عصر خودرو

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری:

بهترین زمان برای تک نرخی شدن ارز امروز است

بازار سرمایه در مسیر رشد

عصر بازار- سعید اسلامی ضمن بیان اینکه آرامش به بازار سرمایه بازگشته است گفت: در صورتی که دولت در کنار کاهش نرخ بهره بانکی ، برای تک نرخی شدن ارز نیز اقدام کند بازار سرمایه می تواند با تحول مثبتی همراه شود و شاهد رونق و رشد پایدار این بازار باشیم.

بهترین زمان برای تک نرخی شدن ارز امروز است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، سعید اسلامی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص شرایط فعلی بازار سرمایه عنوان کرد: با کاهش نرخ بهره و احتمال تک نرخی شدن ارز، بازار سرمایه یک وظیفه بسیار مهم را بر دوش دارد و آن جذب سرمایه بدون حباب قیمتی است.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره تک نرخی شدن ارز گفت: موضوع تک نرخی شدن ارز فراتر از بازار سرمایه است. 

    به گفته وی طی سال های گذشته همه فعالان اقتصادی یک صدا ارز تک نرخی را مهمترین نیاز اقتصاد اعلام کردند. اما کشور خیلی از فرصت ها را درباره تک نرخی شدن ارز از دست داده است.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ادامه داد: در شرایط امروز فرصتی فراهم شده که این اتفاق در اقتصاد کشور رخ دهد.

    وی تضعیف دلار جهانی را در کنار تقویت نرخ دلار در بازار داخل بهترین فرصت برای اجرایی کردن و تک نرخی شدن ارز دانست و گفت: باید با عزم جدی به سمت ارز تک نرخی حرکت کرد.

    اسلامی در خصوص تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه گفت:  فارغ از این موضوع که ارز تک نرخی باعث رشد شاخص بورس می شود یا خیر، این اتفاق به ثبات بازار، پیش بینی پذیری و کاهش ریسک کمک می کند، به همین دلیل همه فعالان بازار از تک نرخی شدن ارز استقبال می کنند.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی و اینکه آیا این تصمیم بانک مرکزی در راستای سیاست های انبساطی دولت بوده است،گفت: کاهش نرخ بهره بانکی در جهت سیاست های انبساطی نیست بلکه نرخ بهره تبدیل به آفت اقتصاد کشور شده بود و عملا منجر شده بود که سرمایه گذاری جدی در اقتصاد صورت نگیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: طی سال های گذشته افزایش نقدینگی به دلیل نرخ بالای بهره در بانک ها محبوس شد و عملا به جریان اقتصادی کشور وارد نشد و به همین دلیل با وجود رشد نقدینگی تورم افزایش نیافت.

    به گفته اسلامی بیدگلی کاهش نرخ بهره انحرافی بود که سرمایه گذاری ها را متوقف و هرگونه نوآوری را در بازار سرمایه با چالش جدید همراه ساخته بود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با کاهش نرخ بهره و تصحیح فاصله این نرخ با بازده مورد انتظار سرمایه گذاری ها به طور طبیعی جریان سرمایه به دنبال فرصت دیگری به جز شبکه بانکی از جمله بازار سرمایه می رود.

    وی ادامه داد: انتظار این است که در بلند مدت اگر بانک ها قانون را دور نزنند و بخشنامه بانک مرکزی به درستی اجرا شود، بخشی از نقدینگی ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

    اسلامی افزود: بنابراین اگر دولت سیاست گذاری مناسب و همزمان در حوزه ارز و نرخ بهره داشته باشد حتما توسعه و رونق بازار سرمایه هم رخ می دهد.

    دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه تاکید کرد: با کاهش نرخ بهره و احتمال تک نرخی شدن ارز بازار سرمایه یک وظیفه بسیار مهم را بر دوش دارد و آن جذب سرمایه بدون حباب قیمتی است، به این مفهوم که بازار سرمایه باید با ابزارهای جدید، افزایش سرمایه و پذیرش های جدید مانع ایجاد حباب قیمتی در بازار سهام شود.

    برچسب ها