ارائه گزاراشات و برگزاری مجمع در تیر امسال نماد معاملاتی این بانک در بورس بازگشایی شد که در اواخر نخستین ماه تابستان امسال در پی انتشار نامه بانک مرکزی و پیش کشیدن شروطی برای برگزاری مجامع بانکها، شرکت‌های این صنعت بزرگ بورسی یکی پس از دیگری لغو مجمع کردند که مجمع سالانه بانک صادرات از جمله آنها است.

    بر این اساس باید گفت هر چند حساسیت بانک مرکزی نسبت به نحوه تهیه و تصویب صورت‌های مالی و مواردی چون نحوه محاسبه ذخایر و افزایش سرمایه در بلندمدت منافع بسیار مهمی برای شبکه بانکی به همراه خواهد داشت اما با انتشار بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری در تیرماه امسال در حالی بار دیگر بر لزوم رعایت استانداردهای مورد نظر این بانک در تدوین صورت‌های مالی بانک ها تاکید شده است که برخی معتقدند اصلاح یک شبه نظام بانکی مسیر نیست و همانگونه که مشکلات کنونی به مرور و طی سالیان متمادی بوجود آمده، رفع آنها نیز به گذر زمان و به تدریج امکان‌پذیر است.

    البته تازگی‌ها شنیده می‌شود وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مصوبه‌ای را امضا کرده‌اند تا شاید به ختم غائله دو ساله توقف بانک‌ها در تالار شیشه‌ای و مشکلات آنها در ارایه گزارش حسابرسی و برگزاری مجامع و بازگشایی نماد منجر شود.

    با این حال باید گفت در حالی این روزها بجز توقف طولانی مدت نماد و مشکلات ساختاری گزارشات مالی، موانعی همچون انجماد نقدینگی و بدهی دولت در بانکها ادامه دارد و از سوی دیگر چندی پیش رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز وعده داده که تا چند وقت دیگر توقف نمادهای معاملاتی در بورس به 90 دقیقه می‌رسد که، فعلا "صادرات" در بورس کماکان متوقف است و سهامداران "منتظر"!

    *مهدی حاجی‌وند

    برچسب ها