عصر خودرو

اونس زیر مرز کانالی متوقف شد؛

تکرار سقوط طلای جهانی

عصر بازار- هفته گذشته، هفته سقوط بهای اونس طلا به کانال ۱۲۰۰ دلار بود. اونس طلا که دو هفته پیش با حدود ۲ درصد افت به قیمت ۱۳۱۹ دلار رسیده بود، هفته گذشته تا قیمت ۱۲۹۷ دلار پایین آمد.

تکرار سقوط طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این افت 22 دلاری به معنای از دست رفتن 7/ 1 درصد از ارزش فلز زرد و رسیدن اونس به کف قیمتی حدودا یک ماهه بود. این روند سریع افت باعث شده کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد اصلاحی قیمت‌ها را در هفته جدید داشته باشند. پیش از شروع هفته جدید، مرور تحولات هفته گذشته، کمک‌کننده است.اونس هفته را با سقوط 12 دلاری آغاز کرد. دوشنبه، ادامه ریسک‌پذیری بازارها و درنتیجه رشد بورس‌ها و همچنین رشد شاخص دلار به‌دلیل کاهش خرید پناهگاه‌های ارزی از جمله ین ژاپن، اونس را به کف 3 هفته‌ای 1307 دلار رساند. شاخص دلار که جمعه دو هفته پیش‌روی عدد 87/ 91 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 04/ 92 واحد رشد کرد. همزمان، بهای نفت خام هم افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر فلز زرد کار کرده باشند.

    سه‌شنبه، رشد 4 دلاری اونس روند طلا را تعدیل کرد؛ گرچه این پایان داستان هفته گذشته نبود. رشد سه‌شنبه که اونس را به قیمت 1311 دلار رساند، عمدتا ناشی از افت شاخص دلار و تزلزل بازارهای سهام بود. چهارشنبه همزمان با افت شاخص‌های بورسی، شاخص دلار به عدد 79/ 91 واحد افت کرد. سه‌شنبه عمده بازارها در انتظار پایان نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بودند. نشست سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو سه‌شنبه شروع شد و چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای مهم به کار خود پایان داد.اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست هفته گذشته، مطابق انتظارها نرخ‌های بهره را تغییری ندادند. اما خبر مهم بیانیه کمیته، آغاز کاهش دارایی‌های فدرال رزرو از ماه اکتبر بود. اما مهم‌تر از این، برداشت معامله‌گران از بیانیه بود. تصور اکنون بر این است که احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ماه دسامبر قابل توجه است. این تصور به جهش شاخص دلار و افت ارزش طلا انجامید. شاخص دلار چهارشنبه به امید تشدید انقباض پولی در پایان سال‌جاری میلادی تا عدد 50/ 92 واحد جهش کرد. اونس طلا هم چهارشنبه تا قیمت مرزی 1300 دلار سقوط کرد. همزمان، بازارهای سهام نیز در واکنش به احتمال انقباض بیشتر پولی افت کردند.

    روند روزهای پیش از چهارشنبه، چهره فنی اونس را متاثر کرده بود تا افت روز چهارشنبه اونس تا مرز کانالی، بیش از پیش ضعف فنی فلز زرد را برجسته کند. این ضعف فنی، باعث شد حتی تهدید کره شمالی ازسوی دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز کمکی به طلا نکند. به این ترتیب، افت بهای طلا و نقره روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت. اونس پنج‌شنبه به قیمت 1291 دلار سقوط کرد، گرچه شاخص دلار در این روز تا عدد 25/ 92 واحد تعدیل شد. روز آخر هفته، کره شمالی به داد طلا رسید. روز جمعه بازارها بیشتر از سیاست‌های پولی آمریکا، بر تنش‌های ژئوپلیتیک متمرکز بودند تا روندها تحت‌تاثیر واقع شود. با تشدید درگیری لفظی و تهدیدهای متقابل واشنگتن و پیونگ‌یانگ، افت شاخص دلار ادامه پیدا کرد و طلا توانست تا حدی تقویت شود. اونس روز آخر هفته را با قیمت 1295 دلار آغاز کرد و در نهایت روی بهای 1297 دلار ایستاد. شاخص دلار هم در پایان روز به عدد 17/ 92 واحد رسید. روز شنبه، زمین لرزه‌ای در کره شمالی ثبت شد که گمان می‌رود حاصل آزمایش هسته‌ای تازه‌ای باشد. اگر این خبر تایید شود، بازارهای هفته جدید ممکن است متاثر شوند. در هفته جدید، همچنین انتخابات امروز(یکشنبه) آلمان موثر واقع خواهد شد.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو