عصر خودرو

باوجود افزایش عرضه در بورس کالا تغییر قابل توجهی در قیمت مس حاصل نشد

فلز سرخ روی خط ثبات

عصر بازار: قیمت مس در عرضه‌های روز یکشنبه بورس کالای ایران نسبت به معاملات هفته اخیر با کاهش نرخ ۲۴/ ۰درصد مواجه شد. این در حالی است که با وجود افزایش عرضه نسبت به هفته گذشته تقاضا به شدت کاهش یافت که این امر به معنای رکود بیشتر مبادلات در بازار و بورس کالا است.

فلز سرخ روی خط ثبات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان بازار، عامل اصلی این روند نزولی در بازارهای داخلی و بورس، کاهش میانگین نرخ مس طی هفته گذشته در بورس فلزات لندن و افت میانگین نرخ ارز بوده است؛ به‌طوری‌که این فلز سرخ در اواخر هفته جاری مجددا به زیر 7هزار دلار در هر تن رسید. براین اساس به عقیده فعالان آگاه، کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت؛ ولی پتانسیل‌های بازگشت به ثبات نیز فراوان است. البته با توجه به کاهش نرخ ارز که به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد، می‌توان به ریزش قیمت‌ها در رکود فعلی تقاضا امیدوار بود. به این ترتیب روز یکشنبه 10 آبان ماه، در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، 2500 تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین 2 هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز روی تابلوی معاملاتی رفت.


    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 17 هزار و 539 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 49 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول 2500 تن بوده؛ در حالی که میزان تقاضا 120 تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 18 هزار و 338 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت 44 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2 هزار تن بوده است؛ در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 240 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 18 هزار و 338 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته با کاهش 44 تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود، اما معامله‌گران خواستار 185 تن از این محصول شدند. به این ترتیب ریزش محدود قیمت مس روز گذشته در بورس کالای ایران، بازار آزاد این محصول را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ به‌طوری که این فلز در بازار آزاد هم‌اکنون با قیمت 18 هزار و 200 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش 50 تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی فعالان بازار معتقدند این ریزش قیمت به دلیل روند کاهشی بازارهای جهانی و ثبات ادامه‌دار نرخ ارز بوده است، البته اگر مولفه تاثیر‌گذاری مانند نفت با نوسان‌های زیاد، اجازه ثبات را به قیمت‌های جهانی مس در هفته جاری بدهد باز هم قیمت این فلز سرخ در بازار داخلی ریزشی خواهد بود؛ چرا که تقاضا در بازار آزاد به شدت ریزشی است. به این ترتیب به عقیده کارشناسان با توجه به افت و خیز نرخ این محصول در بازارهای جهانی نمی‌توان پیش‌بینی درستی از قیمت مس در هفته آینده داشت.


    در بازار فلزات داخلی چه گذشت؟

    به دنبال افت نرخ فلزات جهانی در بورس لندن طی روز جمعه قیمت برخی محصولات همچون مس، روی و نیکل در بازار داخلی نیز اندکی کاهش یافت، این در حالی است که با توجه به کاهش تقاضا در بازار داخلی فلزات پایه از ابتدای معاملات سال جاری تاکنون، بازار در رکود عمیقی فرو رفته است و نرخ این محصولات نسبت به بازارهای جهانی جای ریزش بیشتری دارد. به گفته یکی از فعالان بازار، کاهش قیمت‌ها در این روز تنها به دلیل نوسان رو به پایین قیمت‌های جهانی بوده است، از طرفی روند نوسانی نرخ ارز در آغاز معاملات روز یکشنبه باعث شده تا جو معاملات در بازارهای کالایی در این روز روند کاهشی کمتری را تجربه کند و این نشان می‌دهد که تاثیر بازارهای جهانی فلزات بر بازار داخلی بیشتر از بهای ارز بوده است. از طرفی آگاهان اقتصادی تاثیر افت قیمت‌های جهانی بر بازارهای داخلی را این طور ارزیابی کرده‌اند که به‌طور حتم کاهش قیمت‌های جهانی تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیرگذار خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که علاوه‌بر قیمت‌های جهانی رفع محدودیت‌های صادرات و واردات هم می‌تواند بر روند کاهشی قیمت‌ها تاثیر زیادی بگذارد. از طرف دیگر با توجه به پیش بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد که افت قیمت فلزات صنعتی به‌خصوص برای روی و نیکل ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت محتمل‌تر است، چرا که هم اکنون قیمت این فلزات در بازار آزاد با توجه به قیمت‌های جهانی مناسب است و کاهش بیش از حد آن موجب بر هم ریختن معاملات این محصولات و نظم بازار خواهد شد. از طرفی نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو به رشد، اما همراه با نوسانات مقطعی را پیش‌رو دارد؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها